R 100 RS

R-sarjan pyörät
aarnima1
Viestit: 48
Liittynyt: 19 Loka 2006 09:22

R 100 RS

Viesti Kirjoittaja aarnima1 »

Pyörä on vuoden 1979 mallia, vähän korjailtu. Koko kesän toimi melko hyvin, tosin käynnistyminen vaati aika pitkiä startteja kylmänä. Nyt syksyllä ei käynnisty pitkilläkään starteilla. Kipinä tulee, kaasarit putsattiin. Pitkienkään starttien jälkeen tulpat eivät ole märkiä ehkä kosteat. Työntämällä käynnistyy ns. väkisin. Mistähän kannattaisi aloittaa?
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Jos sytytys ja kaasarit ovat jo katsottu, jäljellä on enää puristuspaine. Onko venttiilit säädössään? Jos ovat niin puristuspainemittarilla voit katsoa onko venttiilivikaa tai "ohipuhallusta" männän ja pytyn välistä.
Viimeksi muokannut Ismo Vaara, 23 Tammi 2007 15:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Männänrenkaat poikki?
Vain aavistus.
Paineet häviää eikä se vaan käynnisty.
Tai sitten venttiilit fuskaa?

Moottori auki ja tutkimaan.

Pekka
Avatar
Heimari
Viestit: 114
Liittynyt: 02 Maalis 2006 21:25
Moottoripyörän malli: R 100/7T
Paikkakunta: Karkku

Viesti Kirjoittaja Heimari »

Ryypyn/kaasun käyttö käynnistetäessä? Akun/startin kunto?
Älä nyt heti konetta paloittele, jos käynnistyttyään palvelee normaalisti
T: Heimari
R100/7T 1980
R 1200 RT 2005
Dnepr K650 1970
jonehymy
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Tammi 2007 04:37

Viesti Kirjoittaja jonehymy »

Joo älä vaan paloittele ennenkuin oot tarkistanut ne venttiilin välykset. Mulla on R100 vm-82 ja viiskesää sitten alkoi ainavaan käynnistyä kylmänä huonommin ja huonommin. Lopuksi kun oltiin reissulla niin ei muuta kun porukalla tyontämällä käyntiin. Kone kun lämpes niin sitten alkoi käydä molemmilla. Mittasin sitten kotona puristuspaineet (kylmänä)ja oikeissa pytyssä ei niitä ollut olllenkaan. Meinasin kans konetta jo purkaa kun ajattelin että venttiili palanut tai vastaavaa. Viisas asentajakeveri sanoi että tarkista venttiilin välykset ennenkuin alat mitään purkamaan. ..Ja niinhän siinä kävi että pakoventtiili oli niin tiukalla että kantoi kylmänä, vaan sitten kun kone lämpes ja alumiinikone "piteni" enemmän kuin teräksiset nostintangot ,niin sulkeutui sitten taas ja toimi suht normaalisti. Omaa huolimattomuutta ja huollon puutetta siis. Ihme ettei venttiili palanut. Venttiilit vaan sitten säädettiin ja on siitä-asti toiminut ihan normaalisti ja puristukset molemmissa hyvät.

Pikkuisen olisin varmaan ollut ihmeissäni jos olisin sen koneen purkanut eikä mitään vikaa olisi sieltä löytynyt. 225 000 on pyörän mittariin kaikenkaikkiaan kertynyt ja tämä episodin jälkeen n 50 000.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Jone, jos tarkoitat nostintangoilla työntötankoja, Nikasilpyttyisessä koneessa ne pitäisi olla alumiinivartiset.
Lisäksi venttiilinvälyksiin vaikuttaa myös punahehkussa olevat venttiilit, keinuvipujen päittäisvälykset, eri koneenosien lämpötilaerot jne...
Annan jokaisen olla vapaasti omaa mieltänsä siitä, mihinpäin venttiilinvälykset muuttuu koneen tullessä käyttölämpötilaan. 8)
jonehymy
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Tammi 2007 04:37

Viesti Kirjoittaja jonehymy »

Joo taitaa olla työntötangot alumiinia, enkä ole koskaan kuuman moottorin venttiilin välyksiä mitannut, pitääpä joskus mitata. Kylmänä olen venttiillit säätänyt kuten ohjekirja neuvoo. Kuitenkin tuolloin kun venttiili kantoi, niin kylmänä kävi yhdellä ja lämmetessään kahdella sylinterillä, josta päättelin venttiilin lämpimänä sulkeutuvan ja siitä välysten lämpimänä suurenevan. Myös näin säädöissä ollessaan moottori käy kylmänä tosi äänettömästi ja tiiviisti, mutta lämpimänä "laksuttaa" kuten kunnon boxerin kuuluukin, joten jotain välyksia tullee lisää...

