Sivu 1/1
K100RT:n vaihteita hukassa
Lähetetty: 28 Loka 2006 09:54
Kirjoittaja unski
Terve! Löytyykö keltään kokemuksia bmw k 100 rt -85 vaihdelaatikko häiriöstä , kolme ekaa vaihdetta kytkeytyy normaalisti mutta nelonen ja sitämyötä vitonen ei kytkeydy ollenkaan?
T:
Erkka Timonen
Foorumille siirtänyt webmaster
Lähetetty: 28 Loka 2006 20:29
Kirjoittaja Ismo Vaara
Selektorin laakeriholkki halki?
Lähetetty: 30 Loka 2006 08:30
Kirjoittaja Ismo Vaara
Jos vaihdelaatikkoremppa hirvittää, yksi K-mallin laatikko löytyy peruskorjattuna.
www.finnbike.com/boxer
Lähetetty: 30 Loka 2006 21:18
Kirjoittaja Hra1150
Musta tuntuu, että ne oli aiemmin duunissa mun K100:ssa välivapaina. Minne lie menneet.
Lähetetty: 06 Marras 2006 14:22
Kirjoittaja eizzi
Onko tuolla vaihteiden katoamisella ja "välivapailla" jotain yhteistä? Olen lukenut jostain muualta että bemarin laatikossa esiintyy joskus välivapaita..
Kuuluko välivapaat joidenkin vaihteiden välissä asiaan. Eli ovatko enemmin ominaisuus kuin vika???
Lähetetty: 06 Marras 2006 18:50
Kirjoittaja Ismo Vaara
Kunnossa olevasta K:n laatikosta ei helposti välivapaata löydä. Tai löytää, jos oikein vartavasten yrittää.
Tuo selektorin laakeriholkin halkeaminen aiheuttaa sen, että siirtohaarukka on väljä alumiinirummun uraan ja sen liike jää siten vajaaksi. Välivapaita löytyy varmasti, mikäli vaihteet kytkeytyy ollenkaan.
Toinen mardollisuus "välivapaisiin" on siirtohaarukan taipuminen kovassa käsittelyssä. Ovat nimittäin jotain alumiiniseosta jollei peräti magnesiumia?
Kevyitä ja kalliita.
Siitä vaan polkemaan niitä vaihteita "raakana" pesään!
Lähetetty: 07 Marras 2006 09:25
Kirjoittaja eizzi
Itsellä on joskus jääny välivapaalle kiihdyttaessä. Tämä kuitenkin on sen verran harvoin ettei oo ainakaan vielä aiheuttanut korjaustoimenpiteitä.
Vaihteita ei ole kadonnut ikuna..
Kannattaako tuo laatikko avata näiden joskus tapahtuneiden välivapaiden kanssa. Ja vaihtaa tuo selektorin holkki tai haarukka. Aiheuttaako se muuta vahinkoa laatikossa? Ainakaan öljyjen seassa ei ole alumiinia tullut pois laatikosta.
Lähetetty: 07 Marras 2006 09:40
Kirjoittaja Ismo Vaara
Jos joskus löytyy välivapaa, ei kannata alkaa laatikkoa avaamaan. Seurailee vaan jos oireet lisääntyy, niin ehkä sitten.
Selektorin laakeriholkin puuttuminen aiheuttaa ylimääräistä kulumista, sekä selektorin urassa, että siirtohaarukan tapissa.
Lähetetty: 09 Marras 2006 08:51
Kirjoittaja Hannu
Ismo Vaara kirjoitti aikoja sitten:
"Siitä vaan polkemaan niitä vaihteita "raakana" pesään! "
Yhtään laatikkoa avaamatta en voi väittää olevani asiantuntija voimansiirron sisälmysten osalta.
Mutta silti tekisi mieleni epäillä, että oikein tehty kytkimetön vaihto silloin tällöin ei laatikkoa juuri rasita. Tuollaisessa vaihdossahan ei voimaa tarvi, eikä saa käyttää, vaan kyse on ajoituksesta ja kaasun käytöstä.
Täytyy myöntää, etten ole RT:lla oikeastaan käyttänyt noita kytkimettömiä vaihtoja. Laitteen kankeasta olemuksesta johtuen se ei jotenkin tunnu olevan tarpeen ja iso raskas twini tekee siitä aika hankalan toimenpiteen. Mutta yhtä ison Hamamatsussa valmistetun sepelimyllyn äärettömän täsmällistä vaiheistoa tuli raplattua aivan huvikseenkin ilman mitään kiirettä ilman kytkintä. Kun polkimella on sopiva kevyt esijännitys valmiina, niin kaasun kevennys suorastaan imaisee uuden vaihteen sisään todella kevyesti. Korostetaan nyt vielä, että tässä ei ole kyse kaasu auki rajoittajalla räiskittävistä kovista vaihdoista.
Puusta katsoen rohkenen epäillä liikennevaloihin isolla vaihteella pysädyttäessä ja paikallaan väkisin alaspäin potkien saatavan vaihteistolle ainakin yhtä paljon pahaa.
Tuossa tilanteessa kannattaisikin hieman kytkintä luistattaen pyöräyttää vaihteiston ensiöpuolta, että saa pienempää pesään kevyellä kosketuksella ja ilman väkivaltaa.
Lähetetty: 09 Marras 2006 10:05
Kirjoittaja Ismo Vaara
Sata onnistunutta vaihtoa ilman kytkintä ja sadasensimmäinen...
JOS ilman kytkintä vaihtamisesta olisi jotain HYÖTYÄ, ohjekirjoissa olisi VARMASTI mainintoja: "Älä käytä kytkintä muulloin, kuin liikkeelle lähdettäessä".
Kukaan ei ole toistaiseksi tullut hajonneen laatikon kanssa kehumaan:"En muuten juuri koskaan käytä kytkintä ja silti se hajosi." Siis selvä todiste kytkimenkäytön vahingollisuudesta vaihteita vaihdettaessa!