Selkäpanssareista ja turvallisuudesta yleensä

Keskustelua aiheesta ja aiheen vierestä
Tuomas
Viestit: 42
Liittynyt: 06 Maalis 2006 20:16
Moottoripyörän malli: R1150RT/K100RS
Paikkakunta: Eurajoki / Luvia

Selkäpanssareista ja turvallisuudesta yleensä

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Ajokausi näyttää jo alkaneen toisille ja omakin lähestyy.... Moottoripyora.org:n sivuilta kaivelin tietoa ja mielipiteitä selkäpanssareista koska olen harkinnut myös selkäni suojaamista. Tiedän, paras suojahan on se kun ei aja mutta se ei nyt kelpaa. Yksi testi löytyy sivulta http://www.daviesodell.co.uk/pdf/review ... rticle.pdf ja sen perusteella voisi todeta että suojia on "kaikenlaisia", hyviä ja huonoja eikä hinta välttämättä vastaa laatua. Onko joukossamme matkamotoristeja joilla olisi omaa kokemusta suojista, niiden istuvuudesta goretex pukujen kanssa, asiantuntevasta kauppiaasta jne? Voisitte kirjoitella kommenttejanne ja omakohtaisia kokemuksianne tänne palstalle.
Muitakin turvallisuuteen liittyviä asioita voisi näin kevään korvilla tuoda esille jos mieleenne vain putkahtaa. Kaikesta saattaa olla hyötyä sekä vanhoille että uusille motoristeille talven ruosteiden jälkeen.
Avatar
Karva
Viestit: 8
Liittynyt: 27 Marras 2006 20:46
Moottoripyörän malli: K 1200 S
Paikkakunta: Espoo

Selkäpanssarit OK.

Viesti Kirjoittaja Karva »

Moi itselläni on Dainesen panssari ja vaimolla on myös en muista merkkiä.Olen ollut tyytyväinen, yhden kerran "heittätynyt" en saanut kolhuja itse vaikka pyörä meni lunastukseen, ehkä suojat olivat hyvät!
En koe panssaria kuin hyväksi pitää kroppaa paremmassa linjassa, ei hikoile mutta kylmillä ilmoilla lämmitää selkää.Great !
Hannu
Viestit: 37
Liittynyt: 08 Touko 2006 11:41
Moottoripyörän malli: R1150RT
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Ei portista ulos ilman täysiä suojia, koska jos selkä on rikki, on koko elämä rikki.

Mietipä haluatko irrallisen kilven joka puetaan ensin olkaimien ja vyöhihnan kanssa vai takin sisään pujoteltavan, joka tietysti puetaan samalla kuin takkikin? Jälkimmäinen ei mihin tahansa takkiin sovi, mutta tuohon pystyviä tekstiilitakkeja on olemassa.

Molemmissa on puolensa, takkiin integroitu on helppo pukea, mutta erillisessä on monilla valmistajilla (Dainese, Clover) kiinnitysolkaimien mukana vyötärölle tuleva munuaisvyö, joka on mukava tuki pitkällä matkalla.

Koska olen yhden mopon kaatanut radalla lunastuskuntoon, en edes harkitse ajamista ilman täysmittaista kilpeä. Siis sellaista, joka yltää häntäluusta niskaan saakka.

Kun alun toista sataa päädyin luistelemaan nutulleni, oli selällään kelkkailu Cloverin tekstiilipuvussakin (joka muuten säilyi paria peukalonpään kokoista palkeenkieltä lukuunottamatta aivan ehjänä) sen tuntuista, että horisontin lakattua pyörimästä siinä tasaisen liu'un aikana ensimmäinen ajatus mielessä oli, että "huh, selvisinpä kuitenkin". En edes halua kuvitella, miltä mutkan oikaiseminen turva-alueen kautta ja takaisin asfaltille luistaminen olisi tuntunut ilman selkäsuojaa. Auts!

Tähän saakka olen ajanut tekstiilipuvussa, mutta nyt hankkimieni nahkojen kanssa joudun ostamaan selkäsuojan ja itse olen päätymässä Dainesen metallikennoratkaisuun, jonka muovirungossa on useita nikamia tekemässä muuten jäykästä kalikasta selän muotoon hyvin sopeutuva.

Läpinäkyvä metalliristikko sisus näyttää paremmin hengittävältä kuin pehmustehuovalla varustetut muovikilvet, mutta tätä en voi vielä vahvistaa omakohtaisen kokemuksen kautta?
Vastaa Viestiin