Sivu 1/2
Rt 1200 abs ongelma
Lähetetty: 17 Kesä 2018 22:24
Kirjoittaja bmw-lt
Hei taas. Kuukauden päivät ajellut nyt rt 1200 vuosimalli 2007 ja tietystti abs ongelma. Abs valo syttyi palamaan ajossa,toisinaan antaa ajaa 20 km ja sit taas syttyy ja abs ei toimi,mutta jarrut toimii,ja takanen menee lukkoon,etusta en ole uskatanu kokeillakkaan.Akun uusin ja jarrupalat joka paikkaan,mutta ei vaan niillä korjaantunut,vika jatkuu.takajarrupalot oli kyllä melkein lopussa. Jarrunestettä riittävästi. Eli hyvät tietäjät,tuleeko kalliiksi,pääseekö itku. Ylimääräisiä sähkökötöksiäkään en ole vielä kerinny viritellä vaikka näppejä polttelisikin. Pyörässähän on väyläsähköt joten kötöksiä on vältettävä,se tiedetään,servojarrua kai tässä ei ole. Kerran herjasi jo ews häiriön mut onneksi kuitenkin sain tulille,kun aikasa raplasin virtaavainta. Uskaltaako tällä lähtee kotikylää pitemmälle.
Re: Rt 1200 abs ongelma
Lähetetty: 20 Kesä 2018 18:46
Kirjoittaja 3210015
Et maininnut mitään jarrunesteiden vaihdosta. Mielestäni ensimmäinen toimenpide on vaihtaa nesteet ja samalla katsoa minkälaista rapaa sietä tulee ulos. Se ABS-piirin vaihto vaatii jonkin verran aikaa ja näpertelyä, jos aiot sen itse tehdä. Jos teetät sen huollossa, niin varmista, että ne osaavat tehdä sen oikein. Oikein tarkoittaa, että nesteet vaihtuvat kaikkialle. Netistä löydät helposti hyvät ohjeet työn tekemiseksi.
Re: Rt 1200 abs ongelma
Lähetetty: 21 Kesä 2018 18:59
Kirjoittaja bmw-lt
Jarrunesteet on vaihettu joku aika sitten huoltokirjan mukaan ( voikohan luottaa kun jarrukengätin oli takana loppu). Nyt on luettu vikakoodit ja taitaa itkua pukata, 24048 ja 24049, sit oli vielä 24052 joka kuittautui. Koodit viittaa abs yksikön moottoriin, netissä näkyy olevan korjauksena et hiilet jumittaa. Pitäsköhän yrittää ensin vähän moottorin päätä kopitella jos vaikka jumi laukeis. Liekköhän nuissa japsien tekeleissä vastaavia ongelmia
Re: Rt 1200 abs ongelma
Lähetetty: 24 Kesä 2018 19:36
Kirjoittaja 3210015
En nyt halua tingata, mutta juuri tuon ABS-yksikön nesteiden vaihto on se oleellinen ensiaskel. Jos nesteet on vaihdettu tavanomaiseen tapaan satuloista juoksuttaen ja säiliöön lisäämällä, niin ABS-piirissä ei vaihdu pisaraakaan. Näillä palstoilla on useita tarinoita mustasta mönjästä, jota on juuri ja juuri saatu valutettua ulos hyvin huolletusta pyörästä. Ensin nesteiden vaihto ABS-piiriin, sitten tehokkaita jarrutuksia sarjana, jotta se yksikkö herää toimimaan ja sitten lukemaan vikakoodeja, jos vielä on tarvetta.
Re: Rt 1200 abs ongelma
Lähetetty: 27 Kesä 2018 10:28
Kirjoittaja woke
3210015 kirjoitti: ↑24 Kesä 2018 19:36
En nyt halua tingata, mutta juuri tuon ABS-yksikön nesteiden vaihto on se oleellinen ensiaskel. Jos nesteet on vaihdettu tavanomaiseen tapaan satuloista juoksuttaen ja säiliöön lisäämällä, niin ABS-piirissä ei vaihdu pisaraakaan. Näillä palstoilla on useita tarinoita mustasta mönjästä, jota on juuri ja juuri saatu valutettua ulos hyvin huolletusta pyörästä. Ensin nesteiden vaihto ABS-piiriin, sitten tehokkaita jarrutuksia sarjana, jotta se yksikkö herää toimimaan ja sitten lukemaan vikakoodeja, jos vielä on tarvetta.
