Esko Kamrat kirjoittaa (Retro 5/04, s.47) R 100 RS:n perästä mm. seuraavaa: Ainoita huolenaiheita on takapyörän vetoboori, se kuluu vähitellen loppuun, jos voitelu kerran vuodessa on unohtunut.
Minä en ole ikinä voidellut R80:ssa mitään vetobooria, en edes tiedä mikä sellainen on. Kas kun ei ole sitten kulunut loppuun.
Onko R80:ssa tällaista voitelua vaativaa vetobooria? Miten se pitää voidella?
Takapyörän vetoboori???
-
- Viestit: 42
- Liittynyt: 06 Maalis 2006 20:16
- Moottoripyörän malli: R1150RT/K100RS
- Paikkakunta: Eurajoki / Luvia
Empä tunne R80 henk. kohtaisesti mutta kyseessä on kardaaniakselin perän puoleisessa päässä oleva liitos jossa kardaanin pituusvaihtelu kompensoidaan. Jos puhun nyt sontaa niin paremmin asiaa tuntevat korjatkoon. Kardaanin pituushan vaihtelee sen mukaan mitenkä perä liikkuu ylös/alas ajon aikana. Koska ko. kardaanin liitoksen pitää välittää pyörivää liikettä perään on liitos toteutettu kahdella sisäkkäin olevalla putkella joista ulommassa on sisäpuolella boorit (=pituussuuntaiset urat) ja sisemmässä taas urat on ulkopuolella. Boorit siis välittävät voiman ja sallivat pituussuuntaisen liikkeen. Ko. boorit pitää voidella jotta eivät kulu eikä ruostu. Ilman huoltoa menee varmastikin vuosia ennen kuin voiman siirtyminen lakkaa ja matkan teko loppuu. Siksi boorit on syytä huoltaa/voidella vaikka joka toinen vuosi, riippuen km-määristä, säilytystiloista (kosteus) jne. Huolto kannattaa, uusi akseli maksaa aika paljon ainakin pari satkua.
Tuomas P.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti: