Sivu 1/1

R100 vapaan merkkivalo ei pala eikä moottori käynnisty

Lähetetty: 28 Touko 2016 14:32
Kirjoittaja Mikko Uitto
Tervehdys. Ostin R100 vuodelta -83, eka bokseribemari mulla. Ajelin eilen kolmisensataa kilometriä kotiin, laite tuntui kivalta. Jossain liikennevalolähdössä onnistuin stumppaamaan koneen, jolloin huomasin ettei käynnistäminen onnistunut kuin vapaalla. Kytkin oli siis tietenkin pohjassa, mutta vapaavalon täytyi palaa ennenkuin startti suostui pyörimään. Se oli yllätys, ainakin K100 starttaa vaihteellakin, kunhan kytkin on painettuna pohjaan.

Illemmalla pesin pyörän kohtalaisen huolellisesti. Annoin isoimpien vesien valua pois, jonka jälkeen puhaltelin paineilmalla pyörän suunnilleen kuivaksi. Tämän jälkeen olisi ollut vuorossa lämmityskäyttö, mutta vapaan merkkivalo ei suostunut syttymään vaikka vaihde oli varmasti vapaalla, eikä startti siis inahtanutkaan. Virtaa oli kuitenkin mittarin mukaan normaali n. 12,7 V. Ei inahtanut, vaikka kytkin oli missä asennossa tahansa, vaihde vapaalla tai sisällä.

Löysin vapaavalon anturin vaihdelaatikon alta. Kytkin johdot toisiinsa, koska ajattelin siten tarkistavani anturin ja merkkivalon toimivuuden. Valo ei syttynyt silloinkaan, eikä startti pyörinyt. Lähdin nukkumaan ja jätin pyörän kuivumaan omia aikojaan.

Ilmeisesti virran täytyy kulkea vapaavalon kautta jotta startti voi pyöriä. Täytyy seuraavaksi tutkia itse polttimo mittariston sisältä. Jos sekin on ehjä, olen hiukan ymmälläni. Starttirele olisi seuraava tutkimuskohde, mutta eikös tuo vapaavalo ole ennen relettä? Siis jotenkin vaan kuvittelisin valon palamattomuuden olevan syypää koko hommaan. Miksei valo syty vaikka anturin johdot yhdistää toisiinsa? Herääkö teille mitään ajatuksia?

Re: R100 vapaan merkkivalo ei pala eikä moottori käynnisty

Lähetetty: 30 Touko 2016 01:26
Kirjoittaja Mikko Uitto
Tänään jatkui diagnosointi. Etsin kytkentäkaavion ja tulkitsin sitä kykyjeni mukaan. Umpion sisältä löytyi sähköpääkeskus, josta etsin vapaavalon johdot. Vastusmittaus osoitti, että yhteyttä sähköpääkeskuksen ja vapaavalokytkimen välillä ei ollut. Muodostin yhteyden hyppylangalla, jolloin vika korjaantui: vapaavalo syttyi ja moottori käynnistyi napista painamalla. Ajattelin ensin johdon katkenneen, koska vaihdelaatikon puoleisessa päässä johdon eristeet olivat melkoisen kovettuneita. Suunnittelin jo vetäväni kokonaan uuden johdon, mutta puolivahingossa silmääni osui irrallinen liitin akun ja sivukatteen välissä. Siinähän se vapaavalon johto kulki, liittimet kiinni niin kulki virtakin. Pienestä oli taas kiinni...

Olin irroittanut sivukatteet pesun ajaksi ja tuo liitin oli ilmeisesti irronnut katteita takaisin asentaessa.

Re: R100 vapaan merkkivalo ei pala eikä moottori käynnisty

Lähetetty: 30 Touko 2016 06:15
Kirjoittaja KapteeniMahtava
Kytkinkahvassa on mikrokytkin, sen kun ohittaa voi starttailla vaihteet päällä..

Re: R100 vapaan merkkivalo ei pala eikä moottori käynnisty

Lähetetty: 01 Kesä 2016 22:58
Kirjoittaja Mikko Uitto
Ei tuossa mun pyörässä taida olla kytkinkahvassa mikrokytkintä. Kahvalle ei mene kuin vaijeri, kaikki johdot menevät valokatkaisijoille ja töötille. Haluaisin kyllä tuosta omituisuudesta eroon, vapaan etsiminen risteysalueella saattaa joskus tuntua tuskastuttavan hitaalta ja työläältä...

Re: R100 vapaan merkkivalo ei pala eikä moottori käynnisty

Lähetetty: 02 Kesä 2016 07:45
Kirjoittaja KapteeniMahtava
Omassa -79 R100 oli mikrokytkin kytkinkahvassa.
Se oli piilotettu aika hyvin sinne vaijerin alle.
Rikoin omastani ko. kytkimen, kun vaihdoin toisenlaisen tangon ja tupit. Piti vetää jomppi "sähköpääkeskuksessa" lampun sisällä.
On mahdollista, että uudemmissa se on poistettu?

Re: R100 vapaan merkkivalo ei pala eikä moottori käynnisty

Lähetetty: 03 Kesä 2016 14:31
Kirjoittaja Ismo Vaara
Mikko Uitto kirjoitti:Ei tuossa mun pyörässä taida olla kytkinkahvassa mikrokytkintä. Kahvalle ei mene kuin vaijeri, kaikki johdot menevät valokatkaisijoille ja töötille. Haluaisin kyllä tuosta omituisuudesta eroon, vapaan etsiminen risteysalueella saattaa joskus tuntua tuskastuttavan hitaalta ja työläältä...
Tuossakin mallissa on mikrokytkin. Vanhoissa vehkeissä on usein se ongelma, että vuosien varrella on tehty omia "sovellutuksia" alkuperäisten rikkouduttua.
Oliko vuosimalli 1973 viimeinen, missä ko. kytkintä ei ollut?