Niin nimenomaan jos on servojarrut niin vaatii erikseen vaihtaa jarrunesteet siihen abs yksikköön ja sitten etu- ja takajarrupiireihin. Siinähän ne varsinaiset jarrunestepiirin säiliöt onkin sielä abs-yksikössä. Kahvoissa olevat säiliöt kuuluvat siihen abs-yksikön ohjauspiiriin ja niistä ei ole edes yhteyttä varsinaisiin jarrupiireihin.
Uudemmissa sitten kun servojarrut jäi pois (vuoden 2007 aikana)onnistuu jarrunesteiden vaihto ihan normaalisysteemillä.
Re: Rt 1200 abs ongelma
Lähetetty: 27 Kesä 2018 20:53
Kirjoittaja bmw-lt
Hei taas. Ko pyörä on 2007 mallia ja ei ole servoja, eli nesteet vaihdetaan kuin entiseen lt malliini,läpi imemällä. Olen tämän hommelin ymmärtänyt niin,että silloin pitäs abs yksikönkin neste vaihtua. Eikös periaate ole että kahvalta ja polkimellta tulee paine toimiessaan abs yksikölle ja sieltä sitten menee paine jarrusatuloille,abs pumpulla tilavuutta muuttamalla. mistä sitää kuraa pääsee abs yksiKköön,kun ei ole suljetussa piirissä paluuputkia jarrUsatuloilta, niin eihän siinä neste kierrä,jarruputkissa sytkyilee vaan edestakasin.Onko se kura irronnu abs yksikön männistä ,letkuista vai jarrunesteen itsessään kehittämää töhnää.
Re: Rt 1200 abs ongelma
Lähetetty: 27 Kesä 2018 21:20
Kirjoittaja woke
bmw-lt kirjoitti: ↑27 Kesä 2018 20:53
Hei taas. Ko pyörä on 2007 mallia ja ei ole servoja, eli nesteet vaihdetaan kuin entiseen lt malliini,läpi imemällä. Olen tämän hommelin ymmärtänyt niin,että silloin pitäs abs yksikönkin neste vaihtua. Eikös periaate ole että kahvalta ja polkimellta tulee paine toimiessaan abs yksikölle ja sieltä sitten menee paine jarrusatuloille,abs pumpulla tilavuutta muuttamalla. mistä sitää kuraa pääsee abs yksiKköön,kun ei ole suljetussa piirissä paluuputkia jarrUsatuloilta, niin eihän siinä neste kierrä,jarruputkissa sytkyilee vaan edestakasin.Onko se kura irronnu abs yksikön männistä ,letkuista vai jarrunesteen itsessään kehittämää töhnää.
Olet siis varma ettei ole servoja? Ei kuulu mitään ääntä kun painaa jarrua?
Re: Rt 1200 abs ongelma
Lähetetty: 30 Kesä 2018 17:20
Kirjoittaja bmw-lt
Hei taas, ei ole servojarruja ja ei kuulu mitään servon ääntä kun jarruttaa. Tänäänkin kävin vähän ajelemassa, niin alussa abs toimi noin 15 km sit syttyi valo, tämmöstä pelia se on nyt pitäny jonkin aikaa. Jos huomenissa lähen ajelemaan niin valo syttyy kyllä heti, viikon kun lepuuttaa konetta, niin sit antaa tuon 15 km ajella ilman merkkilampun palamista. Eikös 2007 vuosimallin rt:ssä ole i abs jarrut, eli integraali abs järjestelmä, jollain ohjelmalla jarru vaikuttaa kumpaankin pyörään vaikka painaa vain kahvasta.
Re: Rt 1200 abs ongelma
Lähetetty: 30 Kesä 2018 17:36
Kirjoittaja woke
bmw-lt kirjoitti: ↑30 Kesä 2018 17:20
Hei taas, ei ole servojarruja ja ei kuulu mitään servon ääntä kun jarruttaa. Tänäänkin kävin vähän ajelemassa, niin alussa abs toimi noin 15 km sit syttyi valo, tämmöstä pelia se on nyt pitäny jonkin aikaa. Jos huomenissa lähen ajelemaan niin valo syttyy kyllä heti, viikon kun lepuuttaa konetta, niin sit antaa tuon 15 km ajella ilman merkkilampun palamista. Eikös 2007 vuosimallin rt:ssä ole i abs jarrut, eli integraali abs järjestelmä, jollain ohjelmalla jarru vaikuttaa kumpaankin pyörään vaikka painaa vain kahvasta.
