Sivu 1/1
Brittilaatua puolalaisin komponentein!
Lähetetty: 03 Huhti 2007 23:04
Kirjoittaja Ismo Vaara
Kaveriltani hajosi uudehkosta R1150 R:stä vaihdelaatikko. Kävi ilmi, että laatikko on brittivalmiste, kasattuna puolalaisin laakerein!
Lisäksi laakerit on molemmin puolin suojatut??!! Mitä järkeä, selittäkääs?! Uudetkin alkuperäislaakerit ovat puolalaisia ja molemmin puolin suojattuja.
Onneksi en ole minä, joka joutuu remppaamaan.
Lähetetty: 04 Huhti 2007 19:16
Kirjoittaja Pekkavee
Menikö takuuseeen vai kiemurteliko BMW vastuusta?
Kuten se teki mun vaihdelaatikon korvan murruttua R1100GS:ssässä. Selvä suunnitteluvirhe.
Ei varmaan mikään halpa homma.
Pekka
Lähetetty: 04 Huhti 2007 20:41
Kirjoittaja Ismo Vaara
Ei mennyt takuuseen, oli just sopivasti vanha.
Toi vaihdelaatikon korvan murtuminen on 1100:ssa tosi yleistä. Mäkin olen joutunut hitsauttamaan yhden, tosin R:ä-mallin, mutta samanlaisiahan ne on.
Ja niistä uusista laakereista muuten poistettiin toiselta puolelta suojaus ennen asennusta!
Lähetetty: 04 Huhti 2007 21:21
Kirjoittaja Pekkavee
"Ja niistä uusista laakereista muuten poistettiin toiselta puolelta suojaus ennen asennusta!"
Toi oli varmaan hyvä juttu. Jos ne kestäisivät vähän kauemmin, kun saavat kunnon voitelun.
Pekka
Lähetetty: 05 Huhti 2007 19:11
Kirjoittaja MAV
Vaihdoin tässä talvella vaihteiston laakerit omaan R 1100 GS:ään ja siinä yhteydessä tuli selviteltyä tätäkin:
Nykysukupolven Bemujen vaihteiston laakerit ovat todellakin molemmin puolin suojattua mallia, mutta suojauksen tarkoituksena on estää rattaista aina irtoavien metallihiukkasten pääsy laakeriin. Öljy niistä pääsee silti läpi. Tällä tavalla vaihteiston öljynvaihtoväliä on voitu pidentää, sillä laakerit ovat herkempiä epäpuhtauksille kuin hammasrattaat. Tämä sama ratkaisu lienee ollut käytössä jo kauan autojen vaihteistoissa kun niiden öljynvaihtovälit taitavat olla yli 100 tkm.
Laakerien merkki on varmaan NTN, SKF tai FAG, mutta nämä ajoneuvoihin tarvittavat "massatavara"laakerit tehdään nykyään useimmiten Itä-Euroopan maissa. Valmistusmaalla ei näissä liene suurta merkitystä laatutasoon, enemmän merkitsee se mitkä vaatimukset BMW on alunperin laakerille asettanut.
Lähetetty: 05 Huhti 2007 20:28
Kirjoittaja Pekkavee
MAV kirjoitti:Vaihdoin tässä talvella vaihteiston laakerit omaan R 1100 GS:ään ja siinä yhteydessä tuli selviteltyä tätäkin:
Nykysukupolven Bemujen vaihteiston laakerit ovat todellakin molemmin puolin suojattua mallia, mutta suojauksen tarkoituksena on estää rattaista aina irtoavien metallihiukkasten pääsy laakeriin. Öljy niistä pääsee silti läpi. Tällä tavalla vaihteiston öljynvaihtoväliä on voitu pidentää, sillä laakerit ovat herkempiä epäpuhtauksille kuin hammasrattaat. Tämä sama ratkaisu lienee ollut käytössä jo kauan autojen vaihteistoissa kun niiden öljynvaihtovälit taitavat olla yli 100 tkm.
Laakerien merkki on varmaan NTN, SKF tai FAG, mutta nämä ajoneuvoihin tarvittavat "massatavara"laakerit tehdään nykyään useimmiten Itä-Euroopan maissa. Valmistusmaalla ei näissä liene suurta merkitystä laatutasoon, enemmän merkitsee se mitkä vaatimukset BMW on alunperin laakerille asettanut.
No kiitos tiedosta. Ehkä se BMW on kuitenkin miettinyt nää hommat saksalaisella insinööritaidolla. Ei se valmistusmaa nykyään paljon merkitse. Pääasia, että tilaaja (BMW) varmistaa alihankkijan laadun.
Pekka
Lähetetty: 06 Huhti 2007 19:12
Kirjoittaja Ismo Vaara
Nää on just niitä HELEVETIN hyviä insinöörien ideoita. Lasken samaan sarjaan kuin kardaanitunnelin öljyn vaihtamisen "kestovoideltuihin" niveliin. Kestää riittävän pitkään(takuuajan ulkopuolelle).
Miksi öljynvaihtovälin pitäisi olla yli 100000km:ä? Varsinkin, jos laakerit kypsyvät jo parissa kympissä?