Sivu 1/1

Takapyörän vetoboori???

Lähetetty: 26 Maalis 2007 17:08
Kirjoittaja Kalevi
Esko Kamrat kirjoittaa (Retro 5/04, s.47) R 100 RS:n perästä mm. seuraavaa: Ainoita huolenaiheita on takapyörän vetoboori, se kuluu vähitellen loppuun, jos voitelu kerran vuodessa on unohtunut.
Minä en ole ikinä voidellut R80:ssa mitään vetobooria, en edes tiedä mikä sellainen on. Kas kun ei ole sitten kulunut loppuun.
Onko R80:ssa tällaista voitelua vaativaa vetobooria? Miten se pitää voidella?

Lähetetty: 26 Maalis 2007 22:21
Kirjoittaja Tuomas
Empä tunne R80 henk. kohtaisesti mutta kyseessä on kardaaniakselin perän puoleisessa päässä oleva liitos jossa kardaanin pituusvaihtelu kompensoidaan. Jos puhun nyt sontaa niin paremmin asiaa tuntevat korjatkoon. Kardaanin pituushan vaihtelee sen mukaan mitenkä perä liikkuu ylös/alas ajon aikana. Koska ko. kardaanin liitoksen pitää välittää pyörivää liikettä perään on liitos toteutettu kahdella sisäkkäin olevalla putkella joista ulommassa on sisäpuolella boorit (=pituussuuntaiset urat) ja sisemmässä taas urat on ulkopuolella. Boorit siis välittävät voiman ja sallivat pituussuuntaisen liikkeen. Ko. boorit pitää voidella jotta eivät kulu eikä ruostu. Ilman huoltoa menee varmastikin vuosia ennen kuin voiman siirtyminen lakkaa ja matkan teko loppuu. Siksi boorit on syytä huoltaa/voidella vaikka joka toinen vuosi, riippuen km-määristä, säilytystiloista (kosteus) jne. Huolto kannattaa, uusi akseli maksaa aika paljon ainakin pari satkua.

Lähetetty: 27 Maalis 2007 15:01
Kirjoittaja Ismo Vaara
Ei se kuluva boori kardaanissa ole. Se on takapyörän ja perän lautaspyörän välinen booro joka kuluu. Vuosimallissa -85 ja sitä uudemmissa sitä ei ole, koska vanne on perässsä neljällä pultilla kiinni.

Lähetetty: 27 Maalis 2007 18:25
Kirjoittaja Kalevi
Minun pyörässäni sitä ei siis ole! Huh, huh, nyt uskallan taas nukkua.