Ok.Juu jarrukahvasta vaikuttaa molempiin. Polkimesta vain taakse. Onko tämä abs ongelma ollut kokoajan kun pyörä on ollut sulla?
Abs yksikön saa korjattua 300€:lla ja elinikäisellä takuulla.
Re: Rt 1200 abs ongelma
Lähetetty: 30 Kesä 2018 20:36
Kirjoittaja bmw-lt
Onko korjaus suomessa vai jossain hinkuvinkuassa. Pyörässä on kyllä takuu joten myydää pitää informoida lähiaikoina.
Re: Rt 1200 abs ongelma
Lähetetty: 30 Kesä 2018 22:42
Kirjoittaja woke
bmw-lt kirjoitti: ↑30 Kesä 2018 20:36
Onko korjaus suomessa vai jossain hinkuvinkuassa. Pyörässä on kyllä takuu joten myydää pitää informoida lähiaikoina.
Varmaan niitä suomessakin joku korjaa. Tuo mitä katoin niin oli briteisä
http://www.ecutesting.com/catalogue/pro ... 08473.html
Re: Rt 1200 abs ongelma
Lähetetty: 15 Heinä 2018 18:09
Kirjoittaja bmw-lt
Kiitos vaan wokelle tuosta linkistä. Onkohan jäsenistöllä kokemiksia tästä pajasta ja miten ovat onnistuneet korjaamaan tuon kyseisen abs yksikön. Jos uusi yksikkö maksaa paritonnia,niin kuinka on mahdolista antaa takuutakin 2-300ekun korjaukselle.
Re: Rt 1200 abs ongelma
Lähetetty: 03 Elo 2018 19:43
Kirjoittaja JKU
Minä taistelin 1150 gessun abs-häiriön kanssa vuoden verran.
Abs- valot vilkkuivat vuorotellen ( ylempi ja alempi), eikä liikkeelle lähtiessä yksikkö tehnyt testiä.
Huollossa kertoivat koko yksikön vaihdon olevan ainoa korjauskeino, hintaan 2500€!
Sitten autojen elektroniikkaa korjaava firma testasi viimesyksynä yksikön ja löysi hapettuneen liittimen.
Kuitenkin heti keväällä abs-häiriövalo alkoi taas vilkkumaan.
Aloitin sitten itse netistä lueskelemaan abs-vikojen korjauskertomuksia.
Tietenkin huono akku oli yleisin abs-vikavalon syy.
Itselläni akku vaihdettiin uuteen viimekesänä ensitöiksi.
Itse asiassa akkujännitteen aiheuttama häiriö öpoistuu itsestään pienen ajon jälkeisellä uudelleenstarttauksella. Siis abs-yksikkö ei vaadi errikseen tehtävää nollausta.
Pyörissä olevan lukijasensorit olivat kohdallaan, myös takapyörän sensorin jatkoliitos oli puhdas. Etupyörän johto menee suoraan abs-yksikölle; siis siinä ei ole jatkoliitintä.
Abs- yksikön moninapaliitin oli puhdas, siis Ok.
Sitten tarkistin jarrupolkimen ja käsikahvan mikrokytkimet; jos mikro jää makaamaan päälle, abs- yksikkö menee kuulemma häiriöön. Mikrokytkimet olivat kunnossa ja jarruvalo syttyi jarrutettaessa.
Siis siellä ei ongelmaa.
Eilen avasin abs- yksikön moottorin tarkistaakseni sen hiilet.
Siihen piti hankkia erikoisavain ( kolmihampainen ristipää).
Hiilet olivat ok, vähän oli hiilipölyä moottorin sisällä. Sen putsasin paineilmalla.
Sitten irroitin moottorin virtajohtimet ja releen ohjausjohtimien liittimen; se avautui vähällä koskettamisella!
Testasin relettä; se veti ulkoisella 12V jänniteohjauksella ja moottori pyöri.
Sitten taas pyörä kasaan, tankki ja bensaletkut kiinni sekä abs-yksikön nollaus.
Nyt abs- yksikkö nollautui; kun kytkin virrat päälle häiriövalot vilkkuivat yhtaikaisesti!
