Sivu 1/1
Talviajo ABS-vika
Lähetetty: 08 Marras 2016 19:36
Kirjoittaja makyja
Tänä aamuna ajellessa pienessä lumituiskussa töihin, syttyi ABS-valo n 15km sudittelun jälkeen. Uudelleen käynnistys ja valo sammui. Eli ei vaan tykännyt lumipöperöstä? Onko muillakin ollut samoja oireita, ominaisuusko siis???
Re: Talviajo ABS-vika
Lähetetty: 09 Marras 2016 08:37
Kirjoittaja Kurahousu
Ensiksi tuli mieleen että akkun virta hyytynyt kylmässä mutta jos kerta oire hävisi sammuttamalla ja käynnistämällä uudestaan niin ei se akku voi olla.
Ehkä lunta ABS anturissa tai ABS rinkulassa?
Mikä pyörä ja vuosimalli?
Re: Talviajo ABS-vika
Lähetetty: 09 Marras 2016 18:14
Kirjoittaja makyja
Pyörä on R1200GSA -07...
Tuolla Naamakirjassa tuli jo idea, jos etupyörän nopeus hidastuu takapyörän nopeuden säilyessä niin abs-yksikkö ei pysty tajuamaan tilannetta, lunta/santaa/mutaa erottelemaan viasta... Varmaan tuolleen kävi kun siin risteyksessä oli paksulti pöperölunta kun lähdin liikkeelle ja sit syttykin ABS-valo... eli luultavasti normaalia, turhaan pelästyin!
Re: Talviajo ABS-vika
Lähetetty: 10 Marras 2016 20:52
Kirjoittaja Jaju
Hyvä jos oli vain tilapäinen häiriö, voihan se lumipöperökin sotkea vähän järjestelmää, millaisilla renkailla ajelet. Tuossa itse arvuuttelen että otanko pyörää ollenkaan ulos talvikelillä.
Re: Talviajo ABS-vika
Lähetetty: 12 Marras 2016 18:32
Kirjoittaja Pekkavee
makyja kirjoitti:Pyörä on R1200GSA -07...
Tuolla Naamakirjassa tuli jo idea, jos etupyörän nopeus hidastuu takapyörän nopeuden säilyessä niin abs-yksikkö ei pysty tajuamaan tilannetta,
Noin siinä varmaankin kävi.
Kesäkeleillä normaalit sudittelut hiekkateillä eivät vielä ABSsää sotke, mutta tuossa etu- ja takapyörien nopeusero oli varmaankin liian suuri.
Pekka
Re: Talviajo ABS-vika
Lähetetty: 13 Marras 2016 15:41
Kirjoittaja makyja
Nykyiset renkaat on Satapiikistä. Edessä Duron 3,5 tuumanen 5mm rallinastoilla ja takana Pirelli MT21 5mm rallinastoilla. Lumelle/soralle hyvät renkaat mutta asfaltilla 5mm nastat on jo turhan pitkät, liukuu mutkissa nastoilla ja on vähän rauhaton. Takarengas tuhosi keskeltä nastat suht nopeaan, vaikka paineet oli maltilliset 1,4-1,6bar. Alemmas ilman rengaslukkoa en tohdi, toises pyöräs (kevyempi Suzuki) käytin jopa 0,6 edessä ja takana 0,8-1 mutta vaik kui varovasti muka on ajavinaan ni kyl se tahto pyörähtää takana, jopa ihan moottorijarrutuksissa!
Täs nyt katellaan mitä taakse seuraavaksi, Mitas C02 olis pitävä mut tota asfalttia tulee liikaa.
Sit olis Kendan Bigblock 5mm nastoilla tai Mitaksen E07 3mm nastoilla... Nuo jo paremmin menis asfaltilla, varmaan E07 paremmin...
Se olis vaa taas ajettava kieli keskellä suuta pöperössä, pahin mitä tiedän on märkä nuoskalumi. Siin tulee nopeasti hiki