Niinhän siinä kävi, jotta koko kesän pöydän nurkalla jököttänyt Wunderlichilta hankittu (Dobeck/Techlusion) "ruisku-unitti" hyppäsi mopoon kiinni vasta nyt, kun talvipäivän ratoksi on pakko keksiä jotain mielekästä mopoiluun liittyvää.
Lootahan on perin yksinkertainen asentaa plug & play-tyyppisenä. TFI kytketään alkuperäisiin liittimiin sopivin töpselein ruiskusuuttimiien (2) ja pakoputkiin asennettuihin O2-tunnistimiin (2) menevien piuhojen väliin. Näiden lisäksi ei tarvita kuin runkoon / akun miinusnapaan kytkettävä maajohto. Teoriassa helppoa kuin heinänteko ja asennusajaksi luvataan 60 minuuttia.
ST- ja RT-malleissa homma tulee kuitenkin aloittaa katteiden purulla. vasta sen jälkeen kaikki liittimet ovat mukavasti näkösällä. HUOM! Oheissakin todettu liittimien anatomian opiskelu kannattaa ottaa vakavasti! Muuten homma saattaa päätyä rikkonaisiin liittimiin! Ne ovat aika tiukassa ja niissä on erilaisia klipsejä & kiinnittimiä. Varomaton viiden pennin mekaanikko tekee helposti viiden euron vahingon...
Itselläni pisin aika meni sen miettimiseen mitä kautta nuo johdot suuttimille ja happitunnistimille kannattaa vetää, niin että a) ne riittävät, b) katteetkin saa vielä paikalleen, c) ne eivät häiritse kaasuvaijereita tai d) pala pakoputkiin tai sula sylinterien jäähdytysripoihin.
Valmis johtosarja on pakattu aika paksuun suojakuoreen. Se tekee johtojen pujottelusta aika hankalaa ja asettaa omat haasteensa sille miten nuo johdot vetää ja kytkee. Onnistuin kuluttamaan melkein pari tuntia noiden johtojen kanssa riehumiseen ja oikeiden reittien etsintään. Hieman helpommalla olisi päässyt, jos olisi vielä jaksanut akunkin irroittaa, mutta niinhän se on. Sen minkä säästää purussa, hukkaa hitaaseen asennukseen.
Kaiken kaikkiaan hommaan upposi aloituksesta kolme tuntia. Silloin pyörä sylkäisi ensimmäisen kerran. Tallissa käyttämisen perusteella nyt ei voi tietty mitään johtopäätöksiä tehdä, mutta vaikka tuo loota ei mitään muuta tekisi, niin ainakin tyhjäkäynnin se tasoitti niin pehmeäksi, että en ole ikinä kuvitellut bokserin noin osaavan käydä
Pyörä jäi talliin odottamaan viimeisiä johtosarjan nippusiteitä ja katteiden kasausta. Päätin palkita itseni oluella hyvin suoritetun asennuksen jälkeen ja alkaa lukea säätöohjeita.
Jos joku on omaansa moista hankkimassa, niin vinkkejä saa kysyä. Otin myös kasan dokumentaarisia valokuvia asennusprosessista.
Tulisi nyt vielä sen verran lämmintä, että pääsisi tuota tien päälle kokeilemaan ja säätämään. Keväällä pitänee viedä mopeti penkkiin, niin nähdään mitä tuo ja Laserin slipari saavat yhdessä aikaan. Tehoa tuossa on minulle ihan riittävästi jo nyt, mutta kaasuun vastaavuus, rauhaton tyhjäkäynti ja rauhattomuus kaupunkiliikenteessä huutavat enemmän / paremmin ajoitettua puuronsyöttöä. Jos nuo parantuvat, olen hankintaani tyytyväinen.
Saanon Veijokin näkyi Moto-lehden artikkelin mukaan moisen hankkineen GöSsiin. Vekottimen testi tullee seuraavaan numeroon (tai johonkin tulevaan).
Jos joku muu on sattunut moisen hankkimaan, kuulisin mielelläni kokemuksia. Jos vielä sattuisi olemaan RT tai ST, niin lootan perusasetukset kiinnostavat kovasti. Wunderlichin dokumentaation mukana kun tulee ainoastaan GS:n asetukset.
Techlusion TFI
Triumphin muovitöpsykkä käy myös, jos bensaletkun liitin hajoaa. On sama, mutta rumempi/köppääsempi. Saataa saada muutenkin jostain.
CAD unohdit kertoa minlkävuotista boxeria kuritat. Voinko käänttää opit, jotka kohta ehkä vuodatat tänne, suoraan omaan -02 1150GS Adviini. Toiveemme, mitä tulee Boxersmobediin, näytäsivät aikastavalla yhteisiltä.
CAD unohdit kertoa minlkävuotista boxeria kuritat. Voinko käänttää opit, jotka kohta ehkä vuodatat tänne, suoraan omaan -02 1150GS Adviini. Toiveemme, mitä tulee Boxersmobediin, näytäsivät aikastavalla yhteisiltä.
On tokkiinsaHra1150 kirjoitti:No joo, näyttääi olevan "uuteen ärrään". Onko tälaisia "vanhaan ärrään".
http://secure.dobeckperformance.com/sho ... .asp?id=95
Muistaakseni Suomessa noita edustaa Viaber, jos et halua verkosta tilailla.[/url]
Tahtoo työ haitata harrastuksia. Niinpä en ole kuin pari kertaa päässyt tuon kanssa pikku lenkille. Kyse oikeastaan ollut vain muutamien kilometrien pyörähdyksestä. Ensi vaikutelma on tuo mainitsenani / olettamani. Parempi vaste kaasuun ja rauhoittunut alakierroskäytös.
Noina parina kertana kun on tien päälle päässyt, on kuitenkin ollut märkää ja alle 5 astetta lämmintä. Asfaltti on ollut todella pluikasta ja niinpä en "tehoaluetta" halunnut sen kummemmin testata. Kovin on herkkä kuopimaan ollut takapäällään...
Noina parina kertana kun on tien päälle päässyt, on kuitenkin ollut märkää ja alle 5 astetta lämmintä. Asfaltti on ollut todella pluikasta ja niinpä en "tehoaluetta" halunnut sen kummemmin testata. Kovin on herkkä kuopimaan ollut takapäällään...
Jos joku muu on sattunut moisen hankkimaan, kuulisin mielelläni kokemuksia. Jos vielä sattuisi olemaan RT tai ST, niin lootan perusasetukset kiinnostavat kovasti. Wunderlichin dokumentaation mukana kun tulee ainoastaan GS:n asetukset.
Moi,hankin kyseisen lootan pari vuotta sitten R1100S:ään ja kokemusten perusteella voin sanoa että vie se vaan heti sinne penkkiin Piensalmelle jotta
saat säädöt kohilleen eikä mee närvi,koska ainakaan mulla ne jenkkilän asetukset ei sopineet lähellekään todellista eli kuki älyttömän rikkaalla seoksella! Tehoa ei boksilla saanut vakiota (vakiokamoilla) enempää mutta kylläkin käytettävyyttä.
Kari