G450X asiaa

Kimmo Alvi
Viestit: 10
Liittynyt: 18 Loka 2015 17:08
Moottoripyörän malli: r100rs, r100 GS

G450X asiaa

Viesti Kirjoittaja Kimmo Alvi »

Lievä G450X kuume vaivaa. Kuulisin mielelläni joitain hyviä vinkkejä mihin erityisesti tulisi kiinnittää huomiota käytettyjen sellaisten arvioinnissa. Nettimotossa näyttää olevan jatkuvasti muutamia myynnissä vaihtelevilla tunti- ja km määrillä.
Avatar
Kurahousu
Viestit: 1034
Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
Moottoripyörän malli: G450X, R1200GSA
Paikkakunta: Pori

Re: G450X asiaa

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

Omasta G450Xstä olen kyllä tykännyt ja minulla on jonkin verran osia varastossa, jos tulee tarvetta :)

Asiat jotka kannattaa tarkistaa on:
- haarukka-akselin kunto ja että se on voideltu, kannattaa melkein ottaa se irti tarkastusta varten niin samalla tulee opetelluksi eturattaan vaihto.
- staattorin poski kannattaa aukaista ja katsoa että siellä kaikki ok, magneeton pyörittäjän ruuvit pitää olla kunnolla lukitteella kiinnitetty että eivät pääse löystymään ja rikkomaan käämiä.
- takahaarukan kunto, mikäli ketjulaahurit loppu ja ketju syönyt syvät jäljet haarukkaan niin se kertoo että ei siitä pyörästä ole muutenkaan pidetty huolta.
- mikäli tehty "virityksiä" niin niistä selkeät tiedot.
- päällisesti kun tarkastaa niin se yleensä kertoo paljon pyörän kunnosta ja miten sitä on pidetty.
- plussaa mikäli on pidetty hyvää kirjaa huolloista.
- huolto CD ja työkalupussi kun on vielä tallessa niin myös se kertoo jotakin omistajasta.

Yksi asia joka kannattaa tehdä on lainata joltakin GS911 vikakoodilukulaitetta ja tsekata vikakoodit.
Kimmo Alvi
Viestit: 10
Liittynyt: 18 Loka 2015 17:08
Moottoripyörän malli: r100rs, r100 GS

Re: G450X asiaa

Viesti Kirjoittaja Kimmo Alvi »

Kiitos tiedoista. Miten noihin tuntimääriin pitäisi suhtautua? Missä vaiheessa pitäisi/ olisi pitänyt alkaa availemaan konetta ja suunnittelemaan männän vaihtoa? Ja millaisia huoltovälejä noille suositellaan. Boksereihin tottuneena en osaa pitää huoltohommia oikein edes työntekona mutta mitenkä työläitä ovat nämä?
Avatar
Kurahousu
Viestit: 1034
Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
Moottoripyörän malli: G450X, R1200GSA
Paikkakunta: Pori

Re: G450X asiaa

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

Huoltokirja sanoo että öljyt 10 tunnin ja mäntä 70 tunnin välein.

Öljytilavuuden ollessa sen litran verran niin kannattaa pitää kiinni tuosta 10 tunnin vaihtovälistä, ei maksa paljoa ja helppo homma. Suodatinta turha vaihtaa joka kerta, tämä siis oma mielipide.

Öljytilavuuden ollessa noin pieni niin on ehkä hyvä varmistaa että huohotinletkun kautta ilmaputsarille ei turhaan karkaa öljyä, esimerkiksi pyörän käydessä kaatumisen jälkeen kyljellään, asentamalla erillinen öljynpalautuskierto tai muuttamalla huohotinletkun paikkaa. Ei sinänsä ongelma muuten kuin että ilmaputsari likaantuu moottoriöljystä ja onhan se hyvä että öljyn määrä moottorissa pysyy samana tuon 10 tunnin ajan, vaikka puhutaankin huohotuksen kautta pienistä öljymääristä, eikä ilmaputsarin kotelon puhdistaminen ole mitään juhlaa.

