Terve
Hyvä, sulla on tekninen homma hallussa.
Bemariin saa hyvin varaosia, myös vanhempiin.
Joitain saa edullisesti täältäkin marmoritiskiltä. Ihan joka pikkunippelin takia ei kannata tilata ulkomailta. Englannissa on kaksi edullista osatoimittajaa. En tiedä miten brexit vaikutti toimituksiin, mutta nopeasti sieltä on tavara tullut.
https://www.motobins.co.uk/
ja
https://www.motorworks.co.uk/vlive/Home/index.php
Motorworksillä on myös käytettyä osaa. Saa niitä osia Saksastakin, mutta germaanien kieli ei mulla oikein taivu.
Ohessa se kardaanin spoorien voiteluun sopiva voide.
Molykote G-Rapid Plus
Maahantuojan tuotenro :12MO1687727
Etran tuotenumero 10340004334
Kallista tavaraa. 30 euroa se pienin 50g:n tuubi. Sitä ei kannata säästellä. Tuo sinun pyöräsi ei ole niin ronkeli kuin vanhemmat mallit, joista saa voidella spoorit melko usein. Tuo kestää siellä paremmin eikä tarvitse noiden vanhempienkaan kanssa olla jumppaamassa joka talvi.
Siinä vesipumpussa on lähinnä ongelmana saada se akseli läpi siitä vesipuolen tiivisteestä. Jos sitä väkisin yrittää siitä läpi saa tiivisteen rikki. Netissä on hyviä ohjeita. Mulla olisi yksi hyvä ohje Word-tiedostona. Se on niin iso ettei sitä saa tähän. Tärkeitä on saada se tiiviste tuettua akselin asennuksen ajaksi. Siihen on omat työkalunsa, mutta sen saa jippoiltua ilman erikoisvempeleitä. Itse käytin väliholkkia tiivisteen tukemiseen ja vedin pultilla akselin läpi.
Tuossakin ihan simppeli ja kelvollinen vähän samankaltainen ohje. Tärkeintä on estää ettei tiivisteeseen synny vetoa eikä iskumaisia kuormituksia. Puristusta se jonkun verran kestää.
https://www.youtube.com/watch?v=emlREUxaJAU
Bemarin vaihteisto tuntuu olevan vähän ronkeli öljyistään. Joillakin toimii kuin ajatus ja toisillla tahmaa ja kolahtelee. Ainakin itselläni huomasin moisen. Vaatimuksena API GL5 on tehtaan suositus vaihteistoon ja perään. Vetopyörästö ei moottoripyörissä ole hypoidi vaan kaarevahampainen kulmavaihde. Monet sotkevat nuo kaksi asiaa.
Parhaiten vaihteisto on toiminut Silkolene BOA SAE 80W-90:llä. Saa Eurobikeristä. Nyt mulla on vaihteistossa ja perässä Millers CRX 75W-90 NT vaihteistossa ja perässä. Se on täysesteriöljy. Jonkun verran ohuempaa kylmänä kuin tuo Silkolenen mineraali, mutta vaihteisto on tunnokkaampi. Silkolenellä tuntui kuin vaihteistosta olisi joku poikki. Vaihtoi niin pehmeästi ettei edes huomannut vaihteen kytkeytymistä. Millers on kallista, yli 30 euroa litra, mutta niinhän ne aidot synteettiset tuppaavat olla. Maahantuojana on Kaasutinexpertti.
Moottoriöljyinä monet suosivat Delvaccia. Olen käyttänyt Silkolene Pro 4 SAE 15W-50:stä. Myös esteriöljy. Ei kuluta öljyä, ei savuta sivutuella seistyään eikä huohota imukoteloon. Se on pysynyt täysin kuivana. Eikä jää sakkaa öljypohjaan, kuten monilla muilla tuotteilla.
Kokeeksi tein RVS-käsittelyn moottoriin ja voimansiirtoon. Sen jälkeen vaihdoin kaikki öljyt noihin esteritavaroihin. En tiedä kumman ansiota enemmän oli polttoaineen kulutuksen tipahtaminen. Ajotapa ei ole muuttunut ja ajot pääsasiassa samanlaisia kuin edellisinäkin kesinä. Keskimääräinen kulutus laski liki litralla. Eli jossain on huomattavasti vähemmän kitkaa.
Sananen öljynsuodattimista. Käytä sitä alkuperäistä, mitä saa Motonetistä. Alkuperäisessä on semmoinen erikoisuus että siellä on oma suodatin myös ohikiertoventtiilissä. Muissa sitä ei ole.
Sen saa myös tarvikkeena, mutta ei ole juuri sen halvempi.
Mahle/Knecht OC 91 (OC 91 D1 = asennusarja mukana) alkuperäinen. Muistaakseni Örum tuo maahan. Tilasin kokeeksi Saksasta Mann MW712-suodattimen. Se on rakenteeltaan alkuperäistä vastaava. Se on nyt paikoillaan.
Polttoainesuodatin
Mahle/Knecht KL 145 (alkuperäinen) tai MANN MWK 44
Ilmasuodattimesta en tiedä. Se on erilainen kuin mun K100:ssa.
Tyhjennys- ja täyttöropuissa kannatta käyttää alumiinisia tiivisteitä. Kupariset ovat turhan kovia ja soveltuvat parhaiten rauta rautaa vasten. Halvimmalla pääset kun hankit sarjan Biltemasta. On sitten kokoja muihinkin käyttötarkoituksiin eikä tartte ihmetellä mistä uusi tiiviste. Tuote nro 60-201.
Moottoriin vaihdoin magneetilla varustetun öljypropun. Perässä ja vaihteissa semmoinen on alunperinkin. Tärkein virka sillä on suojata öljypumppua. Toinen on että näkee paljonko lähtee koneesta lastua käytössä. Usko tai älä mutta joillain öljyillä siihen saa ihan ison tupon. Eli on öljyissä eroja. Motonetin magneettiropuilla ei tee mitään. Eivät jaksa kannatella edes omaa painoaan. Tuolta löytyy kunnollisia.
https://www.roadmachine.fi/tuote/gold-p ... ljytulpat/
Tuo pitäisi sopia sinullekin: Öljytulppa M18x1.5 (Volvo (esim. Tina-moottorit, BMW mp)
Noiden osalta on loppuunmyynti menossa. Ostin sieltä muihinkin vempeleisiini roput.
Pienenä vihjeenä jarrupaloista. Ferodot tuntuvat olevat tehokkaimmat ja tunnokkaimmat käytössä. Paljon paremmmat kuin alkuperäiset. Eikä paljon ole hurraamista EBC:n paloissakaan.
Näyttäisi Motonetissä olevan ST-sarjan sintteripalat outletissä poistomyynnissä. Vähän parempi kitkakerroin kuin orgaanisilla Platinum-sarjan paloilla. Sintteripalat käyvät rosterijarrulevyjen kanssa. Valurautaisilla levyilla on käytettävä orgaanisia.
Tulipa tarinaa. Hyviä askarteluja.
T. Hannu