Tuontipyörä vs Suomipyörä?
Lähetetty: 28 Touko 2007 19:35
Kun noita tuontiautoja- ja pyöriä alkoi saapua tänne pohjan perukoille niin mistähän ihmisille tuli sellainen käsitys että tuontivehje on "aina" huonompi ja epäilyttävämpi? Yleensähän tuontivehkeet ovat kai n. 10 vuotta vanhoja ja ainakin autot ovat selvästi siistimpiä kuin täällä suolalillingissä liotetut Suomiautot.
Mitä tulee tuontipyöriin iältään 10-20 vuotta, niin kyllä kai pyörän siisteys ja tekninen kunto on tärkeämpi kriteeri kuin huoltokirja tai sen puuttuminen...On vähän koomista kun joskus kuulee ostajakandidaatin tivaavan huoltokirjaa parikymmentä vuotta vanhaan Saksanpyörään. Tietenkin jos on ulkona pyörän tekniikasta eikä luota itseensä voi kysellä huoltokirjaa...Vanha hyvä neuvo on ottaa ostotapahtumaan asiantuntija joka näkee aika pian minkälainen on kaupan kohde!
Suomipyörienkin huoltokirjasta puuttuu jo muutaman vuoden vanhoina kaikki merkinnät, näinhän se taitaa olla.Syynä on se että huoltojen hinnat ovat suolaiset, tuntiveloitus taitaa huidella jo pian 60 euroa ja jos on vielä niin että huollossa tehdään sutta ja sekundaa niin eipä sellaisella huoltokirjalla ole paljon virkaa. Joskus olen kuullut väitteitä että ulkomaan pyörissä olisi paljon kolaripyöriä, mutta jos ajatellaan järjellä niin ulkomailla pyörä menee purkaamolle huomattavasti helpommalla kuin Suomessa. Syynä yksinkertaisesti se että pyörät siellä ovat erittäin edullisia ja työ sielläkin on kallista joten ei ole järkeä alkaa purkamaan pyöriä ja runkoja oikomaan ainakaan suuremmassa määrin.
Miksi sitten ulkomaalainen on huonompi pyörän käsittelijä ja kunnossa pitäjä kuin suomalainen? Tätähän epäsuorasti tarkoitetaan kun tuontipyöriä katsellaan pitkin nokkavartta. Kuka osaa vastata? Millään muotoa ei voida ajatella että ulkomailla pyöriä rääkätään ja ajetaan jatkuvasti tuppi nurin, ei kyllä keskinopeudet ovat samalla tasolla kuin Suomessakin.
No, onneksi on valinnan vapaus ja tähän loppuun sanoisin että en ole minkaanlaisessa suhteessa pyöräkauppiaisiin tahi jobbareihin, enkä ole myöskään myymässä mitään.
Mitä tulee tuontipyöriin iältään 10-20 vuotta, niin kyllä kai pyörän siisteys ja tekninen kunto on tärkeämpi kriteeri kuin huoltokirja tai sen puuttuminen...On vähän koomista kun joskus kuulee ostajakandidaatin tivaavan huoltokirjaa parikymmentä vuotta vanhaan Saksanpyörään. Tietenkin jos on ulkona pyörän tekniikasta eikä luota itseensä voi kysellä huoltokirjaa...Vanha hyvä neuvo on ottaa ostotapahtumaan asiantuntija joka näkee aika pian minkälainen on kaupan kohde!
Suomipyörienkin huoltokirjasta puuttuu jo muutaman vuoden vanhoina kaikki merkinnät, näinhän se taitaa olla.Syynä on se että huoltojen hinnat ovat suolaiset, tuntiveloitus taitaa huidella jo pian 60 euroa ja jos on vielä niin että huollossa tehdään sutta ja sekundaa niin eipä sellaisella huoltokirjalla ole paljon virkaa. Joskus olen kuullut väitteitä että ulkomaan pyörissä olisi paljon kolaripyöriä, mutta jos ajatellaan järjellä niin ulkomailla pyörä menee purkaamolle huomattavasti helpommalla kuin Suomessa. Syynä yksinkertaisesti se että pyörät siellä ovat erittäin edullisia ja työ sielläkin on kallista joten ei ole järkeä alkaa purkamaan pyöriä ja runkoja oikomaan ainakaan suuremmassa määrin.
Miksi sitten ulkomaalainen on huonompi pyörän käsittelijä ja kunnossa pitäjä kuin suomalainen? Tätähän epäsuorasti tarkoitetaan kun tuontipyöriä katsellaan pitkin nokkavartta. Kuka osaa vastata? Millään muotoa ei voida ajatella että ulkomailla pyöriä rääkätään ja ajetaan jatkuvasti tuppi nurin, ei kyllä keskinopeudet ovat samalla tasolla kuin Suomessakin.
No, onneksi on valinnan vapaus ja tähän loppuun sanoisin että en ole minkaanlaisessa suhteessa pyöräkauppiaisiin tahi jobbareihin, enkä ole myöskään myymässä mitään.