Seosruuvi?

R-sarjan pyörät
Avatar
karisin
Viestit: 16
Liittynyt: 20 Touko 2007 18:57

Seosruuvi?

Viesti Kirjoittaja karisin »

R100RS-81, missä normaalit Bingin kaasarit. Vaikuttaako seosruuvi ilman vai bensan määrään? Suomeksi sama, rikastuuko seos avatessa seosruuvia vai päinvastoin :?:
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Seosruuvi(mixture regulating screw) vaikuttaa kumpaankin! Seosruuville tulee kanava kaasarin kurkusta luistin ja kaasuläpän välistä, että "tyhjäkäyntisuuttimelta"(pilot). Seossuhdetta voi vaihtaa "tyhjäkäyntisuuttimen" kokoa vaihtamalla. Suljetun kaasuläpän ohi menevää ilma-/bensaseoksen MÄÄRÄÄ säädetään tuolla ns. seosruuvilla.
Näin olen itseni antanut ymmärtää.
Avatar
karisin
Viestit: 16
Liittynyt: 20 Touko 2007 18:57

Viesti Kirjoittaja karisin »

Kiitos
mclean
Viestit: 141
Liittynyt: 31 Heinä 2007 23:40

Viesti Kirjoittaja mclean »

Tässäpä kiinnostava aihe. Nimittäin miten tämä "seosruuvi" suhtautuu kaasuttimien tasapainotukseen. Tuolla vinkeissä neuvotaan tekemään tasapainotus letkumanometrillä ja säätämään systeemi silloin läppien rajoitinruuvilla. Läppien rajoitinruuvi ymmärtääkseni säätää virtauksen määrää ja sitä mitataan välillisesti paineen avulla. Kun nyt tuon "seosruuvinkin" sanotaan säätävän sekä POLTTOAINEEN, että ILMAN määrää, on terveellä kaupunkilaisjärjellä ajatellen joku ristiriita. Katselin ko.kaasarin räjäytyskuvia ja niissä on kyllä tyhjäkäynnin polttoaineelle erikseen oma KIINTEÄ suutin(idling jet) ja tämä "seosruuvi" on todellakin tyhjäkäynnin ilmamäärään vaikuttava seossuhdetta muuttava säätö(idling mixture screw).
Päättelisin, että ensin tyhmäkäynnin seos kondikseen ja sitten kaasarit synkkaan.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

"Seosruuvit" säädetään aina keskenään samaan kohtaan. Jokaiselle eri mallille on annettu oma kerrosmäärä minkä ko. ruuvi tulee olla auki täysin suljetusta, esim. 1 1/4 kierrosta. Näillä ruuveilla EI ole mitään tekemistä kaasarien BALANSSIIN/TASAPAINOON säätämisen kanssa.
Avatar
karisin
Viestit: 16
Liittynyt: 20 Touko 2007 18:57

Viesti Kirjoittaja karisin »

Omassa pyörässä (R100RS-81) seosruuvit olivat aluksi 11/4 auki. Tällöin kun kaasun sulki, niin kierrokset jäivät päälle ja siitä pikku hiljaa laskivat tyhjäkäyntikierroksille. Nyt molemmat seosruuvit ovat "melkein"1 kierroksen auki. Moottori käy hyvin, ei mitään miettimisiä eikä edellä kuvatun kaltaisia jälkikäyntejä. Olen kuullut/lukenut jälkikäynnille monenlaisia selityksiä, minulla ainakin auttoi seosruuvin oikean asennon löytyminen. Seosruuvin oikea asento on siis erittäin tärkeä moottorin hyvinvoinnin kannalta.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Tässäpä se juju onkin. Moottori väljistyy ja karstoittuu, kaasarit kuluvat jne. Olisi suoranainen ihme, jos seosruuvien säädöt pysyisivät optimina loputtomiin. Kysymys oli kait kuitenkin kaasareiden BALANSSIIN säädöistä?
Tyhjäkäynnin BALANSSI säädetään siis kaasuläpän stop-ruuvista, EI "seosruuvista". Ajokierrosten BALANSSI säädetään vaijereista.
Voi muuten olla äärimmäisen vaikeaa hakea seoksia kohdalleen, jos kaasarit eivät ensin ole balanssissa!?
Avatar
karisin
Viestit: 16
Liittynyt: 20 Touko 2007 18:57

Viesti Kirjoittaja karisin »

TÄSTÄHÄN alunperin oli kysymys:
Seosruuvi?
R100RS-81, missä normaalit Bingin kaasarit. Vaikuttaako seosruuvi ilman vai bensan määrään? Suomeksi sama, rikastuuko seos avatessa seosruuvia vai päinvastoin


ISMO VAARAN VASTAUS:
Seosruuvi(mixture regulating screw) vaikuttaa kumpaankin! Seosruuville tulee kanava kaasarin kurkusta luistin ja kaasuläpän välistä, että "tyhjäkäyntisuuttimelta"(pilot). Seossuhdetta voi vaihtaa "tyhjäkäyntisuuttimen" kokoa vaihtamalla. Suljetun kaasuläpän ohi menevää ilma-/bensaseoksen MÄÄRÄÄ säädetään tuolla ns. seosruuvilla.
Näin olen itseni antanut ymmärtää.
MCLEAN
Tässäpä kiinnostava aihe. Nimittäin miten tämä "seosruuvi" suhtautuu kaasuttimien tasapainotukseen. Tuolla vinkeissä neuvotaan tekemään tasapainotus letkumanometrillä ja säätämään systeemi silloin läppien rajoitinruuvilla. Läppien rajoitinruuvi ymmärtääkseni säätää virtauksen määrää ja sitä mitataan välillisesti paineen avulla. Kun nyt tuon "seosruuvinkin" sanotaan säätävän sekä POLTTOAINEEN, että ILMAN määrää, on terveellä kaupunkilaisjärjellä ajatellen joku ristiriita. Katselin ko.kaasarin räjäytyskuvia ja niissä on kyllä tyhjäkäynnin polttoaineelle erikseen oma KIINTEÄ suutin(idling jet) ja tämä "seosruuvi" on todellakin tyhjäkäynnin ilmamäärään vaikuttava seossuhdetta muuttava säätö(idling mixture screw).
Päättelisin, että ensin tyhmäkäynnin seos kondikseen ja sitten kaasarit synkkaan.
Alkuperäiseen kysymykseeni vastaus on: Seos rikastuu, kun seosruuvia kierretään kiinnipäin. Vai olisiko toisinpäin?
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Ei,ei. "Seosruuvin"(mixture regulating screw) alle tulee valmista ilma/bensa seosta joka on sekoittunut pilot air passagessa(suomeksi?). Seosruuvilla säädetään valmiin seoksen määrää, ei rikkautta. Rikkauden määrää suuttimen(pilot) koko.
No okei, kulkeehan läpän ohi aina kuitenkin ilmaa tyhjäkäynnilläkin, joten loppupelissä kaikki vaikuttaa vähän kaikkeen. Tässä syy ruiskulaitteiden kehittämiseen.
Vastaa Viestiin