R100 vapaan merkkivalo ei pala eikä moottori käynnisty
Lähetetty: 28 Touko 2016 14:32
Tervehdys. Ostin R100 vuodelta -83, eka bokseribemari mulla. Ajelin eilen kolmisensataa kilometriä kotiin, laite tuntui kivalta. Jossain liikennevalolähdössä onnistuin stumppaamaan koneen, jolloin huomasin ettei käynnistäminen onnistunut kuin vapaalla. Kytkin oli siis tietenkin pohjassa, mutta vapaavalon täytyi palaa ennenkuin startti suostui pyörimään. Se oli yllätys, ainakin K100 starttaa vaihteellakin, kunhan kytkin on painettuna pohjaan.
Illemmalla pesin pyörän kohtalaisen huolellisesti. Annoin isoimpien vesien valua pois, jonka jälkeen puhaltelin paineilmalla pyörän suunnilleen kuivaksi. Tämän jälkeen olisi ollut vuorossa lämmityskäyttö, mutta vapaan merkkivalo ei suostunut syttymään vaikka vaihde oli varmasti vapaalla, eikä startti siis inahtanutkaan. Virtaa oli kuitenkin mittarin mukaan normaali n. 12,7 V. Ei inahtanut, vaikka kytkin oli missä asennossa tahansa, vaihde vapaalla tai sisällä.
Löysin vapaavalon anturin vaihdelaatikon alta. Kytkin johdot toisiinsa, koska ajattelin siten tarkistavani anturin ja merkkivalon toimivuuden. Valo ei syttynyt silloinkaan, eikä startti pyörinyt. Lähdin nukkumaan ja jätin pyörän kuivumaan omia aikojaan.
Ilmeisesti virran täytyy kulkea vapaavalon kautta jotta startti voi pyöriä. Täytyy seuraavaksi tutkia itse polttimo mittariston sisältä. Jos sekin on ehjä, olen hiukan ymmälläni. Starttirele olisi seuraava tutkimuskohde, mutta eikös tuo vapaavalo ole ennen relettä? Siis jotenkin vaan kuvittelisin valon palamattomuuden olevan syypää koko hommaan. Miksei valo syty vaikka anturin johdot yhdistää toisiinsa? Herääkö teille mitään ajatuksia?
Illemmalla pesin pyörän kohtalaisen huolellisesti. Annoin isoimpien vesien valua pois, jonka jälkeen puhaltelin paineilmalla pyörän suunnilleen kuivaksi. Tämän jälkeen olisi ollut vuorossa lämmityskäyttö, mutta vapaan merkkivalo ei suostunut syttymään vaikka vaihde oli varmasti vapaalla, eikä startti siis inahtanutkaan. Virtaa oli kuitenkin mittarin mukaan normaali n. 12,7 V. Ei inahtanut, vaikka kytkin oli missä asennossa tahansa, vaihde vapaalla tai sisällä.
Löysin vapaavalon anturin vaihdelaatikon alta. Kytkin johdot toisiinsa, koska ajattelin siten tarkistavani anturin ja merkkivalon toimivuuden. Valo ei syttynyt silloinkaan, eikä startti pyörinyt. Lähdin nukkumaan ja jätin pyörän kuivumaan omia aikojaan.
Ilmeisesti virran täytyy kulkea vapaavalon kautta jotta startti voi pyöriä. Täytyy seuraavaksi tutkia itse polttimo mittariston sisältä. Jos sekin on ehjä, olen hiukan ymmälläni. Starttirele olisi seuraava tutkimuskohde, mutta eikös tuo vapaavalo ole ennen relettä? Siis jotenkin vaan kuvittelisin valon palamattomuuden olevan syypää koko hommaan. Miksei valo syty vaikka anturin johdot yhdistää toisiinsa? Herääkö teille mitään ajatuksia?