Seosruuvi?
Seosruuvi?
R100RS-81, missä normaalit Bingin kaasarit. Vaikuttaako seosruuvi ilman vai bensan määrään? Suomeksi sama, rikastuuko seos avatessa seosruuvia vai päinvastoin
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Seosruuvi(mixture regulating screw) vaikuttaa kumpaankin! Seosruuville tulee kanava kaasarin kurkusta luistin ja kaasuläpän välistä, että "tyhjäkäyntisuuttimelta"(pilot). Seossuhdetta voi vaihtaa "tyhjäkäyntisuuttimen" kokoa vaihtamalla. Suljetun kaasuläpän ohi menevää ilma-/bensaseoksen MÄÄRÄÄ säädetään tuolla ns. seosruuvilla.
Näin olen itseni antanut ymmärtää.
Näin olen itseni antanut ymmärtää.
Tässäpä kiinnostava aihe. Nimittäin miten tämä "seosruuvi" suhtautuu kaasuttimien tasapainotukseen. Tuolla vinkeissä neuvotaan tekemään tasapainotus letkumanometrillä ja säätämään systeemi silloin läppien rajoitinruuvilla. Läppien rajoitinruuvi ymmärtääkseni säätää virtauksen määrää ja sitä mitataan välillisesti paineen avulla. Kun nyt tuon "seosruuvinkin" sanotaan säätävän sekä POLTTOAINEEN, että ILMAN määrää, on terveellä kaupunkilaisjärjellä ajatellen joku ristiriita. Katselin ko.kaasarin räjäytyskuvia ja niissä on kyllä tyhjäkäynnin polttoaineelle erikseen oma KIINTEÄ suutin(idling jet) ja tämä "seosruuvi" on todellakin tyhjäkäynnin ilmamäärään vaikuttava seossuhdetta muuttava säätö(idling mixture screw).
Päättelisin, että ensin tyhmäkäynnin seos kondikseen ja sitten kaasarit synkkaan.
Päättelisin, että ensin tyhmäkäynnin seos kondikseen ja sitten kaasarit synkkaan.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Omassa pyörässä (R100RS-81) seosruuvit olivat aluksi 11/4 auki. Tällöin kun kaasun sulki, niin kierrokset jäivät päälle ja siitä pikku hiljaa laskivat tyhjäkäyntikierroksille. Nyt molemmat seosruuvit ovat "melkein"1 kierroksen auki. Moottori käy hyvin, ei mitään miettimisiä eikä edellä kuvatun kaltaisia jälkikäyntejä. Olen kuullut/lukenut jälkikäynnille monenlaisia selityksiä, minulla ainakin auttoi seosruuvin oikean asennon löytyminen. Seosruuvin oikea asento on siis erittäin tärkeä moottorin hyvinvoinnin kannalta.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Tässäpä se juju onkin. Moottori väljistyy ja karstoittuu, kaasarit kuluvat jne. Olisi suoranainen ihme, jos seosruuvien säädöt pysyisivät optimina loputtomiin. Kysymys oli kait kuitenkin kaasareiden BALANSSIIN säädöistä?
Tyhjäkäynnin BALANSSI säädetään siis kaasuläpän stop-ruuvista, EI "seosruuvista". Ajokierrosten BALANSSI säädetään vaijereista.
Voi muuten olla äärimmäisen vaikeaa hakea seoksia kohdalleen, jos kaasarit eivät ensin ole balanssissa!?
Tyhjäkäynnin BALANSSI säädetään siis kaasuläpän stop-ruuvista, EI "seosruuvista". Ajokierrosten BALANSSI säädetään vaijereista.
Voi muuten olla äärimmäisen vaikeaa hakea seoksia kohdalleen, jos kaasarit eivät ensin ole balanssissa!?
TÄSTÄHÄN alunperin oli kysymys:
Seosruuvi?
ISMO VAARAN VASTAUS:
Seosruuvi?
R100RS-81, missä normaalit Bingin kaasarit. Vaikuttaako seosruuvi ilman vai bensan määrään? Suomeksi sama, rikastuuko seos avatessa seosruuvia vai päinvastoin
ISMO VAARAN VASTAUS:
MCLEANSeosruuvi(mixture regulating screw) vaikuttaa kumpaankin! Seosruuville tulee kanava kaasarin kurkusta luistin ja kaasuläpän välistä, että "tyhjäkäyntisuuttimelta"(pilot). Seossuhdetta voi vaihtaa "tyhjäkäyntisuuttimen" kokoa vaihtamalla. Suljetun kaasuläpän ohi menevää ilma-/bensaseoksen MÄÄRÄÄ säädetään tuolla ns. seosruuvilla.
Näin olen itseni antanut ymmärtää.
Alkuperäiseen kysymykseeni vastaus on: Seos rikastuu, kun seosruuvia kierretään kiinnipäin. Vai olisiko toisinpäin?Tässäpä kiinnostava aihe. Nimittäin miten tämä "seosruuvi" suhtautuu kaasuttimien tasapainotukseen. Tuolla vinkeissä neuvotaan tekemään tasapainotus letkumanometrillä ja säätämään systeemi silloin läppien rajoitinruuvilla. Läppien rajoitinruuvi ymmärtääkseni säätää virtauksen määrää ja sitä mitataan välillisesti paineen avulla. Kun nyt tuon "seosruuvinkin" sanotaan säätävän sekä POLTTOAINEEN, että ILMAN määrää, on terveellä kaupunkilaisjärjellä ajatellen joku ristiriita. Katselin ko.kaasarin räjäytyskuvia ja niissä on kyllä tyhjäkäynnin polttoaineelle erikseen oma KIINTEÄ suutin(idling jet) ja tämä "seosruuvi" on todellakin tyhjäkäynnin ilmamäärään vaikuttava seossuhdetta muuttava säätö(idling mixture screw).
Päättelisin, että ensin tyhmäkäynnin seos kondikseen ja sitten kaasarit synkkaan.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Ei,ei. "Seosruuvin"(mixture regulating screw) alle tulee valmista ilma/bensa seosta joka on sekoittunut pilot air passagessa(suomeksi?). Seosruuvilla säädetään valmiin seoksen määrää, ei rikkautta. Rikkauden määrää suuttimen(pilot) koko.
No okei, kulkeehan läpän ohi aina kuitenkin ilmaa tyhjäkäynnilläkin, joten loppupelissä kaikki vaikuttaa vähän kaikkeen. Tässä syy ruiskulaitteiden kehittämiseen.
No okei, kulkeehan läpän ohi aina kuitenkin ilmaa tyhjäkäynnilläkin, joten loppupelissä kaikki vaikuttaa vähän kaikkeen. Tässä syy ruiskulaitteiden kehittämiseen.