Sivu 1/1
Öljynsuodatin
Lähetetty: 19 Joulu 2015 12:43
Kirjoittaja R a u t a p e r s e
Mitä olette käyttäneet, alkuperäistä vai tarvike? Tarvikkeita ainakin olis iipeissä pilvinpimein saatavilla, mutta miten laatu?
Re: Öljynsuodatin
Lähetetty: 21 Joulu 2015 08:45
Kirjoittaja Hanski
Motonetistä saa tarvikkeen Champion/Mann -suotimen kympillä.
Ebayssä on vaara, että liian halpaa ostaessa käteen jää piraatti.
Re: Öljynsuodatin
Lähetetty: 22 Joulu 2015 15:33
Kirjoittaja RIVIURALI
Myös Champion/ Man Motonetistä, vielä Delvac pytty mukkaan niin selviää 35 eurolla.
Re: Öljynsuodatin
Lähetetty: 19 Tammi 2016 19:13
Kirjoittaja Ismo Vaara
Muistakaa tarkastaa aina, että ohivirtausventtiili on rakennettu öljynsuodattimeen, koska sitä ei ole moottorissa, kuten wanhoissa hywissä boxereissa oli.
Samalla ulkonäöllä ja kierteellä varustettuja putsareita saa halvalla, mutta niissä ei välttämättä ole ko. venttiiliä.
Re: Öljynsuodatin
Lähetetty: 23 Helmi 2016 14:42
Kirjoittaja RIVIURALI
Mistäs ismo näkkee sen venttiilin ?
Re: Öljynsuodatin
Lähetetty: 23 Helmi 2016 20:04
Kirjoittaja pozo izquierdo
Ei sitä äkkinäinen näekään, jollei ole orkkis ja tarvike rinnakkain kätösessä. Ohivirtausventtiilillä varustetussa reikään kurkistellessa ei näe yhtä pitkälle kuin tarvikefiltterissä ( esim Champion). Eli se ohivirtausventtiili ikäänkuin blokkaa reitin suodattimen reiästä sisäänpäin.
Tämän opin sain vuosia sitten eräältä saksalaiselta ammattimieheltä, joka samalla opetti muutaman muunkin perustotuuden erinäisistä BMW-jutuista....
T. Pozo
Re: Öljynsuodatin
Lähetetty: 23 Helmi 2016 22:43
Kirjoittaja JTK
Spaddu kirjoitti:Puhdistamaton öljy virtaa suodatinpaperin läpi ulkokehän puolelta ja poistuu keskeltä. Suodattimen erottelemat epäpuhtaudet jäävät paperiin, mutta öljy läpäisee sen. Suodattimessa on ohivirtausventtiili siltä varalta, että suodatinpaperi tukkeutuu tai jos öljyllä on liian korkea viskositeetti. Ohivirtausventtiili estää tukkeutuneen suodattimen paineen nousun liian korkeaksi, sillä suuri ylipaine saattaa rikkoa suodattimen. Alhaisissa lämpötiloissa esim. moottoriöljyn sisältämä parafiini saattaa kiteytyä, jolloin se ei virtaa suodatinpaperin läpi. Tällöin öljy virtaa ohivirtausventtiilin kautta kunnes öljy lämpenee.
Onko tuo teksti oma ajatelma vai lainattu tuotos?
Meinaan eikös ohivirtausventtiilin tarkoitus ole lähinnä varmistaa että moottori saa öljyä, edes "likaista"? Voitelu on hyväksi.
Toki tukkeutunut suodatin saattaa särkyäkin ja sylkeä sisuksensa öljynkiertoon / öljyn pihalle.