Sivu 1/1

K100 RS parantelu

Lähetetty: 10 Elo 2015 18:26
Kirjoittaja AnDre_
Tervehdys. Joitakin irtonaisia tiedonmurusia olen löytänyt eri hakusanoilla selailemalla, mutta päätinpä sitten liittyä foorumille kun noita asioita nyt on. Toivon vastauksia nimenomaan muilta ksatasen omistajilta/omistaneilta.

Jalkojen välistä siis löytyy ABS-jarrullinen K100RS 4V vm. -90. Käytiin tuossa reissulla ja totesin kotiin tullessa että takaiskari on entinen. Onhan tuo kyllä alkuperäinen joten hyvinhän tuo on tänne asti kestänyt. Huollettavaa mallia kun ei vakio ole, niin minkäslaista tilalle? Ebaysta löytyy mm. Wilbersia, YSS:sää (?), Bituboa ja Hyperprota. Mikä olisi nimenomaan pitkälle tielle ja raskaalle kuormalle hyvä ja onko joku merkki tunnetusti huono? Öhlins lienee paras mutta hintakin varmaan moninkertainen.

Kun nyt takapään virittää uudelleen, mitä kannattaa samalla tehdä etupäälle? Sielläkin varmasti orggiskamaa joten jousten vaihto lienee paikallaan? Kuinkas öljyt, SAE kympit vaihdoin kun stefat laitoin pari kesää takaperin, mutta onko jokin parempi?

Entäs vaihteistoöljyt, onko jotain hyväksi todettua merkkiä olemassa? Laitoin mobilin öljyt tuossa keväällä ja laatikko on toiminut niillä pykälän huonommin kuin aiemmilla, punaista oli vanha väriltään, en tiedä mitä.

Satulalle myös pitäisi jotain tehdä, saumat ratkeilleet ja alkaa olla aika kova. Päällystääkö/täyttääkö joku niitä jossain uudelleen vai pitääkö hommata uusi? :?

Sitten ajoasento. Aika etunojahan se on pidemmille matkoille, saako esim. jostain lukemallani K75:n tangolla tarpeeksi ylös/lähemmäs että saisi edes hiukan pystympään asentoa?

Viimeisenä yksi hiljan esilletullut ääni. Kun kytkimen nostaa tuntumaan, juuri ennen liikkeellelähtöä kuuluu vaimea kloks-ääni perän/vaihteiston seudulta. Ilmeni nyt viime reissulla. Onko vaivan arvoinen selvittää minne on tullut välystä vai onko tyypillistä ja vaaratonta?

Näihin jos saisi hyvät vastaukset niin sen pari tonttua voisi tuohon pyörään kiinni vielä laittaa, pikkuraha jos miettii mitä maksaisi vaihtaa alle uudempi ja tuota merkittävästi parempi mopo.

Re: K100 RS parantelu

Lähetetty: 11 Elo 2015 19:34
Kirjoittaja Kulkuri
Minulla K100 RS 16v -90 ajettu nyt 206770 km. Takana Öhlings kaikilla säädöillä, sen jälkeen piti vaihtaa progsessiiiviset etujouset ja öljyiksi kokeilujen jälkeen Motorex SAE 15.
On nyt aavistuksen pintakova pienissä nopeuksissa, mutta kun on vauhtia niin on tosi hyvä. Menee minne käskee, ei huoju ei heilu.

Vaihteistossa Mobillube 1 SCH 75W-90 synteettinen. Ei ongelmia. Sama öljy perässä.

Vaihdoin aikoinaan K75 tangon. Tuli huomattavasti paremmaksi. Segdemin matalampi lasi oli hieman matala ja meteli kova kypärässä. Toisessa pyörässä (R1100RT) tottunut hyvään suojaan, niin vaihdoin K100:n Segdemin korkean lasin, nyt tuntuisi olevan hyvä lyhyehkön koeajon jälkeen. K75 tangolla vaijerit, kaapelit ja jarruletkut juuri ja juuri riittävät pituudeltaan. Jos on tarve korkeammalle niin ainakin jarruletkun joutuu vaihtamaan ja luultavasti myös kytkinvaijerin, näin muistelisin.

Kulkuri

Re: K100 RS parantelu

Lähetetty: 11 Elo 2015 23:45
Kirjoittaja AnDre_
Oho, mulla on sitten vasta vaan puolet takana oman pyöräsi taipaleesta kun satku meni rikki vasta tuossa viime kesän seutuun. :shock:
Vaihteistossa Mobillube 1 SCH 75W-90 synteettinen. Ei ongelmia. Sama öljy perässä.
Mulla onkin tuota mobilin 80W-90 HD-öljyä joka sinänsä täyttää vaatimukset mutta mahtaapa olla tuohon turhan jäykkää. :roll:

Mutta onko kellään tietoa noista muista iskareista kuin öhlinsistä jos siinä haluaisi vähän säästää?

Re: K100 RS parantelu

Lähetetty: 14 Elo 2015 19:51
Kirjoittaja C-A-D
Wilbers. Otahan yhteyttä Oitraconiin...

Re: K100 RS parantelu

Lähetetty: 21 Elo 2015 07:47
Kirjoittaja AnDre_
Kerkesin jo laittaa tilaukseen Progressive suspension-merkkisen amerikkalaisen iskarin. Tuleepahan kokemusta sellaisestakin!

