Kunnolliset suojavarusteet matka-ajoon
Lähetetty: 06 Touko 2017 00:14
Kilometrejä on takana ilman pahempia kolhuja, mutta eihän sitä koskaan tiedä jos sattuukin jotain. Ajattelinpa vaihtaa ajovarusteiden suojat. Eihän nuo kangaspuvuissa olevat suojat ole yleensä häävejä, paitsi BMW:n ajokamoissa olevat, kuten tuollaiset.
Mutta eikös kaikissa muissa ajopuvuissa, paitsi ratakäyttöön tarkoitetuissa nahkapuvuissa, ole se keskeinen ongelma, että suojat eivät pysy tositilanteessa paikoillaan? Yksi pyörähdys pitkin maaperää eikä yksikään suoja ole siellä missä sen pitäisi. Väljä ajopuku on tietysti mukava, mutta suojaavuuden kannalta tiukka olisi parempi. Tai sitten suojien pitää olla kiinni suojapaidassa esimerkiksi, jolloin puvun omat suojat voi tarpeettomina poistaa.
Olisi mukava kuulla miten muut ovat näitä juttuja ratkoneet, jos on koettu että suojavarusteita pitäisi kohentaa.
Itse ajattelin seuraanvanlaista pakettia matka-ajoon:
Suojapaita sisältäen selkäsuojan, rintasuojan, olka- ja kyynärsuojat Forcefield Pro Shirt X-V. Olen käyttänyt pari vuotta saman valmistajan L2-hyväksyttyä selkäsuojaa (Pro L2K), joka on erittäin mukava. Myös tuota suojapaitaa on kehuttu käyttömukavuudeltaan hyväksi. Suomalaisella maahantuojalla on vain usean vuoden takaista vanhempaa mallia.
Lonkkasuojat esimerkiksi Rukka DO3. En oikein tiedä lonkkasuojien merkityksestä. Ja DO3-materiaali vähän epäilyttää, ks. suojaintestin linkki tämän viestin lopussa.
Polvisuojat sellaiset kuin tuossa alussa linkitetyssä BMW:n puvussa, asennettuna IXS:n housujen alkuperäisten polvisuojien tilalle. Tietääkö joku noiden suojien fyysisiä mittoja? Varmaan jollakin on jotkut BMW:n ajohousut, joissa on samannäköiset suojat, voisiko mitata noin suunnilleen? Suojia on kahta kokoa. Sain tiedon, että pienempi suoja (small) on 46-48 kokoisissa housuissa ja isompi (large) on koossa 50 ja isommissa.
Ajosaappaat ovat vanhat, lötköt. En ole vielä etsinyt uusia, mutta pitäisi olla mieluummin hengittävät kuin vedenpitävät.
Hanskat on sellaiset Richan nahkasormikkaat, joissa on vahvikkeita rystysissä ja kämmenissäkin jotain paloja, joilla voinee liukua asfaltilla, hmm.
Kypärä on HJC:n avattava malli. Turvallisuuden kannalta avattavuus on tietysti heikennys, mutta käyttömukavuuden kannalta mielestäni oleellinen ominaisuus.
Niskasuojan ajattelin myös hankkia. Vaikka sellainen vaikuttaa hankalalta häkkyrältä, niin kokeilun perusteella sellainen on kaikkein vähiten häiritsevä suoja, itse asiassa sitä ei juurikaan huomaa. Ja tutkimusten mukaan niskasuoja on suojista kaikkein tärkein. Pitää kumminkin löytää sellainen malli, joka sopii tuon suojapaidan kanssa. Ehkä Leatt STX tai vastaava, joka on tarkoitettu ajovarusteiden päälle puettavaksi. Motocrossiin tarkoitetuissa niskasuojissa on se ongelma, että selkä- ja rintasuoja kannattelevat sitä hartioiden yläpuolella, jolloin niskasuoja ei onnettomuustilanteessa tukeudu yläselkään ja rintakehään, vaan saattaa jotenkin pyörähtää.
Törmäsin mielenkiintoiseen Motorrad-lehden suojaintestiin vuodelta 2011. Sen perusteella nuo paljon mainostetut DO3-materiaalista tehdyt suojat (kuten Rukka) olisivat lähinnä heikoimpien CE-tason perussuojien tasolla. Jollei materiaali sitten ole muuttunut aivan toiseksi kuudessa vuodessa. Tuonhan pitäisi olla pehmeää ja sitten kovettua iskusta, mutta ainakin testissä tulokset olivat heikkoja. BMW:n suojia pidettiin tasokkaina, erityismaininnan ne saivat nivelsuojien parhaan peittävyyden ansiosta. Lehden alkuperäinen artikkeli. Ja sama englanniksi Googlen kääntämänä.
