Takapyörän välys yms.

R-sarjan pyörät
pariktim
Viestit: 20
Liittynyt: 24 Maalis 2006 19:44

Takapyörän välys yms.

Viesti Kirjoittaja pariktim »

Monoleverperäisen R80ST:n takapyörässä alkaa olla tuntuva välys pyörän ala-ja yläosasta sivusuunnassa heiluteltaessa.
Onko kenelläkään kokemusta vastaavan ongelman korjaamisesta ?
Lisäksi paikoiltaan liikkeelle lähdettäessä kuuluu jostain vaihdelaatikon takapää/kardaani/perä -alueelta vaimea kolahdus. Kolahdus ei tunnu ajoa haittaavan mutta kuuluu tuskin asiaan.

Timo P
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Pieni välys ei haittaa mitään, pikemminkin kuuluu asiaan tuon tyypin perässä. Jos välys on millejä, laakerit vaihtoon.
Nykäys tulee hieman kuluneesta kardaanin nykäyksenvaimentimesta, joka moottorijarrutuksen jälkeen asettuu hieman eri asentoon ennen uudelleen kiihdytystä. Suuremmissa nopeuksissa sitä ei edes huomaa, vain paikaltaan lähdettäessä. Ei kannata tehdä mitään.
Oletan, että olet jo tutkinut ristikkonivelen kunnon.
pariktim
Viestit: 20
Liittynyt: 24 Maalis 2006 19:44

Viesti Kirjoittaja pariktim »

Kiitos neuvosta ! Välystä on vanteen kehän tasolla arviolta n. 1 mm. Onnistuuko perän laakereiden vaihto kotikonstein vai tarvitaanko erikoistyökaluja ?
Kardaanin nivelessä ei ole havaittavaa välystä. Pitäköön vaimennin siis jatkossakin kolahduksia kun ei kerran ole vaarallista.

Timo P
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

En lähtisi millin klappia korjaamaan.
Perän laakereiden vaihto, tai pikemminkin vaihdon jälkeinen säätö väritahnalla, on ammattilaisen hommaa.
kaliffi
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Helmi 2006 20:09

Hieman pitää olla

Viesti Kirjoittaja kaliffi »

Välystä pitää olla hieman. Mikä sitten on hieman? Se on selvästi tuntuva välys renkaan kehältä vemputtaessa. Vanhana metsäkonemiehenä sanoisin että laakeri alkaa olla sökö kun öljy tulee stefan "läpi". Näin puhuttiin ennen, tosin moottoripyörässä on aika pienet toleranssit mutta siinäkin klappi alkaa olla liian iso kun paljastuu öljyttämistä. Tosin K-100 Bemariin jouduin vaihtamaan joskus ammoin perän stefan kun perästä lensi renkaan kehälle ja vanteelle peräoljyä. Klappia ei ollut yhtään ja stefan ostin Etolasta...Etolasta siksi että se oli puolet halvempi kuin merkkiosana. Stefan malli- ja mittakoodit löytyy stefasta. Näin on myös laakerimaailmassa. Laakeri ovat semmoinen asia että mihinkään, tietääkseni, ei tehdä omia laakereita vaan kaikki ovat standardi-kamaa ja alan liikkeissä on koodi- ja verrokki kirjat kaikille laakerimerkeille.

Muuan tuttavani osti takavuosina käytetyn Triumph Speed Triplen. Hän ihmetteli samaa klappia ja vaihdatti Vee-Twincityssä tuon laakerin. Silloin ko. liike oli Trumpan merkkiliike. Uudellakin laakerilla oli sama välys...Siis turha remontti!

Omassa R 100 RS-Monossani on selvästi tuntuva takapyörän välys, mutta annan olla!
Vastaa Viestiin