R1100RS sellaiseksi kuin sen olisi pitänytkin olla
Lähetetty: 02 Elo 2017 23:00
Pitkän K rupeaman jälkeen tuli ostettua otsikon mukainen pyörä ja sille seuraksi Pekalta huoltoromppu, siinä ensimmäinen "pakkohankinta".
Jo ostoreissulta kotio päin ajellessa ekaa kertaa tankatessa ihmettelin, miten ihmeessä viimeisten litrojen tankkaaminen voi kestää pidempään kuin muun tankin. Kyseessähän on tolkuttoman pitkän tankkaussuppilon liruttelu, kun ilma ei pääse bensiinin edestä riittävän ripeästi pois.
Netistä löytyi nopeasti pikafiksi tuohon ongelmaan ja ko suppiloon tuli kaksi 8mm reikää yläreunaan -> ongelma poistettu.
Toisena ihmetytti saksalaisen laatupyörän kilkatus ja kolina 1-2 sekuntia startin jälkeen ja sekin paljastui ko vuosimallien tyyppiääneksi vasemman sylinterin ketjukiristimen löystyttyä öljyn valuttua pois. Taas nettiä selaamaan ja loistavat kuvalliset ohjeet original teile osanumeroineen ko kiristimen vaihtamiseksi tehtaan päivittämään versioon esille.
Soitto paikalliselle BMW-liikkeelle ja osat tilaukseen, pari arkipäivää myöhemmin tulikin tekstari. Kiitokset NurmiMP ja Riku.
Vaihtotyö vei alle puoli tuntia ja ai mikä parannus tuohon esteettiseen ongelmaan heti ekasta startista. Nyt moottori kuulostaa siltä miltä laatulaitteen kuuluukin, eikä työkalupakilta.
Kolmas tunnusomainen piirre oli 2500-3500 kierrosten välillä oleva nypytys ja vaivaisen oloinen alavääntö; risteyksissä piti kääntyessäkin lykätä mieluummin ykköstä, ettei tuntunut vallan hyytyvän. BMW-huollon tekemä läppien synkronointi ei muuttanut tilannetta miksikään, siispä jälleen kaiken tietävän netin puoleen ja tämäkin paljastui saksalaisen insinöörin tarkoin harkitsemaksi haasteeksi, eikä suinkaan viaksi.
Kreikkalainen John on paneutunut tähän ongelmaan R-pyörien tiimoilta oikein huolella ja lähes hyvää hyvyyttään nimellistä korvausta vastaan toimittaa motroniciin päivityssiruja. Sellainen siis tilaukseen ja asennukseen. Jopa kaltaiseni nakkisormi sai luteen vaihdettua reilussa puolessa tunnissa ja johan olikin päivitys! Moottori sai ihan uuden luonteen ja käytettävyyden; tuollainen sen olisi pitänyt olla jo tehtaalta rullatessaan; oikeastaan käy hieman sääliksi pyörällä minua ennen ajaneita.
Aikaisempi taajamanypyttely vaihtui tasaiseen vetoon ja äkäinen moottorijarru pehmoiseen hidastukseen.
Ja ei, kyseessä ei ole mikään "räpellys", kuten nykyaikaisia ohjelmoitavia moottorinohjauksia ymmärtävät tietävät.
Noiden, suhteellisten pienien ja edullisten, muutosten jälkeen ajamisen ilo kertautui kummasti ja ihmettelen, jos joku ei omaansa vastaavia tee.
Jo ostoreissulta kotio päin ajellessa ekaa kertaa tankatessa ihmettelin, miten ihmeessä viimeisten litrojen tankkaaminen voi kestää pidempään kuin muun tankin. Kyseessähän on tolkuttoman pitkän tankkaussuppilon liruttelu, kun ilma ei pääse bensiinin edestä riittävän ripeästi pois.
Netistä löytyi nopeasti pikafiksi tuohon ongelmaan ja ko suppiloon tuli kaksi 8mm reikää yläreunaan -> ongelma poistettu.
Toisena ihmetytti saksalaisen laatupyörän kilkatus ja kolina 1-2 sekuntia startin jälkeen ja sekin paljastui ko vuosimallien tyyppiääneksi vasemman sylinterin ketjukiristimen löystyttyä öljyn valuttua pois. Taas nettiä selaamaan ja loistavat kuvalliset ohjeet original teile osanumeroineen ko kiristimen vaihtamiseksi tehtaan päivittämään versioon esille.
Soitto paikalliselle BMW-liikkeelle ja osat tilaukseen, pari arkipäivää myöhemmin tulikin tekstari. Kiitokset NurmiMP ja Riku.
Vaihtotyö vei alle puoli tuntia ja ai mikä parannus tuohon esteettiseen ongelmaan heti ekasta startista. Nyt moottori kuulostaa siltä miltä laatulaitteen kuuluukin, eikä työkalupakilta.
Kolmas tunnusomainen piirre oli 2500-3500 kierrosten välillä oleva nypytys ja vaivaisen oloinen alavääntö; risteyksissä piti kääntyessäkin lykätä mieluummin ykköstä, ettei tuntunut vallan hyytyvän. BMW-huollon tekemä läppien synkronointi ei muuttanut tilannetta miksikään, siispä jälleen kaiken tietävän netin puoleen ja tämäkin paljastui saksalaisen insinöörin tarkoin harkitsemaksi haasteeksi, eikä suinkaan viaksi.
Kreikkalainen John on paneutunut tähän ongelmaan R-pyörien tiimoilta oikein huolella ja lähes hyvää hyvyyttään nimellistä korvausta vastaan toimittaa motroniciin päivityssiruja. Sellainen siis tilaukseen ja asennukseen. Jopa kaltaiseni nakkisormi sai luteen vaihdettua reilussa puolessa tunnissa ja johan olikin päivitys! Moottori sai ihan uuden luonteen ja käytettävyyden; tuollainen sen olisi pitänyt olla jo tehtaalta rullatessaan; oikeastaan käy hieman sääliksi pyörällä minua ennen ajaneita.
Aikaisempi taajamanypyttely vaihtui tasaiseen vetoon ja äkäinen moottorijarru pehmoiseen hidastukseen.
Ja ei, kyseessä ei ole mikään "räpellys", kuten nykyaikaisia ohjelmoitavia moottorinohjauksia ymmärtävät tietävät.
Noiden, suhteellisten pienien ja edullisten, muutosten jälkeen ajamisen ilo kertautui kummasti ja ihmettelen, jos joku ei omaansa vastaavia tee.