Hälyn ja ajoneston irrotus vanhemmasta LT:stä
Lähetetty: 06 Kesä 2021 17:06
Riisuttiin justiinsa 2000-mallisesta LoTjasta Gemelin ajonesto, kun kuski oli hermostunut tilanteeseen, jossa hänellä oli vain yksi kaukosäädin käytettävissään ja ajonesto oli ohjelmoitu moodiin, jossa se menee automaagisesti päälle aina kun pyörä sammutetaan. Aina piti olla kaken kanssa räpläämässä ja pelkona vielä se, jos se hukkuu, niin mitäs sitten?
Laitteen olisi kyllä voinut ohjelmoida moodiin, jossa ajonesto ei mene päällä kuin pyydettäessä, mutta tosiasiahan on, että ei LoTjaa kukaan varasta. Sitä paitsi erittäin hyvä ajonesto on se, jossa panee pakin päälle ja panee pakkinupin taskuunsa. Tällöin ei pyörä starttaa eikä sitä liioin pysty taluttamaankaan mihinkään, sen saisi mukaansa ainaostaan Hiabilla.
No yhtä kaikki, päätettiin irtikytkeä koko ajonesto ja sehän on näissä ekoissa pyörissä erittäin simppeli homma, kun ei ole keskuslukitustakaan riesana.
Homma menee näin:
1. Takalaukku irti
2. Takalaukun alla oleva muovinen välilevy irti.
3. Gemelin hälyttimen kaikki liittimet irti
4. Ota käteen valkoinen liitin, johon pyörän puolelta tulee 6 johtoa. (Kuva 1) Aseta se käteesi siten, että oikeanpuolimmaisena on ruskea/valkoinen johto, joka päättyy hälyttimen ohjelmoinnin mustaan liittimeen. Eli johto ei ole kytketty pyörän puolella mihinkään. Liittimeen tulevat johdot ovat nyt oikealta vasemmalle lueteltuna ykkösestä kuutoseen.
5. Jotta pyörä lähtisi käyntiin ja toimisi muuten normaalisti, kytketään yhteen johdot 3 ja 4 keskenään sekä johdot 5 ja 6 keskenään. Molemmat ovat jo muuten yhteisessä muovisukassa tulossa liittimelle. Jos Gemel lähtee pyörästäsi lopullisesti, niin helpointa on on katkaista johdot ENNEN liitintä ja liittää ne yhteen vaikka yhteisellä Abiko-liittimellä.
6. Jos kuvittelet joskus jonkun (epätodennäköisesti) haluavan uudelleenelvyttää tuon hälyaparaatin, niin sitten johtojen liittäminen kannattaa tehdä toisella tavalla.
Tässä projektissa häly jätettiin paikalleen kaikki liittimet irroitettuna ja oikosulku pyrittiin tekemään siten, että häly voidaan joskun myös kytkeä takaisin.
Jos tarviit lisävalaistusta, niin voit soitella 0400-483346
Laitteen olisi kyllä voinut ohjelmoida moodiin, jossa ajonesto ei mene päällä kuin pyydettäessä, mutta tosiasiahan on, että ei LoTjaa kukaan varasta. Sitä paitsi erittäin hyvä ajonesto on se, jossa panee pakin päälle ja panee pakkinupin taskuunsa. Tällöin ei pyörä starttaa eikä sitä liioin pysty taluttamaankaan mihinkään, sen saisi mukaansa ainaostaan Hiabilla.
No yhtä kaikki, päätettiin irtikytkeä koko ajonesto ja sehän on näissä ekoissa pyörissä erittäin simppeli homma, kun ei ole keskuslukitustakaan riesana.
Homma menee näin:
1. Takalaukku irti
2. Takalaukun alla oleva muovinen välilevy irti.
3. Gemelin hälyttimen kaikki liittimet irti
4. Ota käteen valkoinen liitin, johon pyörän puolelta tulee 6 johtoa. (Kuva 1) Aseta se käteesi siten, että oikeanpuolimmaisena on ruskea/valkoinen johto, joka päättyy hälyttimen ohjelmoinnin mustaan liittimeen. Eli johto ei ole kytketty pyörän puolella mihinkään. Liittimeen tulevat johdot ovat nyt oikealta vasemmalle lueteltuna ykkösestä kuutoseen.
5. Jotta pyörä lähtisi käyntiin ja toimisi muuten normaalisti, kytketään yhteen johdot 3 ja 4 keskenään sekä johdot 5 ja 6 keskenään. Molemmat ovat jo muuten yhteisessä muovisukassa tulossa liittimelle. Jos Gemel lähtee pyörästäsi lopullisesti, niin helpointa on on katkaista johdot ENNEN liitintä ja liittää ne yhteen vaikka yhteisellä Abiko-liittimellä.
6. Jos kuvittelet joskus jonkun (epätodennäköisesti) haluavan uudelleenelvyttää tuon hälyaparaatin, niin sitten johtojen liittäminen kannattaa tehdä toisella tavalla.
Tässä projektissa häly jätettiin paikalleen kaikki liittimet irroitettuna ja oikosulku pyrittiin tekemään siten, että häly voidaan joskun myös kytkeä takaisin.
Jos tarviit lisävalaistusta, niin voit soitella 0400-483346