Koelenkille lähtiessä yksikkö teki testin ( rasahdus- ääni) ja häiriövalot sammuivat.
Nyt olen ajanut vähän yli 200 km ja kaikki toimii hyvin.
Olen tehnyt kymmenkunta starttausta.
Kokeilin myös startata pitkään ( kylmä kone ja ilman ryyppyä); akkujännite putosi senverran, että abs- meni häiriötilaan (vuorovilkutus). Sitten sammutin koneen, virrat pois ja käynnistin uudelleen; liikkeelle lähtiessä yksikkö,teki testin ja häiriövalot sammuivat.
Hiekkatiellä kokeilin jarrutella; abs- toimii.
Nyt alan jo uskomaan, että vika on poistunut!
Vian syynä pidän abs- yksikön moottorille tulevan ohjausjohtimien liittimen huonoa kiinnitystä.
Kun irroitin liittimen hiilien tarkistusta varten, se irtosi ikäänkuin olisi ollut vain kontaktien ”huulella”.
Oletan, että liitin on pikkuhiljaa tärinässä auennut ja sitten ajossa antanut huonon kontaktin aiheuttaen abs-häiriön ajossa.
Toivottavasti tästä minun opiskelustani on jotain apua, vaikka 1200 GS:n abs- yksikkö on erilainen, mm hiilien vaihto vaatii moottorin ” väkivaltaisen” avaamisen.
Re: Rt 1200 abs ongelma
Lähetetty: 09 Helmi 2019 17:27
Kirjoittaja bmw-lt
Heippa taas kohtalotoverit. Aikani kuluksi rotostelin abs yksikön irti rt:tä purkaahan piti kuoria jonkunverran, mutta irti sain ihan kunnialla. Nyt vaan pitäs tietää minne sen lähettäis entisöitäväksi, ehdetettu on ecutestingiä joka on englannissa,saksassa olisi modulimasteri ja joku muukin elektroniikki pulju. Jossain maksaisi korjaus € 300 ja samalla rahalla saa varmaan korjatun yksikön. Eli kysymys kuuluu, onko kohtalotoverella kokemuksia nuista korjaamoista ja miten on hommeli toiminu, kun panitte korjatun yksikön paikoilleen. Nyt kun raato on nyletty ,niin alan tutkailla tuon vilkkusydeemin kanssa, teoriassa helppo homma,vilkkuhan toimii,kun kytkimeltä menee maa tieto ekulle,ainakin gs mallin johdotuskaavion mukaan, rt mallin johdotuskaaviota en ole vielä netistä löytäny. Oma haasteensa on vielä viritellä vilkkukytkin vasempaan kahvaan. Kiinalaiselta toriltä löysinkin jo muutamia malleja kun halvalla sain.
Re: Rt 1200 abs ongelma
Lähetetty: 17 Helmi 2019 20:14
Kirjoittaja bmw-lt
Hei taas. Eipä taida kohtalotovereilta olla kokemuksia nuista abs yksikön korjausfirmoista,vaikka melkein kaikiilla 2000 luvulla rakenetuissa bmw malleissa tuntuu olevan sama sairaus,kellä on servo malli,toisilla tämä i malli. Ite kun tekee ,niin halvalla pääsee ja tuleehan siinä samalla vaihdettua ilmanpuhdistajakin.joten alotan sen rotostelun itse. Opetusvideota on yootoopista kateltu niin että silmiö alkaa jo hämärtää. Videon perusteella näyttäs olevan helppo juttu ja kun omasta pajasta löytyy tarvittavat työkalutkin , niin kimppuun vaan. Nuo sähkömoottori hommelit kun on senverran tulleet tutuksi 40 vuoden aikana.tuntuu kyllä uskomattomalta,että valmistaja käyttäs nuin huonolaaluista hiilimateriaalia,että sen pöly estää hiilen liikkeen pitimessään. Eihän tuo moottori jatkuvasti pyöri, käynnistyksen jälkeen ilmeisesti kurautta muutaman kierroksen tarkistaa järjästelmän ja sitten miettii että oisko aihetta nostattaa kuskilla verenpainetta vai heittäskö huomiseksi. Kestäähän nuo kiinalaistenkin tekemät käsityökoneiden hiilet,akkuporakoneet sun muut vermeet vuosikausia ammattimiesten kynsissä,eikä hiiliä tarvii vaihella.
Viikon päästä ollaan on paljon kokeneempia.