Mutta eikös kaikissa muissa ajopuvuissa, paitsi ratakäyttöön tarkoitetuissa nahkapuvuissa, ole se keskeinen ongelma, että suojat eivät pysy tositilanteessa paikoillaan? Yksi pyörähdys pitkin maaperää eikä yksikään suoja ole siellä missä sen pitäisi. Väljä ajopuku on tietysti mukava, mutta suojaavuuden kannalta tiukka olisi parempi. Tai sitten suojien pitää olla kiinni suojapaidassa esimerkiksi, jolloin puvun omat suojat voi tarpeettomina poistaa.
Olisi mukava kuulla miten muut ovat näitä juttuja ratkoneet, jos on koettu että suojavarusteita pitäisi kohentaa.
Itse ajattelin seuraanvanlaista pakettia matka-ajoon:
Suojapaita sisältäen selkäsuojan, rintasuojan, olka- ja kyynärsuojat Forcefield Pro Shirt X-V. Olen käyttänyt pari vuotta saman valmistajan L2-hyväksyttyä selkäsuojaa (Pro L2K), joka on erittäin mukava. Myös tuota suojapaitaa on kehuttu käyttömukavuudeltaan hyväksi. Suomalaisella maahantuojalla on vain usean vuoden takaista vanhempaa mallia.
Lonkkasuojat esimerkiksi Rukka DO3. En oikein tiedä lonkkasuojien merkityksestä. Ja DO3-materiaali vähän epäilyttää, ks. suojaintestin linkki tämän viestin lopussa.
Polvisuojat sellaiset kuin tuossa alussa linkitetyssä BMW:n puvussa, asennettuna IXS:n housujen alkuperäisten polvisuojien tilalle. Tietääkö joku noiden suojien fyysisiä mittoja? Varmaan jollakin on jotkut BMW:n ajohousut, joissa on samannäköiset suojat, voisiko mitata noin suunnilleen? Suojia on kahta kokoa. Sain tiedon, että pienempi suoja (small) on 46-48 kokoisissa housuissa ja isompi (large) on koossa 50 ja isommissa.
Ajosaappaat ovat vanhat, lötköt. En ole vielä etsinyt uusia, mutta pitäisi olla mieluummin hengittävät kuin vedenpitävät.
Hanskat on sellaiset Richan nahkasormikkaat, joissa on vahvikkeita rystysissä ja kämmenissäkin jotain paloja, joilla voinee liukua asfaltilla, hmm.
Kypärä on HJC:n avattava malli. Turvallisuuden kannalta avattavuus on tietysti heikennys, mutta käyttömukavuuden kannalta mielestäni oleellinen ominaisuus.
Niskasuojan ajattelin myös hankkia. Vaikka sellainen vaikuttaa hankalalta häkkyrältä, niin kokeilun perusteella sellainen on kaikkein vähiten häiritsevä suoja, itse asiassa sitä ei juurikaan huomaa. Ja tutkimusten mukaan niskasuoja on suojista kaikkein tärkein. Pitää kumminkin löytää sellainen malli, joka sopii tuon suojapaidan kanssa. Ehkä Leatt STX tai vastaava, joka on tarkoitettu ajovarusteiden päälle puettavaksi. Motocrossiin tarkoitetuissa niskasuojissa on se ongelma, että selkä- ja rintasuoja kannattelevat sitä hartioiden yläpuolella, jolloin niskasuoja ei onnettomuustilanteessa tukeudu yläselkään ja rintakehään, vaan saattaa jotenkin pyörähtää.
Törmäsin mielenkiintoiseen Motorrad-lehden suojaintestiin vuodelta 2011. Sen perusteella nuo paljon mainostetut DO3-materiaalista tehdyt suojat (kuten Rukka) olisivat lähinnä heikoimpien CE-tason perussuojien tasolla. Jollei materiaali sitten ole muuttunut aivan toiseksi kuudessa vuodessa. Tuonhan pitäisi olla pehmeää ja sitten kovettua iskusta, mutta ainakin testissä tulokset olivat heikkoja. BMW:n suojia pidettiin tasokkaina, erityismaininnan ne saivat nivelsuojien parhaan peittävyyden ansiosta. Lehden alkuperäinen artikkeli. Ja sama englanniksi Googlen kääntämänä.