R1100/1150/1200 ja JohnGS1100 Tuning Chip
Lähetetty: 16 Syys 2014 15:37
Keskustelupalstoja lueskellessani törmäsin mielenkiintoiseen aiheeseen R1100/1150/1200 lastutuksesta (chip tuning) :
http://www.ukgser.com/forums/showthread ... ost3889024
Samasta aiheesta löytyy muillakin palstoilla juttua ja aikani lueskeltuani totesin, että kommentit tuntuvat olevan todella positiivisia.
Homma perustuu siihen, että boxerit on säädetty käymään saastenormien takia niin laihalla, että välillä alkaa boxeria ahdistamaan. Lastulla on moottorinohjauksen karttoja säädetty uudelleen niin, että seosta on pääosin säädetty rikkaammalle tehoa ja vääntöä optimoiden. Myös sytytysennakkoa on aikaistettu, jolloin kone käy herkemmin ja kiertää iloisemmin.
Tästä vakuuttuneena päätin tilata ebayn kautta ko. EEPROMin ja kokeilla sitä omaan R1150RS pyörääni. Hintakaan ei ole paha n. 60 EUR:
http://www.ebay.com/itm/121422230772?ss ... 1555.l2649
Lastu tuli postissa seuraavalla viikolla ja asensin sen paikoilleen.
Homma oli yksinkertainen:
1. Katteet ja bensatankki irti
2. Akun navat irti
3. Motronic yksikkö irti
4. Motronic-boxin avaus ja EEPROMin vaihto.
5. Boxi kiinni ja pyörä kasaan
6. Akun navat kiinni
Asennus sujuu puolessa tunnissa. Vähän turaten tunnissa.
Sitten vaan baanalle koeajoon.
Ensimäinen havainto käynnistyksen jälkeen oli, että käypä tasaisesti tyhjäkäyntiä.
Seuraava havainto liikkeellelähdön jälkeen oli moottorin selkeästi parantunut joustavuus ja käynnin pehmeys. Kaikki tärinä ja empiminen oli poissa. Kone vastaa myös herkemmin kaasuun.
Keskialueen n. 2500 rpm tasakaasulla kaikki nykiminen (surging) oli poissa.
Sitten kun pääsin moottoritien rampille ja käänsin hanat auki niin WOW - boxeri vetää ja kiertää iloisemmin ja innokkaammin kuin koskaan. Lastulla kierroslukua ei leikata niin aikaisin kuin peruslastulla, joten kannattaa seurata kierroslukumittaria.
Summa summarum: nyt olen ajellut JohnGS1100 lastun kanssa pari viikkoa enkä ole huomannut mitään ongelmia. Kaikki pelaa paremmin kuin ennen.
En tiedä paljonko teho ja vääntöarvot paranevat - eivät ainakaan huonone.
Kaiken puolinen moottorin joustavuus ja ominaisuuksien miellyttävyys on päällimmäinen tuntemus.
Kaikki koneen tärinät vähenivät selkeästi. Enää ei sormet valkene boxerin puksuttaessa.
Vääntöä ja tehoa on tarjolla joustavammin ja laajemmilla kierrosalueilla.
Suosittelen lämpimästi
Tuossa vielä linkki Johnin Facebook sivulle: https://www.facebook.com/JohnGS1100
Sieltä löytyy lisää infoa aiheesta.
http://www.ukgser.com/forums/showthread ... ost3889024
Samasta aiheesta löytyy muillakin palstoilla juttua ja aikani lueskeltuani totesin, että kommentit tuntuvat olevan todella positiivisia.
Homma perustuu siihen, että boxerit on säädetty käymään saastenormien takia niin laihalla, että välillä alkaa boxeria ahdistamaan. Lastulla on moottorinohjauksen karttoja säädetty uudelleen niin, että seosta on pääosin säädetty rikkaammalle tehoa ja vääntöä optimoiden. Myös sytytysennakkoa on aikaistettu, jolloin kone käy herkemmin ja kiertää iloisemmin.
Tästä vakuuttuneena päätin tilata ebayn kautta ko. EEPROMin ja kokeilla sitä omaan R1150RS pyörääni. Hintakaan ei ole paha n. 60 EUR:
http://www.ebay.com/itm/121422230772?ss ... 1555.l2649
Lastu tuli postissa seuraavalla viikolla ja asensin sen paikoilleen.
Homma oli yksinkertainen:
1. Katteet ja bensatankki irti
2. Akun navat irti
3. Motronic yksikkö irti
4. Motronic-boxin avaus ja EEPROMin vaihto.
5. Boxi kiinni ja pyörä kasaan
6. Akun navat kiinni
Asennus sujuu puolessa tunnissa. Vähän turaten tunnissa.
Sitten vaan baanalle koeajoon.
Ensimäinen havainto käynnistyksen jälkeen oli, että käypä tasaisesti tyhjäkäyntiä.
Seuraava havainto liikkeellelähdön jälkeen oli moottorin selkeästi parantunut joustavuus ja käynnin pehmeys. Kaikki tärinä ja empiminen oli poissa. Kone vastaa myös herkemmin kaasuun.
Keskialueen n. 2500 rpm tasakaasulla kaikki nykiminen (surging) oli poissa.
Sitten kun pääsin moottoritien rampille ja käänsin hanat auki niin WOW - boxeri vetää ja kiertää iloisemmin ja innokkaammin kuin koskaan. Lastulla kierroslukua ei leikata niin aikaisin kuin peruslastulla, joten kannattaa seurata kierroslukumittaria.
Summa summarum: nyt olen ajellut JohnGS1100 lastun kanssa pari viikkoa enkä ole huomannut mitään ongelmia. Kaikki pelaa paremmin kuin ennen.
En tiedä paljonko teho ja vääntöarvot paranevat - eivät ainakaan huonone.
Kaiken puolinen moottorin joustavuus ja ominaisuuksien miellyttävyys on päällimmäinen tuntemus.
Kaikki koneen tärinät vähenivät selkeästi. Enää ei sormet valkene boxerin puksuttaessa.
Vääntöä ja tehoa on tarjolla joustavammin ja laajemmilla kierrosalueilla.
Suosittelen lämpimästi
Tuossa vielä linkki Johnin Facebook sivulle: https://www.facebook.com/JohnGS1100
Sieltä löytyy lisää infoa aiheesta.