Sivu 1/2

K100 sammuu lennosta.

Lähetetty: 14 Touko 2016 13:44
Kirjoittaja ilmari
Moi. Tämmönen probleema alkoi viime syksynä eikä korjaantunut itsekseen talvella...

1991 malli sammuilee maantienopuksissa satunnaisesti. Varoittaa nykäisemällä pari kertaa ja sammuu. Latauksen merkkivalo ei syty. Käynnistyy muutaman sekunnin jälkeen. Vesisade/kosteus EHKÄ tehostaa vikaa mutta varma en voi olla....

Välillä saattaa toimia useemmankin päivän mutta tänään sammui kolmesti 40 km työmatkalla. Ja nyt tuli vettä kunnolla.

- Startissa ei hiilipölyä.
- Vika ei tappokatkaisijassa/virtalukossa, koska nämä sytyttävät latauksen merkkivalon.
- Vika tuskin sivuseisontatuessa, oon potkinut sitä ajon aikana ja sammuttaa pyörän vasta ala-asennossa.

-Ile-

Re: K100 sammuu lennosta.

Lähetetty: 14 Touko 2016 16:29
Kirjoittaja kaliffi
Epäilisin ensimmäiseksi pensansuodatinta ja sitten pensapumppua, eli pensan saanti-probleemaa?

Re: K100 sammuu lennosta.

Lähetetty: 15 Touko 2016 11:33
Kirjoittaja Ismo Vaara
Ohita se sivutuen katkaisija johdolla. Se ei todista mitään, että katkoo virtaa oikeassa asennossa, se voi katkoa myös väärässä asennossa.
Jollei auta, mittaa puolat.

Re: K100 sammuu lennosta.

Lähetetty: 15 Touko 2016 13:47
Kirjoittaja ilmari
Tjaaa....

Eilen mopo sammui siis kuusi kertaa töihin meno- ja paluumatkalla. Ja vettä tuli kunnolla! Tänään ei satanut ja menomatkalla ei sammunut yhtään kertaa!

Tuon sivuseisontatuen rajan voi tietty lenkittää ja katsoo. Tuon puolanmittauksen joudut Ismo nyt kyllä jotenki perustelemaan. Mitä mulla on joskus mennyt puolia wanhasta Hondasta, asiaan kuului räkiminen, pätkiminen ja yleinen sekasorto, ei noin totaalista blackouttia. Ja silloinhan ne ne tilttais molemmat vielä yhtä aikaa. Tietty ohjauspiirissä voi olla vikaa mutta tuskin suurjännitepuolella???

Autosähköliikkeissähän niillä on kyllä testerit ihan sitä varten, että pikkuhomma ois viedä ne mitattavaksi. Kotikonstein noista ei mun mielestä mitään varmaa tulosta saa.

Tuo bensansaantiprobleema on tietty mahdollinen, meinasin asentaa tilapäisen painemittarin katteeseen niin pääsee seuraamaan sitäkin.

Terv. Ile

Re: K100 sammuu lennosta.

Lähetetty: 15 Touko 2016 18:45
Kirjoittaja Ismo Vaara
No joo, jos loppuu kuin veitsellä leikaten niin ei se puolaan oikein viittaa.
Kaikissa vanhoissa bemareissa mitä olen poliisin huutokaupoista ostanut on tuo sivutuen katkaisija ohitettu.
Virtalukon pohja voisi olla mahdollinen, pirun hankala vaan irroittaa.
Kolmeen K-malliin olen vaitanut bensatankkiin menevän johtosarjan. Viimeksi totesin johtosarjan vialliseksi kun vedin piuhat suoraan akulta pumpulle ja pyörä toimi moitteetta koeajon ja alkoi kakomaan heti kun purin virityksen.
Yksi ja helppo tuli mieleen, kun yhden asiakkaan pyörässä oli tankinkorkki asennettu väärinpäin tankin ilmareikä on silloin tukossa.
Seuraavan kerran kun sammuu kokeile tuleeko kipinää, tiedät heti onko sähkövika. Varatulppa taskuun, ritilä valmiiksi irti, että pääset nopeasti kokeilemaan.

