Pitkän K rupeaman jälkeen tuli ostettua otsikon mukainen pyörä ja sille seuraksi Pekalta huoltoromppu, siinä ensimmäinen "pakkohankinta".
Jo ostoreissulta kotio päin ajellessa ekaa kertaa tankatessa ihmettelin, miten ihmeessä viimeisten litrojen tankkaaminen voi kestää pidempään kuin muun tankin. Kyseessähän on tolkuttoman pitkän tankkaussuppilon liruttelu, kun ilma ei pääse bensiinin edestä riittävän ripeästi pois.
Netistä löytyi nopeasti pikafiksi tuohon ongelmaan ja ko suppiloon tuli kaksi 8mm reikää yläreunaan -> ongelma poistettu.
Toisena ihmetytti saksalaisen laatupyörän kilkatus ja kolina 1-2 sekuntia startin jälkeen ja sekin paljastui ko vuosimallien tyyppiääneksi vasemman sylinterin ketjukiristimen löystyttyä öljyn valuttua pois. Taas nettiä selaamaan ja loistavat kuvalliset ohjeet original teile osanumeroineen ko kiristimen vaihtamiseksi tehtaan päivittämään versioon esille.
Soitto paikalliselle BMW-liikkeelle ja osat tilaukseen, pari arkipäivää myöhemmin tulikin tekstari. Kiitokset NurmiMP ja Riku.
Vaihtotyö vei alle puoli tuntia ja ai mikä parannus tuohon esteettiseen ongelmaan heti ekasta startista. Nyt moottori kuulostaa siltä miltä laatulaitteen kuuluukin, eikä työkalupakilta.
Kolmas tunnusomainen piirre oli 2500-3500 kierrosten välillä oleva nypytys ja vaivaisen oloinen alavääntö; risteyksissä piti kääntyessäkin lykätä mieluummin ykköstä, ettei tuntunut vallan hyytyvän. BMW-huollon tekemä läppien synkronointi ei muuttanut tilannetta miksikään, siispä jälleen kaiken tietävän netin puoleen ja tämäkin paljastui saksalaisen insinöörin tarkoin harkitsemaksi haasteeksi, eikä suinkaan viaksi.
Kreikkalainen John on paneutunut tähän ongelmaan R-pyörien tiimoilta oikein huolella ja lähes hyvää hyvyyttään nimellistä korvausta vastaan toimittaa motroniciin päivityssiruja. Sellainen siis tilaukseen ja asennukseen. Jopa kaltaiseni nakkisormi sai luteen vaihdettua reilussa puolessa tunnissa ja johan olikin päivitys! Moottori sai ihan uuden luonteen ja käytettävyyden; tuollainen sen olisi pitänyt olla jo tehtaalta rullatessaan; oikeastaan käy hieman sääliksi pyörällä minua ennen ajaneita.
Aikaisempi taajamanypyttely vaihtui tasaiseen vetoon ja äkäinen moottorijarru pehmoiseen hidastukseen.
Ja ei, kyseessä ei ole mikään "räpellys", kuten nykyaikaisia ohjelmoitavia moottorinohjauksia ymmärtävät tietävät.
Noiden, suhteellisten pienien ja edullisten, muutosten jälkeen ajamisen ilo kertautui kummasti ja ihmettelen, jos joku ei omaansa vastaavia tee.
R1100RS sellaiseksi kuin sen olisi pitänytkin olla
R1100RS sellaiseksi kuin sen olisi pitänytkin olla
Viimeksi muokannut MarkoJ, 03 Elo 2017 05:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Tuolla ajaa taas mies tuo kummallinen, väittää olevansa onnellinen
onkin sitä kukaties, yksinäinen mopomies
matkallaan..."
onkin sitä kukaties, yksinäinen mopomies
matkallaan..."
Re: R1100RS sellaiseksi kuin sen olisi pitänytkin olla
Varmaankiin kaikille ihan tuttuja, mutta laitetaan vielä linkit mainittuihin sivuihin:
Tankkausmodi
Kiristäjämodi
Motronic-päivitys
Tankkausmodi
Kiristäjämodi
Motronic-päivitys
"Tuolla ajaa taas mies tuo kummallinen, väittää olevansa onnellinen
onkin sitä kukaties, yksinäinen mopomies
matkallaan..."
onkin sitä kukaties, yksinäinen mopomies
matkallaan..."
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: R1100RS sellaiseksi kuin sen olisi pitänytkin olla
Mainio tarina.
Tuossa tuli ne tärkeimät päivitykset pyörään.
Kiitos.
Pekka
Tuossa tuli ne tärkeimät päivitykset pyörään.
Kiitos.
Pekka
Re: R1100RS sellaiseksi kuin sen olisi pitänytkin olla
Minulla kun on autotallissa tarve saada pyörä mahdollisimman lähelle seinähyllyjä, niin tuli havaittua, että venttiilikoppaa piti varoa kuin kipeää v....arvasta, ettei raapaise hyllyn alla oleviin tavaroihin. "Oikeat" kaatumaraudat ovat RS:ään vähän jälyn oloiset, noin niinkuin kaihisen puusilmänkin arvostellen.
Tähän löytyi ebaysta muoviset ja sopivan sirot suojukset, jotka sai vieläpä pultattua ilman katteiden purkamista paikalleen. Mieluummin ottaa potentiaalisen naarmun parin kympin muoviin kuin Aitoon Merkin venttiilikoppaan!
"Tuolla ajaa taas mies tuo kummallinen, väittää olevansa onnellinen
onkin sitä kukaties, yksinäinen mopomies
matkallaan..."
onkin sitä kukaties, yksinäinen mopomies
matkallaan..."
Re: R1150RT sellaiseksi kuin sen olisi pitänytkin olla
Pyörä vaihtui päivitetyn otsikon mukaiseen ja samat temput tällekin on tehtävä; ei tuota nypytystä kestä hermo alunperin, kun ehti tottumaan tasaiseen kyytiin...
No, yhteys Johniin ja chippi postiin.
Tankkausta varten reiät jne... Onneksi on jo tuttua huttua ja menee vanhasta tottumuksesta.
RT:n katteet vaativat omille koiville tottumista; alapää on juuri jalan liikeradan tiellä, kun ottaa jalkaa tapilta risteyksessä; kerran jo meinasi yllättää!
No, yhteys Johniin ja chippi postiin.
Tankkausta varten reiät jne... Onneksi on jo tuttua huttua ja menee vanhasta tottumuksesta.
RT:n katteet vaativat omille koiville tottumista; alapää on juuri jalan liikeradan tiellä, kun ottaa jalkaa tapilta risteyksessä; kerran jo meinasi yllättää!
"Tuolla ajaa taas mies tuo kummallinen, väittää olevansa onnellinen
onkin sitä kukaties, yksinäinen mopomies
matkallaan..."
onkin sitä kukaties, yksinäinen mopomies
matkallaan..."