Brittilaatua puolalaisin komponentein!

R-sarjan pyörät
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Brittilaatua puolalaisin komponentein!

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Kaveriltani hajosi uudehkosta R1150 R:stä vaihdelaatikko. Kävi ilmi, että laatikko on brittivalmiste, kasattuna puolalaisin laakerein! :shock: Lisäksi laakerit on molemmin puolin suojatut??!! Mitä järkeä, selittäkääs?! Uudetkin alkuperäislaakerit ovat puolalaisia ja molemmin puolin suojattuja.
Onneksi en ole minä, joka joutuu remppaamaan. :roll:
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Menikö takuuseeen vai kiemurteliko BMW vastuusta?
Kuten se teki mun vaihdelaatikon korvan murruttua R1100GS:ssässä. Selvä suunnitteluvirhe.
Ei varmaan mikään halpa homma.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Ei mennyt takuuseen, oli just sopivasti vanha.
Toi vaihdelaatikon korvan murtuminen on 1100:ssa tosi yleistä. Mäkin olen joutunut hitsauttamaan yhden, tosin R:ä-mallin, mutta samanlaisiahan ne on.

Ja niistä uusista laakereista muuten poistettiin toiselta puolelta suojaus ennen asennusta!
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

"Ja niistä uusista laakereista muuten poistettiin toiselta puolelta suojaus ennen asennusta!"

Toi oli varmaan hyvä juttu. Jos ne kestäisivät vähän kauemmin, kun saavat kunnon voitelun.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
MAV
Viestit: 17
Liittynyt: 05 Huhti 2007 18:30
Moottoripyörän malli: F 800 GS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja MAV »

Vaihdoin tässä talvella vaihteiston laakerit omaan R 1100 GS:ään ja siinä yhteydessä tuli selviteltyä tätäkin:

Nykysukupolven Bemujen vaihteiston laakerit ovat todellakin molemmin puolin suojattua mallia, mutta suojauksen tarkoituksena on estää rattaista aina irtoavien metallihiukkasten pääsy laakeriin. Öljy niistä pääsee silti läpi. Tällä tavalla vaihteiston öljynvaihtoväliä on voitu pidentää, sillä laakerit ovat herkempiä epäpuhtauksille kuin hammasrattaat. Tämä sama ratkaisu lienee ollut käytössä jo kauan autojen vaihteistoissa kun niiden öljynvaihtovälit taitavat olla yli 100 tkm.

Laakerien merkki on varmaan NTN, SKF tai FAG, mutta nämä ajoneuvoihin tarvittavat "massatavara"laakerit tehdään nykyään useimmiten Itä-Euroopan maissa. Valmistusmaalla ei näissä liene suurta merkitystä laatutasoon, enemmän merkitsee se mitkä vaatimukset BMW on alunperin laakerille asettanut.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

MAV kirjoitti:Vaihdoin tässä talvella vaihteiston laakerit omaan R 1100 GS:ään ja siinä yhteydessä tuli selviteltyä tätäkin:

Nykysukupolven Bemujen vaihteiston laakerit ovat todellakin molemmin puolin suojattua mallia, mutta suojauksen tarkoituksena on estää rattaista aina irtoavien metallihiukkasten pääsy laakeriin. Öljy niistä pääsee silti läpi. Tällä tavalla vaihteiston öljynvaihtoväliä on voitu pidentää, sillä laakerit ovat herkempiä epäpuhtauksille kuin hammasrattaat. Tämä sama ratkaisu lienee ollut käytössä jo kauan autojen vaihteistoissa kun niiden öljynvaihtovälit taitavat olla yli 100 tkm.

Laakerien merkki on varmaan NTN, SKF tai FAG, mutta nämä ajoneuvoihin tarvittavat "massatavara"laakerit tehdään nykyään useimmiten Itä-Euroopan maissa. Valmistusmaalla ei näissä liene suurta merkitystä laatutasoon, enemmän merkitsee se mitkä vaatimukset BMW on alunperin laakerille asettanut.
No kiitos tiedosta. Ehkä se BMW on kuitenkin miettinyt nää hommat saksalaisella insinööritaidolla. Ei se valmistusmaa nykyään paljon merkitse. Pääasia, että tilaaja (BMW) varmistaa alihankkijan laadun.

Pekka
:shock: :shock: :shock: :shock:
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Nää on just niitä HELEVETIN hyviä insinöörien ideoita. Lasken samaan sarjaan kuin kardaanitunnelin öljyn vaihtamisen "kestovoideltuihin" niveliin. Kestää riittävän pitkään(takuuajan ulkopuolelle).

Miksi öljynvaihtovälin pitäisi olla yli 100000km:ä? Varsinkin, jos laakerit kypsyvät jo parissa kympissä?
Vastaa Viestiin