K:sta R:ään
Lähetetty: 15 Loka 2022 12:47
R 1200 RT vm. 2010 tuli sitten hankittua. Muutaman sadan kilometrin ajelun jälkeen huomaa muutamia eroja pyörien olemuksessa.
R:n ESA-alusta on erittäin mukava, ei tärise eikä rämise ja säätöjä riittää.
Kuljetus kapasitettia on huomattavasti enemmän, myös tankkilaukku tuli mukana. Myös 41 kg pienempi omapaino on hyvä asia.
Ajoasento on matka-ajoon huomattavasti parempi. Katteiden ja tuulilasin antama suoja parempi.
Tankki on suurempi, pitäisi riittää 500 km, mittari kylläkin näyttää omiaan. Anturi on kuulemma vaihdettu, pitäisi kalibroida.
R:n huonot puolet verrattuna K:hon.
Moottori täristää koko pyörää, kierroslukualue on kapeampi ja vaihteita pitää kelata ylös ja alas jatkuvasti.
K vetää 6 vaihteella elettömästi 50:stä ylöspäin, R:llä samat paikat joutuu ajamaan 4 vaihteella.
3:n kytkimen vilkkusysteemi on paljon miellyttävämpi käyttää, kun siihen on tottunut. R:n pikkuvipu on liian jäykkä, on ehkä hajoamassa.
R:n peilit kiinteänä katteissa ei näytä taustaa yhtä hyvin kuin K:n varren päässä olevat.
Tässä ensimmäisiä huomioita pyörän vaihdosta, ideaali olisi R:n runko ja K:n moottori samassa paketissa. Ehkä sellainenkin BMW on jo olemassa.
Keväällä tulee myyntiin täysin huollettu K 1200 GT vm. 2004 mittarissa 146 t km.
t. Pekka
R:n ESA-alusta on erittäin mukava, ei tärise eikä rämise ja säätöjä riittää.
Kuljetus kapasitettia on huomattavasti enemmän, myös tankkilaukku tuli mukana. Myös 41 kg pienempi omapaino on hyvä asia.
Ajoasento on matka-ajoon huomattavasti parempi. Katteiden ja tuulilasin antama suoja parempi.
Tankki on suurempi, pitäisi riittää 500 km, mittari kylläkin näyttää omiaan. Anturi on kuulemma vaihdettu, pitäisi kalibroida.
R:n huonot puolet verrattuna K:hon.
Moottori täristää koko pyörää, kierroslukualue on kapeampi ja vaihteita pitää kelata ylös ja alas jatkuvasti.
K vetää 6 vaihteella elettömästi 50:stä ylöspäin, R:llä samat paikat joutuu ajamaan 4 vaihteella.
3:n kytkimen vilkkusysteemi on paljon miellyttävämpi käyttää, kun siihen on tottunut. R:n pikkuvipu on liian jäykkä, on ehkä hajoamassa.
R:n peilit kiinteänä katteissa ei näytä taustaa yhtä hyvin kuin K:n varren päässä olevat.
Tässä ensimmäisiä huomioita pyörän vaihdosta, ideaali olisi R:n runko ja K:n moottori samassa paketissa. Ehkä sellainenkin BMW on jo olemassa.
Keväällä tulee myyntiin täysin huollettu K 1200 GT vm. 2004 mittarissa 146 t km.
t. Pekka