Re: K100 sammuu lennosta.

Lähetetty: 15 Touko 2016 19:46
Kirjoittaja ilmari
Jeps. Aloitan tuosta rajakatkaisijasta ja virittelen tilapäisen painemittarin kiinni. Eilen muuten sain mopon käymään "lennosta" eli annoin rullata jonku kymmentä metriä ja nelosta silmään eli kipinää on jossain määrin olemassa.

Hiivatti nää on kyllä hankalia asioita setviä, kun vika ei jää päälle. Mutta tästä se lähtee "poissulkevilla" menetelmillä. Infoa asiasta lisää, ehki selviää!

Muuten Ismo!!! Mulla puuttuu sulakerasian kansi kokonaan. Eli jos sulla on semmonen niin ostan.

-Ile-

Re: K100 sammuu lennosta.

Lähetetty: 29 Kesä 2016 10:12
Kirjoittaja Eddie
Onko vika löytynyt?
Mulla teki k1100lt tuota ja vika löytyi pitkän etsinnän jälkeen anturista, mikä on jossain pakoputkiston uumenissa. Sanoivat sen olleen joku hätäseis anturi, mikä mittasi satunnaisesti lämmöt putkesta keturalleen.
Espoon Heinolla on onneksi vanha testeri, mikä ymmärtää näiden vanhojen pelien päälle.

En tiedä onko k100 pyörässä tuota, mutta tuli vain mieleen.

Re: K100 sammuu lennosta.

Lähetetty: 30 Kesä 2016 13:27
Kirjoittaja Ismo Vaara
Ei pakoputkessa ole muuta kuin lambda-anturi. Se mittaa pakokaasujen jäännöshapen määrää. Noissa vanhoissa se on vain jos on katalysaattori, muuten ei.
Moottorin lämpötila-anturi on jäähdytysnesteen poistoputkessa ennen jäähdytintä.

Re: K100 sammuu lennosta.

Lähetetty: 30 Kesä 2016 20:01
Kirjoittaja Eddie
Näin se varmasti on.

Joku sellainen anturi kuitenkin, mikä reagoi väärin lämpöön ja sammutti koneen. Jäähdytysveden lämpömittari näytti kuitenkin oikein.
Mulle riitti se, että peli toimi taas.

Re: K100 sammuu lennosta.

Lähetetty: 02 Heinä 2016 22:23
Kirjoittaja ilmari
Moi. Vika ei ole poistunut, vikatiheys laskenut jonku verran.

- Motronicin "miljoonaliitin" tarkastettu ja putsattu.
- Sulakkeet käyty läpi, yksi viallinen sulake löytyi mutta ei liity tähän.
- Bensansuodin vaihdettu
- Liquid Moly laitettu tankkiin (kerettiläisyys, taikausko)

Vesisade ei ole syynä vikaan. Sen sijaan kova kiihdytys, esim ohituksessa sammuttaa laitteen.

Tänään tultiin pojan kanssa Virosta. pyörä toimi koko reissun moitteetta, PAITSI kun ajelin motaria kotiapäin n.130km/h niin hiukka ennen Hyvinkäätä kone trippasi, lähti vaihdista käyntiin ja hyvin meni. LUULEN, että kone lähtee käyntiin vasta, kun virrat käyttää nollilla. Nytkin tein lennosta tuon ja heti lähti käyntiin.

Noita viallisia lattasulakkeita on sattunut kohdalle jo kahdesti. Eli "oikosulkulanka" on näennäisesti ehjä ja joskus toimii ja joskus ei... Lanka on kumminkin murtunut sulakkeen "jalan" juuresta. Tämän näkee siis jos sulakkeen muovi on läpinäkyvää. Kiitti Eddielle vinkistä, tarkastan tuon lämpötila-sensorin toiminnan/liitokset heti ku jaksaa.

