Sivu 1/1

K1200RS kannentiiviste?

Lähetetty: 21 Syys 2014 12:27
Kirjoittaja JukkaL
Syyläri laski täysin kiristämättömän (Huollon huolimattomuutta. Reklamoin huoltoliikkeelle) alaletkun klemmarin johdosta jäähdytysnesteen motarilla ulos. Jäähdytinnesteen lämpötilan merkkivalo syttyi. Puikkaisin heti liittymästä huoltoasemalle. Moottorin lämpötilan mittari ei ehtinyt nousta tappiin.

Onnistuin lisämään varmaankin täyden määrän nestettä syyläriin ja matka jatkui. Nyt olen ajanut vajaat tuhat kilometriä vahingon jälkeen.

Nyt samasta alaletkusta vuotaa jäähdytinnestettä. Vaihdon klemmarin. Tein muutaman kilometrin lenkin ja käytin pyörää paikalla: Alaletkusta purskahti uudesta kelmmarista huolimatta noin puolidesiä nestettä. Nyt olen kiristänyt klemmarin niin lujalle kuin kohtuudella uskalsin tehdä.

Olen purkanut alakatteen ja vasemman puolimmaisen katteen pois. Tarkoitus on käyttää (auto)huollossa pyörää, jotta voivat tarkistaa, onko syylärissä ylimääräisiä pakokaasuja. (Näin olen ymmärtänyt, että kannetiivistevuoto voitaisiin tarkistaa). Paisuntsäiliöstä en ole ylimääräistä paintetta tms. havainnut. Moottoriöljyssä tai jäähdytinnesteessä ei näy ylimääräistä värimuutosta tms.

Onko köörillä ajatuksia asian suhteen?

Jos huollossa eivät havaitse ongelmia, pitänee nestevuoto laittaa huonosti kiristetyn klemmarin syyksi ja ristiä käteni. Huoltoliike on joka tapauksessa mahdollisesta vauriosta vastuussa, mutta ongelmana on, että se sijaitsee muutaman sadan kilometrin päässä kotipaikkakunnaltani. Pitäisi saada jonkinlainen varmuus, ennenkuin vien asiaa eteenpäin.

Ja klemmarin avaaminen johtui sinänsä turhasta nokkaketjun laahaimen vaihdosta 60 tkm:n huollossa.

Re: K1200RS kannentiiviste?

Lähetetty: 22 Syys 2014 13:10
Kirjoittaja viljmak52
Vesiletkun vuodolla ja kannentiivisteen vuodolla ei ole mitään yhteistä. Jäähdytysjärjestelmään tulee paine vaikka tiiviste on OK ja paine ei nouse vaikka tiiviste vuotaisikin. Jäähdyttimen korkki pitää huolen paineen rajoituksesta.
Tarkistaisin että letku on varmasti oikein paikoillaan ja klemmari kunnolla oikeassa kohdassa. Ainakaan LT:ssä letku ei ole kaikkein mukavammassa paikassa käsitellä. Jäähdyttimen korkin paineenrajoittimen toiminta kannattaisi ehkä tarkistaa varmuuden vuoksi.
Kannentiivisteestä olisin huolissani vasta sitten jos jäähdytysnestettä häviää ja vuotoa ei näy missään. Ei jäähdytysnesteen kaasupitoisuuden tarkistaminenkaan ole pahitteeksi jos kannentiiisteen vuoto epäilyttää, jäähdytysneste ei tee hyvää männänrenkaille.

Re: K1200RS kannentiiviste?

Lähetetty: 22 Syys 2014 14:00
Kirjoittaja JukkaL
Isot kiitokset kommentista :hat: . Tämän jonkin verran rauhoitti mieltä. Maalaisjärjellä näin itsekin päättelin. Jousikuormitteinen jäähdyttimen korkki toimii. Tosin en tiedä, paljonko kuormituksen pitäisi olla.

Tein koeajon viikonloppuna. Klemmari piti, mutta letkun poikkileikkauksesta lankojen päästä (jotain "rättiä" se vesiletkun runko) neste kuplahteli, kun oikein tarkasti katsoin. Voipi olla, että yli kymmennen vuotta vanha letku antaa periksi.