Jos jotain tuo kestävyys kiinnostaa, niin mun R100:ssa 230 000 km "vasta" mittarissa, ja remonttia on tehty seuraavasti: Sylinterit kerran irroitettu jotta saatiin sylinterin juuritiivisteet ja nostintankojen suojaputkien tiivistekumit vaihdettua. Pakokäyrät uusin tuolloin samalla, mutta tiivisteiden lisäksi muita osia ei koneeseen sisälle tuolloin vaihdettu. kilometreja oli tuolloin 180 000. Myös vaihdelaatikon laakerit vaihdettu, ja kun laatikko oli irti niin samalla vaihdettiin kampiakselin stefa. Nämä hommat tehtiin kun tasan kaksisataatuhatta oli lasissa. Edellinen omistaja oli vaihtanut kytkinlevyn ja pyörän laakerit juuri ennenkuin ostin pyörän. Mittarissa oli tuolloin ostohetkellä vuonna -95 n. 130 000. Tällä hetkellä toiveissa olisi uudet vaimentimet, kaverit muistuttelee jo sen verran vaimentimien alle hitsatuista "kulutuspaloista" . Onko Ismolla tietoa ehjistä ja kohtuuhintaisista alkuperäisen näköisistä vaimentimista? Voi olla jopa uudetkin...:o) Halk. 38 putket.
jonehymy
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Tammi 2007 04:37

Viesti Kirjoittaja jonehymy »

Niin ja ne on työntötangot...tiedä mistä tuo nostintangot tuohon meinaa tulla. Sitten vielä tarkennusta ennenkun joku kysyy että kun tammikuussa mulla oli aiemman postin mukaan 225 000 ja nyt jo 230 000 mittarissa... niin oikea lukema on ollut tammikuussa 229 000. En oo siis viittätuhatta vielä tänäkeväänä ajanut vaan vasta tuhat... :)
aarnima1
Viestit: 48
Liittynyt: 19 Loka 2006 09:22

Viesti Kirjoittaja aarnima1 »

Vasta nyt kevään lämmitessä pääsin kiinni säätöihin. Venttiilit säädin, vain vähän korjausta, kaasuttimet tasapainotettiin, sytytys tarkistettiin ja puristukset mitattiin, melkein tasoissa, siis tällaisia perusasioita. Kuitenkin ongelma jatkuu, vain työtämällä käyntiin.
Kone on niin "jäykkä", että juuri ja juuri pyörii takapyörästä vääntämällä. Olisiko niin, että starttimoottori ei pysty saamaan tarpeeksi kierroksia kun vastus on niin kova. :oops:
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

aarnima1 kirjoitti:Vasta nyt kevään lämmitessä pääsin kiinni säätöihin. Venttiilit säädin, vain vähän korjausta, kaasuttimet tasapainotettiin, sytytys tarkistettiin ja puristukset mitattiin, melkein tasoissa, siis tällaisia perusasioita. Kuitenkin ongelma jatkuu, vain työtämällä käyntiin.
Kone on niin "jäykkä", että juuri ja juuri pyörii takapyörästä vääntämällä. Olisiko niin, että starttimoottori ei pysty saamaan tarpeeksi kierroksia kun vastus on niin kova. :oops:
Olisikohan startti töhnässä tai sen laakerointi niin väljistynyt, että hukkaa loppuvirrat maihin startatessa? Riittääkö tulpille kipinää myös silloin, kun kansissa on tulpat kiinni ja startti joutuu koville puristusta vastaan?

jonehymylle: Stormilla on kuulemma Siton valmistamia alkuperäisen näköisiä pönttöjä. Jos haluat saundia ja hengittävyyttä, mulla on hyllyssä uudet Hosken putket 38mm lähdöillä ja irroitettavalla(huollettavalla) huilulla. Sopii suoraan BMW:n kiinnikkeisiin eikä sulata sivulaukkuja. 240€/pari. Hoske on tehnyt viriputkia bemariin ainakin -60 luvulta joten ne sopii tyylillisestikin 2v boxereihin. Kuva asennetuista putkista on nettisivuillani, "Porschepyörässä" www.finnbike.com/boxer
Vastaa Viestiin