Kärkien kipinöinti

pali
Viestit: 8
Liittynyt: 03 Tammi 2011 17:22
Moottoripyörän malli: BMW R 50/5

Kärkien kipinöinti

Viesti Kirjoittaja pali »

Morjens!
Bemarini R 50/5 -71:sen katkojankärjet näyttävät kipinöivän melko paljon. Viime kesänä alle 2000 km
jälkeen teki jo piikkiä kärkiin ja alkoi pätkimään. Kondensaattoria tässä epäilen, mutta onko tullut
kenellekkään vastaan voisiko johtua mistään muusta.
Uudet kärjet ja kondensaattorin tilailin jo BMW:ltä.
Jonkun verranhan kipinöintiä kuuluu asiaan, mutta tässä tapauksessa ehkä vähän liikaa.
Sytytystulpille antaa hyvän kipinän ja lähtee hyvin käyntiin.
Diodipöydän alapuolella missä konkka sijaitsee oli aikaisemmin 2 konkkaa sarjassa, mutta toisen
poisto vähensi kipinöintiä mielestäni.Myös sytytyspuolia ennen(+15 navassa, mistä jännite tulee ensiokäämille ) on kondensaattori, mikä lie sen tehtävä???
Ajokautta odotellessa !!!!
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: Kärkien kipinöinti

Viesti Kirjoittaja JKU »

Minulla ei ole vastaavaa tapausta, mutta tuo konkka kuuluu olla vain kärkien yli.
Siis, kun kärjet avautuvat, konkka "imee" piirissä kulkevaa virtaa ja siten estää kipinöintiä.
Jos konkan kokoa kasvattaa, kipinöinti vähenee avautumisvaiheessa, mutta kärkien sulkeutuessa konkka purkautuu kärkien kautta ja liian iso purkausvirta polttaa kärkiä.
Taas liian pieni konkka ei pysty "imemään" tehokkasti piirissä avautumisvaiheessa kulkevaa virtaa, joka näkyy kipinöintinä.

Jos konkkia kytkee sarjaan, putoaa kapasitanssi pienemmäksi.
Esimerksiksi kaksi 0,47 uF konkkaa sarjassa antaa kapasitanssiksi 0,235 uF.

Rinnankytekttynä kapasitanssi kasvaa.
Siis kaksi 0,47 uF konkaa rinnan antaa kapasitanssiksi 0,94 uF.
Joten yksi oikeankokoinen konkka riittää, ja kärkien yli.

Mulla ei ole nyt tuota kytkentäkaaviota, joten en tiedä mikä on tuo napa +15.
Mutta puolan ensiöön pluspuolelle (akkupuolelle) voi tietysti kytkeä konkan, mutta ei sillä ole suurta merkitystä mihinkään. Ehkä vain radiohäiriöitä vähentävä.
Taas puolan kärkien puoleiseen napaan ei pidä kytkeä konkkaa.
Siis vai kärkien yli ja mahdollisimman lähelle kärkiä, ettei johtojen induktanssi rajoita konkan vaikutusta! Siksi se siis on aina virranjakajassa, toinen konkan napa rungossa ja toinen lyhyellä johdolla kärjessä (siis kärjen puolan puoleisessa navassa, kärjen toinen puolihan on rungossa).

EDIT:
Löytyihän netistä kytekntäkaaviokin:
http://web.eecs.umich.edu/~deroo/bike.d ... hdata.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En tiedä miten noita konkkia voisi kytkeä sarjaan, kun niissä on maa suoraan metallirungossa (kiinnikekorvassa).
Jos konkkia on kaksi, on ne silloin rinnakkain!
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Kärkien kipinöinti

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Kipinöinti ei kuulu ollenkaan asiaan. Asiahan on sinulla jo kunnossa jos olet tilannut kärjet ja varsinkin kkonkan.
Ja muista säätää tarkasti se kärkiväli!
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Vastaa Viestiin