Sivu 1/2

Öljy pölähtää?

Lähetetty: 07 Tammi 2007 14:57
Kirjoittaja K1100LT
Moi,

Onko kenelläkään kokemusta mistä johtuu öljyn pilvi startin jälkeen, kun pyörä on seissut sivujalalla pidemmän aikaa?

Johtuuko vika venttiilivarren kumeista vai mistä?

Lähetetty: 07 Tammi 2007 17:20
Kirjoittaja hukki
Eiköhän se ole enempi ominaisuus kuin vika. Ismo varmaan osaa selittää "tieteellisesti" miksi.

Kun K-sarjalaisen jättää sivutuelle, niin aina johonkin sylinteriin pääsee pikkuisen öljyä avonaisesta venttiilistä ja se sitten pöllähtää kun startataan, näin minä asian ymmärtäisin. Sama ominaisuus onomassa K100LT:ssä...

Lähetetty: 08 Tammi 2007 08:48
Kirjoittaja Ismo Vaara
Tähän on varmaan jokaisella olemassa oma selityksensä. Minun selitys on männänrenkaat. Tai paremminkin koneen asento pytyt viistoon alaspäin. Männänrenkaat eivät aina pysty pitämään öljyä valumasta sylinterin seinää pitkin palotilaan.
Ekat K-pyörät savuttivat eniten. Männänrengasmallia vaihdettiin joskus -85(?), savutus väheni.
Tärkeää on kuitenkin tietää, että kyseessä on ominaisuus eikä vika! :idea:
Oma kokemukseni on, että synteettiset öljyt savuttavat eniten ja yksiaste mineraaliöljy vähiten.
Eikos lentokoneiden tähtimoottoreissa(joskus) ole öljynpoistoventtiili "nurinpäin" oleville pytyille? Ylimääräinen öljy poistetaan ennen starttia ko. venttiilistä.

Lähetetty: 08 Tammi 2007 10:12
Kirjoittaja Garba
Ja sen lisäksi on olemassa yksilöerot! Mulla oli 145tkm -89 k75 joka ei savuttanut koskaan vaikka käänsi kyljelleen mutta kaverin -92 vastaava antoi sellaiset savumerkit että hävetti kaverin puolesta!

Kari

Lähetetty: 08 Tammi 2007 11:15
Kirjoittaja hlpvu8
Vai hävetti -92 pyörä. Mulla oli 2001 mallin K12RS ja sekin savutti niin että emäntä säikähti.
:D

Lähetetty: 08 Tammi 2007 20:05
Kirjoittaja K1100LT
Mulla tuo "pölähdys" on vaan pahentunut. Aiemmin sai nojata sivujalla viikon ja päästi vain pienen pilven. Nyt kun nojailee 12 tuntia niin sellanen savu että hävettää tosiaan ;(

Oon täs koettanu ettii bemuun sopivaa puristuspaine mittaria (12mm kierre) enkä ole onnistunut löytämään sellaista järkevällä hinnalla. Jos teillä jollain on tietoa mistä sellaisen saisi < 100 eur niin vinkkejä otetaan vastaan.

Lähetetty: 08 Tammi 2007 20:06
Kirjoittaja K1100LT
Unohtui mainita että pyörä on vm.93 ajettu 73tkm.

Lähetetty: 09 Tammi 2007 08:31
Kirjoittaja Ismo Vaara
K-mallit pölläyttää aika-ajoin vähän enemmän ja taas joskus vähenee. Luulisin, että se johtuu männänrenkaiden liikkumisesta urassaan. Jos öljyrenkaan katkos sattuu alareunaan, luulisi öljyn valuvan herkemmin palotilaan?
Mutta kuten sanottu, öljymerkillä ja varsinkin -tyypillä on myös tekijänsä.

Osta edullinen pp-mittari ja sorvauta messingistä sopiva adapteri.

Puristuspainemittari

Lähetetty: 11 Tammi 2007 18:28
Kirjoittaja kaliffi
Tuo puristispaineiden mittaaminen K-mallesita on turhaa. Sitä ei tavallinen kuolevainen ajamalla saa väljäksi. Pytty on pinnoitettu niin kovalla tavaralla että se ei yksinkertaisesti kulu. Mäntä voi kulua aavistuksen verran kun ajat kymmenen kertaa maapallon ympäri, mutta siinä vaiheessa keskimääräinen kuski on jo vanha köpö ja pyörä muutenkin jää kuusen alle... :lol:

Lähetetty: 12 Tammi 2007 08:34
Kirjoittaja Ismo Vaara
Ei se K-mallin pytty kulu, mutta joskus on kromia karissut irti seinämästä. Kun mittaa puristuspaineita, tulee samalla tarkistettua venttiilien pitävyys.

