Sivu 1/1

K:sta R:ään

Lähetetty: 15 Loka 2022 12:47
Kirjoittaja 2102457
R 1200 RT vm. 2010 tuli sitten hankittua. Muutaman sadan kilometrin ajelun jälkeen huomaa muutamia eroja pyörien olemuksessa.
R:n ESA-alusta on erittäin mukava, ei tärise eikä rämise ja säätöjä riittää.
Kuljetus kapasitettia on huomattavasti enemmän, myös tankkilaukku tuli mukana. Myös 41 kg pienempi omapaino on hyvä asia.
Ajoasento on matka-ajoon huomattavasti parempi. Katteiden ja tuulilasin antama suoja parempi.
Tankki on suurempi, pitäisi riittää 500 km, mittari kylläkin näyttää omiaan. Anturi on kuulemma vaihdettu, pitäisi kalibroida.
R:n huonot puolet verrattuna K:hon.
Moottori täristää koko pyörää, kierroslukualue on kapeampi ja vaihteita pitää kelata ylös ja alas jatkuvasti.
K vetää 6 vaihteella elettömästi 50:stä ylöspäin, R:llä samat paikat joutuu ajamaan 4 vaihteella.
3:n kytkimen vilkkusysteemi on paljon miellyttävämpi käyttää, kun siihen on tottunut. R:n pikkuvipu on liian jäykkä, on ehkä hajoamassa.
R:n peilit kiinteänä katteissa ei näytä taustaa yhtä hyvin kuin K:n varren päässä olevat.
Tässä ensimmäisiä huomioita pyörän vaihdosta, ideaali olisi R:n runko ja K:n moottori samassa paketissa. Ehkä sellainenkin BMW on jo olemassa.
Keväällä tulee myyntiin täysin huollettu K 1200 GT vm. 2004 mittarissa 146 t km.

t. Pekka

Re: K:sta R:ään

Lähetetty: 16 Loka 2022 09:43
Kirjoittaja kane67
Moi,
Ostin oman R:n loppukesästä, siinäkin anturi näytti tyhjää kun tankki täynnä ja reilun 100km jälkeen täyttä ihan loppuun asti.
Vaihdatin uuden anturin BikeTeamissa, uusi versio tullut tänä vuonna ja takuu 6 vuotta.
Mitähän tuo kalibrointi käytännössä on, kuiviltaan ennen asennusta?
No jaa, tämmöisen löysin https://www.bmwlt.com/attachments/20170 ... pg.123122/
Motoscan ultimate versiossa tuo kalibrointitoiminto taitaakin olla mukana jos itse harrastaa diagnostiikkaa :wink:

T.kane

Re: K:sta R:ään

Lähetetty: 19 Loka 2022 06:21
Kirjoittaja 2102457
Moi, kiitos viestistä
Mittari näyttää täyttä melkein loppuun asti, paljonko uusi anturi maksoi?
Venemoottori diagnostiikka on tuttua, BMW:t ei.
Onkohan kenelläkään diagnostiikka vehkeitä lähistöllä, vai täytyykö hankkia omat.
Olisi hyvä päästä kuittaamaan myös huollot ja vikakoodit.

t. Pekka

Re: K:sta R:ään

Lähetetty: 19 Loka 2022 08:30
Kirjoittaja kane67
210€ anturi + tunnin työ 99€ ja vajaa 14€ jotain bensalisää (6l).

Ostin nuo tuolta https://www.obd-2.de/shop/profi-diagnos ... I2000-KK-T
Tuote UCSI2000-KK-T (lyhyt kaapeli, BT obd2 palikka ja säilytysboxi), 79€ + toimituskulut 14€.

Motoscan softa androidille Play kaupasta, olikohan 50€ luokkaa Ultimate lisenssi.
Ei ole tarjolla iOS (iPhone, iPad).

-k-

Re: K:sta R:ään

Lähetetty: 19 Loka 2022 19:41
Kirjoittaja 2102457
Kallis minun makuun, ajan melkein vain matka-ajoa (työmatka-ajoa suurin osa) jolloin trippimittari pitäisi riittää.
Tuleva kesä tulee näyttämään todellisen tarpeen tankki mittarille, monenlaista reissua on suunnitteilla.
Testerin hankinta kyllä kiinnostaa, EWS-vikakoodista (ei wittu starttaa) olen kuullut ja joillakin on testeri aina mukana.
Suuret kiitokset vinkeistä.

t. Pekka

Re: K:sta R:ään

Lähetetty: 20 Loka 2022 08:04
Kirjoittaja kane67
Toinen heikko kohta on bensapumpun kontrolleri, joka tuli itsekkin koettua, onneksi kehä III:lla eikä Jänkhällä jytisee tapahtumassa aiemmin Angelin tiellä 😁 Hyvin toimi If hinauspalvelu!
Ostin ja vaihdoin uuden alkuperäisen 14v vanhan tilalle.
Vanhasta pitää virittää varalle tuommoinen varakaapeli jos sattuu joskus uudelleen.
https://motorcycleinfo.co.uk/bmw-r1200- ... index074c/

Re: K:sta R:ään

Lähetetty: 20 Loka 2022 21:41
Kirjoittaja 2102457
OK, KIITOS VINKISTÄ