Sivu 1/1
R1100RT nokka-akselien ajoitusmerkkien asento
Lähetetty: 13 Joulu 2014 17:46
Kirjoittaja saariju
Terve.
Kuuluuko nokka-akselien ajoitusmerkit (nuolet) olla vaakasuorassa kun OT-merkki on vauhtipyörässä keskellä tarkistusreikää ja varmuudeksi vielä tappi työnnetty vauhtipyöräässä olevaan koloon?
Liitteenä olevissa kuvissa on ajoitusketjun merkit kohdallaan, OT-merkki kohdallaan ja nokka-akselin (kuvassa vasen) merkit hieman kalleellaan (kuva on otettu vaakasuorassa). Miten pitäisi olla?
t: Jukka
Re: R1100RT nokka-akselien ajoitusmerkkien asento
Lähetetty: 13 Joulu 2014 20:09
Kirjoittaja Pate
Kun tappi on reiässä niin silloin on kampiakseli oikeassa asennossa.
En tiedä tuosta 1100 koneesta mutta 1200:ssa on kannessa merkki jonka kohdalle pitää sattua tuon nuolen kohdalla oleva hammas.
Kannattaa vielä kierros pyörittää konetta ja varmistaa että merkki on oikealla kohdalla eli ketjusta löysät pois.
Re: R1100RT nokka-akselien ajoitusmerkkien asento
Lähetetty: 13 Joulu 2014 20:24
Kirjoittaja Pate
Laitan vielä kuvan tuon 1200:sen nokka-akselin ajoituksesta kun vasen sylinteri on sytytysasennossa.
En tiedä onko sitten 1100:ssa samanlailla.
Tuossa on englanniksi myös ohjeteksti jos siitä saa selvän.
Re: R1100RT nokka-akselien ajoitusmerkkien asento
Lähetetty: 14 Joulu 2014 11:39
Kirjoittaja saariju
Moi Pate.
Kiitos kuvista. Niistä oli apua kovasti
. Löytyihän sieltä samantapainen merkki kuin lähettämissäsi kuvissakin on.
Näyttää siltä, että molemmat nokka-akselit on yhden hampaan verran pielessä.
Olisiko päässeet hyppäämään hampaan yli ala-akselilta kun irrotin oikean nokka-akselin ketjupyörän pulttia, oli niin pirun tiukassa kiinni että.
No täytyypä käydä tuumasta toimeen ja pyöräyttää akselit kohdalleen.
T: Jukka
Re: R1100RT nokka-akselien ajoitusmerkkien asento
Lähetetty: 14 Joulu 2014 11:56
Kirjoittaja Pate
saariju kirjoitti:Moi Pate.
Kiitos kuvista. Niistä oli apua kovasti
. Löytyihän sieltä samantapainen merkki kuin lähettämissäsi kuvissakin on.
Näyttää siltä, että molemmat nokka-akselit on yhden hampaan verran pielessä.
Olisiko päässeet hyppäämään hampaan yli ala-akselilta kun irrotin oikean nokka-akselin ketjupyörän pulttia, oli niin pirun tiukassa kiinni että.
No täytyypä käydä tuumasta toimeen ja pyöräyttää akselit kohdalleen.
T: Jukka
Eipä kestä kiittää.
Huomioit varmaan että moottoria pitää pyörittää vastapäivään kun tarkistat merkkejä?
Jos sitä pyörittää väärään suuntaan niin kiristin painuu pohjaan ja ajoitukseen saattaa tulla jopa tuo hampaan verran heittoa.
Vaikka kiristin painuu aivan pohjaan niin tietääkseni ketjun ei silti pitäisi päästä hyppäämään hampailla.
Muutoinhan olisi vaara että öljynpaineen loppuessa jako menisi sekaisin.Esim.konetta käynnistettäessä voisi olla tämä tilanne.
Tuli tuo mieleen kun kerroit että molemmissa nokka-akseleissa oli tuo heitto vaikka ilmeisesti vaihdoit vain toisen.
Re: R1100RT nokka-akselien ajoitusmerkkien asento
Lähetetty: 14 Joulu 2014 13:13
Kirjoittaja saariju
Moi.
Oikeeseen suuntaan olen pyörittänyt moottoria ympäri jo useamman kerran ja aina vaan nokka-akselien merkit on pielessä hampaan verran. Minulla oli molemmat nokka-akselit irti tarkastuksessa, mutta ketjupyörät laitoin nippusiteellä ketjuun kiinni ennen kun otin pultit irti kokonaan. Ihmettelen kyllä hieman, että kuinka ne on voineet pyörähtää hampaan verran pieleen? Olisiko mahdollista, että ne olisi olleet pielessä kaiken aikaa vai toimiiko moottori ollenkaan jos nokat on yhden hampaan verran pielessä?
Jukka
Re: R1100RT nokka-akselien ajoitusmerkkien asento
Lähetetty: 14 Joulu 2014 16:29
Kirjoittaja Pate
saariju kirjoitti:Moi.
Oikeeseen suuntaan olen pyörittänyt moottoria ympäri jo useamman kerran ja aina vaan nokka-akselien merkit on pielessä hampaan verran. Minulla oli molemmat nokka-akselit irti tarkastuksessa, mutta ketjupyörät laitoin nippusiteellä ketjuun kiinni ennen kun otin pultit irti kokonaan. Ihmettelen kyllä hieman, että kuinka ne on voineet pyörähtää hampaan verran pieleen? Olisiko mahdollista, että ne olisi olleet pielessä kaiken aikaa vai toimiiko moottori ollenkaan jos nokat on yhden hampaan verran pielessä?
Jukka
Kyllä se varmaan hampaan verran kestää olla pielessä ja silti vielä toimii.
Jos parin hampaan verran heittää niin voi olla että vastaa jo mäntään venttiili.
Hampaankin heitto vaikuttaa jo ehkä tehoihin ja käyntiin jonkin verran.