Männän vaihtaminen 70 tunnin välein on kyllä tavallisessa harrastuskäytössä liioiteltua, mielestäni voi hyvin ajaa tuplatunnit. Kisäkäyttö sitten erikseen.
ReijoMyllymaa
Viestit: 290
Liittynyt: 17 Marras 2012 12:52

Re: G450X asiaa

Viesti Kirjoittaja ReijoMyllymaa »

Hyvä Kimmo! Leviäähän se sivistys näin sisäpiirissäkin...!
Sen Laosin mällin jälkeen myin oman G 450:sen pois, kun luulin, etten enää koskaan pystyisi millään enska- tai crossipyörällä ajamaan. Onneksi olin kuitenkin osittain väärässä...
Se minun yksilö oli aivan ensimmäisiä, mitä suomeen saatiin. Kaikkine lastentauteineen... Laitoin heti Tampereen R.M.Heinolle tilauksen vetämään, kun olin kuullut, että tämmöinenkin päristin BMW:n valikoimaan on tulossa.
Alunperinkin ajatus oli että otan sen n.s. punakilpisenä. Sitä ei ole tarkoituskaan rekisteröidä, koska muokkaan siitä työkalun itselleni veteraani-crossiin kesäksi, ja talveksi pitkälle jääradalle.
Yleensä aina uuden mallin markkinoille tulo viivästyy optimistisesti luvatuista aikatauluista. Niinpä nytkin...
Kilpailukausi punkesi jo ponnekkaasti päälle, vain kilpailukalusto puuttui. Toimitus siirtyi siirtymistään.
Mikko R.M.Heinolla teki hyvityksenä tarjouksen uudesta Suzuki RMX 450:stä, josta ei voinut kieltäytyä.
Lupasin kuitenkin G450:senkin ottaa, jos se saadaan aikanaan valmiiksi...?
Se Suiza oli vallan mainio peliväline minun tasoiselle weteraanille. Toimitti tehtävänsä uskollisesti.
Tosin hajuttomasti ja mauttomasti, kuten ne Toyota Corollatkin.
Kilpailukauden puolen välin paikkeilla sain G 450 X:n Tampereelta noutaa.
Onneksi sain Suizan vikkelästi myytyä. Olihan se ollut vain vanhan miehen käytössä, ja ajettu hiljaa pelkästään sunnuntaisin...

:mrgreen:
ReijoMyllymaa
Viestit: 290
Liittynyt: 17 Marras 2012 12:52

Re: G450X asiaa

Viesti Kirjoittaja ReijoMyllymaa »

Olipahan vain hyvin erilainen tämä BMW:n näkemys tähän urheilulajiin tarkoitetusta välineestä!
”Ei kannata keksiä pyörää uudestaan”, sanotaan. Mutta älkää epäilkö Saksalaisen insinöörin kykyjä...!
Kylläpä kannattaa, ainakin vakavasti yrittää, ja saada sittenkin siitä parempi, kuin vanhasta....
Vertailukohta Suzukiin oli tietysti varsin tuore. Ensimetrit Bemulla tuntuivat todella erilaiselta.
Ensimmäinen havainto oli kapeus. Yksiosainen jäähdytin on runkoputkien etupuolella. Vanhanaikaisissa enskapyörissä niitä on kaksi runkoputken molemmin puolin. Niinpä niitä joutuu ajamaan jalat harallaan.
Seuraava havainto oli keveys ja jännä herkkyys. Tuntui kuin alla olisi ollut polkupyörä, jossa on todella tehokas moottori. Myös kaasukapulan vaste takapyörän liikkeisiin poikkesi oleellisesti totutusta.
Se taas johtui pääosin siitä, että ketjun kireys ei muutu takapyörän jouston mukana.
Vanhanaikaisessa systeemissä ketju täytyy jättää huomattavan löysälle. Kirein vaihe ketjulle on silloin, kun kaikki kolme akselia ovat samalla linjalla. Eturattaan, takahaarukan ja takapyörän. Muilla alueilla jouston painuman mukaan se on sitten mitä sattuu... Siksi BMW:stä puuttuu käytännössä kokonaan se tyhjä ”klonks” kaasukahvan ja takapyörän väliltä, koska jouston painuma ei siihen vaikuta. Metka fiilis! Mielestäni tällä ominaisuudella on varsin positiivinen vaikutus, kun ajetaan liukkaissa kivikoissa, juurakoissa ja jyrkissä ylämäissä.
Tuohon kevyeen ja herkkään ajotuntumaan vaikuttaa varmaan parikin juttua. Kampura on pantu pyörimään ”väärin päin”. Se osaltaan kompensoi pyörivien massojen hyrrävoimia. Merkitystä on myös bensatankin paikalla. Istuimen alla se keskittää painopistettä taaemmaksi. Myös moottori on ulkoisilta mitoiltaan aika pieni. Ja sekin vähän normaalia taaenpana.
Lisäksi on hoksattu jättää muutamia ylimääräisiä osia pois painoa tuottamasta. Takaiskarin vivuston lisäksi on jätetty istuimesta pohjalevy sekä päällinen pois. Solukuminen istuin lepää sen bensatankin päällä.
Omaa Gee – pyörää keventelin vielä radikaalisti lisää. Koko tieliikennevarustuksen laitoin tietysti hyllylle.
Änkkärin väkästelin pienestä ja sirosta LeoVincen Superbike vaimentimesta, joka oli tarkoitettu 1000cc kilpuriin.
Kylläpä julisti moottorin sulosointuja! Kilpailujen äänimittauksissa vain tuppasi olemaan ongelmia...
Sitten se täytyi vaihtaa tähän malliin kuuluvaan Acrapovichiin.
Miksi sitten nämä meidän ja muidenkin mainiot maailmanmestarit eivät näinkin hienolla ja edistyksellisellä kilpavälineellä menestyneet?? Olen louskuttanut, etteivät He koskaan ehtineet tottumaan siihen ja siten hyötymään tästä kehittyneestä tekniikasta. Koko ikänsä kun olivat vanhanaikaisilla ajaneet...? :lol:
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: G450X asiaa

