BMW R1100 ABS modaus ON/OFF
Lähetetty: 09 Syys 2014 09:16
BMW R1100GS pyörässä on hankala kytkeä ABS jarrut pois päältä, kun menee hiekkateille kaahailemaan.
Moottori pitää sammuttaa, sitten pitää painaa ABS-nappulaa ja samalla kääntää virta päälle.
Tällä konstilla ABS ei kytkeydy päälle.
Mutta tuo homma unohtuu joka ajotauolla.
Aina kun lähdetään taukopaikalta eteenpäin, niin ABS on taas päällä eikä porukkaa viitsi pysäyttää moisen takia.
Tein siihen pienen ja näppärän modauksen. Kytkin ABS ohjaimen liittimen pin 15 johtoon uuden johdon, jonka vedin ohjaustangolla olevaan vipukytkimeen. Siis katkaisin sen vihreän pin 15 johdon sieltä johtosarjan sisältä ja kytkin uuden johdon siihen ABS liittimen pin 15 nastaan menevään johdonpätkään. Ko. vipukytkimeltä vedin toisen johdon laturin D+ liittimeen. Ko. liittimestä lähtee sininen johto latauksen merkkivalolle.
Nyt ABSsän voi kytkeä pois päältä vauhdissa sillä vipukytkimellä. ABSsän saa taas päälle, kun kääntää kytkimen ON-asentoon ja pysähtyy vaikka liikennevaloihin. Moottoria ei tarvitse sammuttaa. Taas liikkeelle lähdettäessä ABS tekee tarkastuksen ja alkaa toimimaan normaalisti. Mitään ABS hälytyksiä ei jää päälle, joita pitäisi erikseen kuittailla.
ABS valo kyllä vilkuttelee iloisesti, kun ABS on poissa pelistä, mutta sammuu sitten taas, kun kytkin on ON-asennossa ja lähdet liikkeelle uudestaan vaikka liikennevaloista.
Tuossa modauksessa on sekin hyvä puoli, että se estää ne vajaatehoisen akun aiheuttamat "turhat" ABSsän käynnistymättömyydet, joita tapahtuu, kun akku alkaa olla finaalissa. Toisaalta tästä syystä et myöskään huomaa, että akku alkaa olla finaalissa. ABS testi alkaa vasta sitten, kun laturi toimittaa tarpeeksi jännitettä ABSssälle.
Toi modaus sopii niihin kaikkiin R850, R1100 ja R1150 pyöriin, joissa on ABS II jarrut.
Tuossa kuva D+ liittimestä siellä laturissa. lisäjohtoa ei ole vielä kytketty. Sinne oli helppo laittaa uusi johto, joka siis menee sinne ohjaustangossa olevalle vipukytkimelle.
Kuvassa myös ABS johtosarja, josta tulee esiin uusi asennettu johto, joka myös menee sinne vipukytkimelle.
Nuo punaiset johdot ovat ihan muita lisävarustejuttuja.
Nuolet kertovat.
Tuossa kuva siitä D+ lisäjohdon liitännästä vanhaan johtoon, jotka siis kiinnitin sinne laturin kyljessä olevaan D+ liittimeen.
Tuossa se Pin 15 nasta.
Pekka
Moottori pitää sammuttaa, sitten pitää painaa ABS-nappulaa ja samalla kääntää virta päälle.
Tällä konstilla ABS ei kytkeydy päälle.
Mutta tuo homma unohtuu joka ajotauolla.
Aina kun lähdetään taukopaikalta eteenpäin, niin ABS on taas päällä eikä porukkaa viitsi pysäyttää moisen takia.
Tein siihen pienen ja näppärän modauksen. Kytkin ABS ohjaimen liittimen pin 15 johtoon uuden johdon, jonka vedin ohjaustangolla olevaan vipukytkimeen. Siis katkaisin sen vihreän pin 15 johdon sieltä johtosarjan sisältä ja kytkin uuden johdon siihen ABS liittimen pin 15 nastaan menevään johdonpätkään. Ko. vipukytkimeltä vedin toisen johdon laturin D+ liittimeen. Ko. liittimestä lähtee sininen johto latauksen merkkivalolle.
Nyt ABSsän voi kytkeä pois päältä vauhdissa sillä vipukytkimellä. ABSsän saa taas päälle, kun kääntää kytkimen ON-asentoon ja pysähtyy vaikka liikennevaloihin. Moottoria ei tarvitse sammuttaa. Taas liikkeelle lähdettäessä ABS tekee tarkastuksen ja alkaa toimimaan normaalisti. Mitään ABS hälytyksiä ei jää päälle, joita pitäisi erikseen kuittailla.
ABS valo kyllä vilkuttelee iloisesti, kun ABS on poissa pelistä, mutta sammuu sitten taas, kun kytkin on ON-asennossa ja lähdet liikkeelle uudestaan vaikka liikennevaloista.
Tuossa modauksessa on sekin hyvä puoli, että se estää ne vajaatehoisen akun aiheuttamat "turhat" ABSsän käynnistymättömyydet, joita tapahtuu, kun akku alkaa olla finaalissa. Toisaalta tästä syystä et myöskään huomaa, että akku alkaa olla finaalissa. ABS testi alkaa vasta sitten, kun laturi toimittaa tarpeeksi jännitettä ABSssälle.
Toi modaus sopii niihin kaikkiin R850, R1100 ja R1150 pyöriin, joissa on ABS II jarrut.
Tuossa kuva D+ liittimestä siellä laturissa. lisäjohtoa ei ole vielä kytketty. Sinne oli helppo laittaa uusi johto, joka siis menee sinne ohjaustangossa olevalle vipukytkimelle.
Kuvassa myös ABS johtosarja, josta tulee esiin uusi asennettu johto, joka myös menee sinne vipukytkimelle.
Nuo punaiset johdot ovat ihan muita lisävarustejuttuja.
Nuolet kertovat.
Tuossa kuva siitä D+ lisäjohdon liitännästä vanhaan johtoon, jotka siis kiinnitin sinne laturin kyljessä olevaan D+ liittimeen.
Tuossa se Pin 15 nasta.
Pekka