Pari uutta huolenaihetta taas. Toisessa jarrulevyssä on klappia pyörän pyörimissuunnassa (eli ei siis sivuttaisvälystä) noin 2-3mm. Alkaa jo tuntua vähän jarrutettaessa. Onko se levyjen osto vai voiko välykselle tehdä jotain kotikonstein? Kyllähän ne tiukaksi saisi vaikka prässissä mutta elettävähän niiden silti olisi vähäsen.

Toinen etustefa myös mennyt pariin kesään niin että jo nyt hikoilee. Olisko putket reiluun sataan tonniin jo niin kuluneet ettei uusikaan stefa kestä tuon kauemmin? Mitäs tuolle nyt keksisi? :|

Re: K100 RS parantelu

Lähetetty: 22 Elo 2015 18:51
Kirjoittaja Kulkuri
Siinä on uivat jarrulevyt. Ne on kiinnitetty keskiöön 9 + 3 alumiini niitillä (rulla) per jarrulevy jotka sallivat levyn pienen liikkeen suhteessa kiinteään jarrusatulaan. 3:ssa rullassa on jousi ja levyn reiässä ura, jonka tarkoituksena on keskittää levy sivusuunnassa. 9:ssä muuta rullaa on ilman.

Kaikissa on levyn keskiön puolella aluslevy ja lukkorengas. Kilometrien myötä rullat kuluvat pyörimisuunnssa ja tulee pyörimissuuntaista välystä ja rupeavat ääntelemään (helinää). Riittävän kauan kun ajaa voivat jarrutuksessa leikkaantua poikki. Jos kaikki menevät, niin saatta käydä kröpelösti.
Itse olen vaihtanut K100 ja RT 1100 niitit 120 000 km jälkeen, jolloin on välystä ollut pyörimissuunnassa n.1,5-2,0 mm ja ääntä niin että hävettää. Ja kummassakin tapauksessa oli viimeinen hetki käsillä, osa jo puhki ja loputkin huonossa hapessa.

Levyn keskiön ruuvit auki navasta ja levyt pöydälle, niin on helppo vaihtaa, kun vain muistaa, että kolmessa reijässä per levy on ura johon jouselliset rullat tulevat. Itse olen myös vaihtanut keskiön ruuvit, en tiedä onko välttämätöntä.

Kulkuri

Re: K100 RS parantelu

Lähetetty: 25 Elo 2015 20:21
Kirjoittaja Timo S
Etuhaarukan putket ovat tuskin kuluneet loppuun, mutta joku naarmu niissä voi olla. Ennen usien stefojen laittoa kannattaa putket hioa hienolla vesihiomapaperilla. Se pitää tehdä putkea kädessä edestakaisin pyörittämällä, siis niin, että hiomajälki ei ole putken suuntainen. Putki on niin kova, että hiomajälkeä ei kylläkään silmällä näe, mutta siis periaatteessa.

Re: K100 RS parantelu

Lähetetty: 25 Elo 2015 23:18
Kirjoittaja mikaelk
Laitoin just Wilbers 630 Adjustlinen omaan K75:seen, ja täytyy sanoa että olen tyytyväinen.

Enkä tilannut Oitrconilta, kun siellä oli selviä vaikeuksia ymmärtää (erikois)toivomuksiani.

Tilaus meni tähän firmaan, jota voin suositella: http://www.mot-tei.de/shop/" onclick="window.open(this.href);return false;
Myyjä palveli hyvin englanninkielellä ja hinta oli tasan 100 euroa Oitraconia halvempi(375/475)
eikä postikulutkaan olleet kalliimmat kuin suomen sisällä O:lta.

Voin suositella!

Re: K100 RS parantelu

Lähetetty: 26 Elo 2015 16:25
Kirjoittaja C-A-D
mikaelk kirjoitti:Laitoin just Wilbers 630 Adjustlinen omaan K75:seen, ja täytyy sanoa että olen tyytyväinen.

Enkä tilannut Oitrconilta, kun siellä oli selviä vaikeuksia ymmärtää (erikois)toivomuksiani.

Tilaus meni tähän firmaan, jota voin suositella: http://www.mot-tei.de/shop/" onclick="window.open(this.href);return false;
Myyjä palveli hyvin englanninkielellä ja hinta oli tasan 100 euroa Oitraconia halvempi(375/475)
eikä postikulutkaan olleet kalliimmat kuin suomen sisällä O:lta.

Voin suositella!
Uteliaisuudesta kysyn: Mitä toivomuksiasi Oitraconilla eivät ymmärtäneet. Minua palvelivat erinomaisen hyvin ja tarkkaan selvittivät painot, ajotottumukset ymv. vempeleiden perussäätöön vaikuttavat asiat.

Seppo

Re: K100 RS parantelu

Lähetetty: 27 Syys 2015 21:49
Kirjoittaja AnDre_
Pienien vaikeuksien ja arvailujen jälkeen sain lopulta sovitusti käsiini RAM-Suspension-merkkisen ihan pätevännäköisen iskarin, hintaa tuli 380€, on huollettavissa ja säätöjä löytyy. Nyt puskee jo mehtuuhommat päälle niin pyörä jäänee talviunille. Eiköhän nuo normaalit kesäiset 4-5tkm taitu vaikkei pamppu ihan tonnia maksanutkaan?

Keularemppaa ja näitä parannuksia talven seutuun sitten kunhan muut kiireetä helpottaa. :hat: