![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Onneksi en ole minä, joka joutuu remppaamaan.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
No kiitos tiedosta. Ehkä se BMW on kuitenkin miettinyt nää hommat saksalaisella insinööritaidolla. Ei se valmistusmaa nykyään paljon merkitse. Pääasia, että tilaaja (BMW) varmistaa alihankkijan laadun.MAV kirjoitti:Vaihdoin tässä talvella vaihteiston laakerit omaan R 1100 GS:ään ja siinä yhteydessä tuli selviteltyä tätäkin:
Nykysukupolven Bemujen vaihteiston laakerit ovat todellakin molemmin puolin suojattua mallia, mutta suojauksen tarkoituksena on estää rattaista aina irtoavien metallihiukkasten pääsy laakeriin. Öljy niistä pääsee silti läpi. Tällä tavalla vaihteiston öljynvaihtoväliä on voitu pidentää, sillä laakerit ovat herkempiä epäpuhtauksille kuin hammasrattaat. Tämä sama ratkaisu lienee ollut käytössä jo kauan autojen vaihteistoissa kun niiden öljynvaihtovälit taitavat olla yli 100 tkm.
Laakerien merkki on varmaan NTN, SKF tai FAG, mutta nämä ajoneuvoihin tarvittavat "massatavara"laakerit tehdään nykyään useimmiten Itä-Euroopan maissa. Valmistusmaalla ei näissä liene suurta merkitystä laatutasoon, enemmän merkitsee se mitkä vaatimukset BMW on alunperin laakerille asettanut.