Lähetetty: 16 Tammi 2007 14:22
Kirjoittaja K1100LT
Noniin...puristukset on mitattu ja tulos on että ei paljon purista ;( Jonnekin se paine karkaa....kaikki sylinteri tasasesti 6 bar, kun pitäs olla 8,5-10 tai mielellään yli 10.

Onko teillä hyviä vinkkejä mitä seuraavaksi? Itse arvelin mittailla venttiilien välykset näin aluks...

Lähetetty: 17 Tammi 2007 09:25
Kirjoittaja Ismo Vaara
Välyksien mittaaminen on eka homma.
Jos joudut kantta irroittamaan, jätä kone kiinni runkoon, säästyt isolta vaivalta. BMW:n suunnittelun kukkanen on, että vasen runkoputki on jätetty moottorin kiinnityskorvan sisäpuolelle, kansi on erittäin helppo irroittaa. Jätä myös ruiskun osat roikkumaan "runkoon".
Minulla on myös täysin korjattu sylinterikansi myytävänä(venttiilit hiottu ja/ tai uusittu, stefat vaihdettu, plaanattu suoraksi ja kanavien valu hiottu sileäksi). Jos kiinnostaa, otan mahdollisesti vanhan kannen vaihdossa.

Lähetetty: 17 Tammi 2007 12:03
Kirjoittaja K1100LT
Kiitoksia tiedosta. Katsotaan mihin tuo remppa päätyy. Ilmoittelen, jos tulee tarvetta kannelle.

Vähän oudolta tuntuu

Lähetetty: 17 Tammi 2007 14:46
Kirjoittaja kaliffi
Tuntuu oudolta että puristukset ovat noin mitättömät ja vielä kaikissa pytyissä. Oletko varma että ppmittari on kunnossa? Uusipa mittaus, mutta laita ensin tippakannulla pari ruikkausta tavallista moottoriöljyä tulpanreiästä jokaiseen pyttyyn ja mittaa sitten puristukset. Muista pitää kaasukapula pohjassa mittauksen ajan ja samoin pidä tulpat kiinni tulpanhatuissa ja vielä niin että tulpat saavat maata ja siis kipinöivät. Huonolla tuurilla kärjetön systeemi ottaa itseensä jos koneen pyöriessä tulppa ei saa kipinöidä. Väljäksi kulunut pytty tiivistyy kunnon oljykalvosta männän ja sylinterin välissä ja näyttää reippaasti isompia lukemia, kun taas kunnossa olevassa koneessa ei tapahdu juurikaan puristuspaineiden nousua.

Jos venttiilit kantaisivat ja falskaisivat noinkin paljon sen kyllä huomaisi huonosta käynnistä...Tuli mieleen vanha tapaus kun kaveri osti n. 40 tuhatta ajetun Tuutin ja esitteli sitä sitten ylpeänä, mutta huomasin että kaikki ei ollut kunnossa koska kone huohotti helvetisti ja ruikki öljyä sieltä täältä. No, eipä siinä mitään kun avasin koneen niin suuurin piirtein kaikki männänrenkaat olivat poikki monesta kohtaa. Eipä tarvinnut ihmetellä Tuutin huohotusta...No, pytyt porattavaksi ja ylikoon männät tiluuseen. Olen jälestä päin ihmetellyt mikä oli katkonut männänrenkaat ja olisiko niin että joku neropatti olisi laittanut koneeseen oikein helvetisti öljyä? Muuta selitystä en keksi. Toisaalta Tuuttihan on kuivasumppukone jossa öljypohjassa oleva Eaton-öljypumppu pumppaa öljyt oikean sivukopan alla olevaan säiliöön, mutta jos tosiaan koneeseen kaataa väkisellä neljän litran sijaan kahdeksan litraa, niin tuollainen määrä voi katkoa männänrenkaat...

Lähetetty: 17 Tammi 2007 20:50
Kirjoittaja K1100LT
Juu..oikeassa olit...luin tosin viestisi vasta jälkikäteen, mutta tein juuri noin. Laitoin öljyä sylinteriin eikä mitään vaikutusta puristuksiin. Nyt tein mittauksen uusik, tosin väärin eli kylmällä koneella ja taas samat lukemat. Mut löysin todennäköisen vian mittarin välikappaleesta. Kylmällä koneella kun pistin puristuksen päälle niin suhinan kuuli korvalla kun uskalti pistää kiinni koneeseen toisin kun lämpimällä koneella ;)

No ei kait täs muu auta kun uuden mittarin / välikappaleen etsintä. Ja mittailla sit uusiks...