FID pimenee ajoittain.
Lähetetty: 03 Elo 2015 17:15
Tervehdys kaikille. Ongelmatiikkani käsittelee R1100RT moottorin saamaa ohjausinformaatiota. FID (eli Fahrer Informations Display) näytö polttoaineen määrälle sekä moottorin lämmölle oikuttelee.
Lämpömittarin puoli aika ajoin pimenee jolloin mielestäni moottori alkaa käymään kuten kylmänä – eli ”ryypyttää”. Tankin puoli mittarista siis toimii kokoajan moitteetta. Olen itse päätellyt, että motornic saa tuon lämpötietonsa jostain, vaan en tiedä mistä. Lämpöanturan paikka on minulle ”mysco”, koska lohkossa ei näyttäisi olevan kuin tuon öljynpaineen antura. Katteen alla etulampun kytkinkahvan puolella on nippu erinäisiä johtoja jotka saattaisivat web-hakujeni perusteella sisältää moisen anturan, mutta enpä ole varma.
Ja kun tuo lämpömittari pimenee saa ruiskun ohjaus väärää infoa ja mm. tyhjäkäynti kierrokset nousevat. Uskoisin koneen ”ryypyttävän” koska luulee koneen olevan kylmä. Toisinaan taasen tämä vaillinainen informaatio jopa sammuttaa koneen risteykseen tullessa ja toisinaan, harvoin jopa tyhjäkäynti häviää.
Kyseisessä R1100RT vm 2001 ei ole näemmä katalysaattoria eikä näin ollen lambda-anturia. Luulin jo hetken että tuo lambda ohjaisi motorniciä mutta kaivelussa ei löytynyt kuin tuo Bosch 0280 101 008 eli potikka tyhjäkäynnin säätöön. Tästäkin web tiesi säädettävän CO päästöjä ilman katalysaattoria olevissa R malleissa. Tämän potikan paikkahan oli nostokahvan etupuolella katteen alla. Siitä säätäessäni mitään ei tapahtunut - ei ainakaan tyhjäkäynti muuttunut. Uskonkin meneväni huomenna mittaamaan, josko ruuvilla olisi oikeasti mahdollisuus vaikuttaa CO päästöihin ja seokseen. Saisi tuon surginginkin laantumaan-ehkä.
Mutta – olisiko kenellään käsitystä tai kokemusta miksi tuo FID oikkuilee ja pimenee. Haenko vikaa ihan väärästä paikkaa ja onko poissulkevia temppuja ehdottaa? Liittyykö surging ja tämä FID asia toisiinsa. (Mielestäni mahdollisesti näin voisi olla) Eräästä valtuutetusta huoltopaikasta ongelmatiikkaa tiedustellessani huoltaja sanoi: Never höörd – kysy tiskiltä. Ajattelin mielessäni, ettei varmaankaan kannata paljon kysellä, jollei itse korjaajakaan ole moista ongelmaa korjannut. Saati sitten työn vastaanottajakaan moisesta kuullut…
Lämpömittarin puoli aika ajoin pimenee jolloin mielestäni moottori alkaa käymään kuten kylmänä – eli ”ryypyttää”. Tankin puoli mittarista siis toimii kokoajan moitteetta. Olen itse päätellyt, että motornic saa tuon lämpötietonsa jostain, vaan en tiedä mistä. Lämpöanturan paikka on minulle ”mysco”, koska lohkossa ei näyttäisi olevan kuin tuon öljynpaineen antura. Katteen alla etulampun kytkinkahvan puolella on nippu erinäisiä johtoja jotka saattaisivat web-hakujeni perusteella sisältää moisen anturan, mutta enpä ole varma.
Ja kun tuo lämpömittari pimenee saa ruiskun ohjaus väärää infoa ja mm. tyhjäkäynti kierrokset nousevat. Uskoisin koneen ”ryypyttävän” koska luulee koneen olevan kylmä. Toisinaan taasen tämä vaillinainen informaatio jopa sammuttaa koneen risteykseen tullessa ja toisinaan, harvoin jopa tyhjäkäynti häviää.
Kyseisessä R1100RT vm 2001 ei ole näemmä katalysaattoria eikä näin ollen lambda-anturia. Luulin jo hetken että tuo lambda ohjaisi motorniciä mutta kaivelussa ei löytynyt kuin tuo Bosch 0280 101 008 eli potikka tyhjäkäynnin säätöön. Tästäkin web tiesi säädettävän CO päästöjä ilman katalysaattoria olevissa R malleissa. Tämän potikan paikkahan oli nostokahvan etupuolella katteen alla. Siitä säätäessäni mitään ei tapahtunut - ei ainakaan tyhjäkäynti muuttunut. Uskonkin meneväni huomenna mittaamaan, josko ruuvilla olisi oikeasti mahdollisuus vaikuttaa CO päästöihin ja seokseen. Saisi tuon surginginkin laantumaan-ehkä.
Mutta – olisiko kenellään käsitystä tai kokemusta miksi tuo FID oikkuilee ja pimenee. Haenko vikaa ihan väärästä paikkaa ja onko poissulkevia temppuja ehdottaa? Liittyykö surging ja tämä FID asia toisiinsa. (Mielestäni mahdollisesti näin voisi olla) Eräästä valtuutetusta huoltopaikasta ongelmatiikkaa tiedustellessani huoltaja sanoi: Never höörd – kysy tiskiltä. Ajattelin mielessäni, ettei varmaankaan kannata paljon kysellä, jollei itse korjaajakaan ole moista ongelmaa korjannut. Saati sitten työn vastaanottajakaan moisesta kuullut…