-Ile-

Re: K100 sammuu lennosta.

Lähetetty: 03 Heinä 2016 09:27
Kirjoittaja Ismo Vaara
Joskus joku osti multa ruiskun ilmamäärämittarin, kun kone kenkkuili. Se on se metalliboxi imansuodatinkotelossa.

Komento takaisin. Sullahan onkin Motronic eikä Jetronic, siinä ei vastaavaa ole.

Re: K100 sammuu lennosta.

Lähetetty: 26 Elo 2016 17:52
Kirjoittaja Ayrtono
Entäs tuo: http://www.eilenberger.net/K75S/IgnitionSwitch/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: K100 sammuu lennosta.

Lähetetty: 26 Elo 2016 18:23
Kirjoittaja JKU
Ayrtono kirjoitti:Entäs tuo: http://www.eilenberger.net/K75S/IgnitionSwitch/" onclick="window.open(this.href);return false;
Minä taistelin tuollaisen vian kanssa joskus 6-7 vuotta sitten.
Pyörä oli K 100 RT, vm jotain 1990.
BMW:n huolto kehoitti tarkistamaan ensin tankin alla olevan moninapaliittimen: mikäli liittimen toinen puolikas on kiinteästi rungossa, liitin saattaa pikkuhiljaa tärinässä aueta ja menettää hyvän kontaktin: kone sammuilee.
Uusimmissa malleissa liitin on vapaana tankin alla, jolla ongelma on saatu poistetuksi.
Kun tämä einauttanut, vaihdoimme Motronic-yksikön: ei auttanut.
Sitten tarkistimme Motronic ylsikön maadoitukset: suuttimien ohjauksien maadoitus pitää olla erillisessä maaruuvissa. Siis Motronic- yksikön elekrtoniikan kanssa eri ruuvissa.
Kun nämä ei auttaneet, irroitin sen releen, joka ohjaa bensapumppua ja oikosulin relekannalta kärkien kontaktit. Tämänjälkeen kone ei enää sammuillut!
Siis vika viittasi Motronic- yksikön antamaan " käskyyn" sammuttaa kone.
Vika löytyi toisesta Hall-anturista.
Niitä,on kaksi, toinen ohjaa sytytystä, toinen valvoo että kone on käynnissä ( sammuttaa bensapumpun esim kolaritilanteessa ja estää mahdollisen bensan ylivuotamisen ja mahdollisen tulipalon).

Noissa askareidsa huomasin, että moninapaliittimien vastakappaleet saattavat päästä liukumaan liitintä painettaessa kiinni. Tällöin lattaliittimet painuvat vain heikosti kiinni ja saattavat aiheuttaa huonon kontakrin. Joten kannattaa tarkistaa, että liittimien kontaktiosat eivät pääse liukumaan ulospäin, kun niitä painaa ruuvimeisselillä.

Re: K100 sammuu lennosta.

Lähetetty: 26 Elo 2016 18:23
Kirjoittaja JKU
Ayrtono kirjoitti:Entäs tuo: http://www.eilenberger.net/K75S/IgnitionSwitch/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: K100 sammuu lennosta.

Lähetetty: 31 Elo 2016 12:38
Kirjoittaja ilmari
Moe. Satunnaisen epäsäännööistä mutta ajon kannalta kuitenkin siedettävää. Asensin bensanpainemittarin "kyttäämään" pumpun toimintaa vikatilanteessa. Yllättäen pyörä toimikin lähes kuukauden, kunnes viimeinkin sammui. Bensan paine jäi linjaan eli pumppu kumminkin ehjä?

Mietin tuota sensori asiaa. Miten, jos vaihtaisin hall-antureitten paikkaa keskenään niin siirtyiskö se vika sitten sytytspuolelle?

-I-