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Eilen hommasin Simo Kirssin entisen vara(osa)pyörän. Kyseessä on tehdaskilpuri, joten "KYLÄLÄHTEE!"
Kaikki ylimääräinen roju on jätetty pois kuten mittaristo, vilkut, peilit, flekti... Napista käyntiin ja toisesta sammuu. Aprovicin putki ja alkukäyrässä joku outo sivukammio?
Oiskos kellään huoltokirjaa myydä? Naarmuisia muovejakin voi tarjota, koska Kirssin nimellä ja 17 numerolla olevia ei viitsisi tärvellä.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Avatar
Kurahousu
Viestit: 1034
Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
Moottoripyörän malli: G450X, R1200GSA
Paikkakunta: Pori

Re: G450X asiaa

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

Juu, huoltokirja löytyy, laitan tulemaan. Osia löytyy hyllystä, mittaristo, tuuletin, jne. Alkukäyrän mötikkä tuo hieman lisää tehoja, kaasujen virtauksia pyritään parantamaan. Kisakuskit niitä paljon käyttää riippuen siitä haluavatko huipputehoja tai vääntöä jne.
Avatar
Kurahousu
Viestit: 1034
Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
Moottoripyörän malli: G450X, R1200GSA
Paikkakunta: Pori

Re: G450X asiaa

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

Tekisi mieli hankkia SMOTO vanteet mutta mistä alkaisi metsästämään, ei jollakin olisi ylimääräisenä? Joku on sellaiset tuohon G450X pyörään kehitellyt... :eatcorn:
G450X - R1100GS Scrambler - R1200GSA
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: G450X asiaa

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

No, joo. Pakko laittaa jotain myyntiin.
Miten olisi ex, Suomen-, Saksan-, Euroopanmestarin vara(osa) pyörä? Simo Kirssin, G450 X on myytävänä.
Tehdas viritys, tehtaan kaikki parhaat palikat, mutta ei mahdollisuutta saada Suomessa rekisteriin, koska rungosta puuttuu numerot ja moottorissakin lukee SIMO1! 8)
Tehtaan kilpurin muovit, Kirssin logoilla. Cross&Counry 4-vaihteisella laatikolla. Jos omistat G:n, niin käy kokeilemassa tätä. Kun puhutaan BMW:n tehdaskilpurista, niin hevosvoimat on 60+ ja kierrokset ilman rajoitinta 13 000 rpm.
Kaikki mahdolliset härpäkkeet on riisuttu, on hoikempi ja painaa vähemmän kuin 250cc KTM.
Ihan itse punnitsin ja mittailin, kun poitsulla vs. Kotari mun tallissa.

Saa tarjota. :hat:
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Vastaa Viestiin