Sivu 1/1

Seosruuvi?

Lähetetty: 30 Touko 2007 13:39
Kirjoittaja karisin
R100RS-81, missä normaalit Bingin kaasarit. Vaikuttaako seosruuvi ilman vai bensan määrään? Suomeksi sama, rikastuuko seos avatessa seosruuvia vai päinvastoin :?:

Lähetetty: 30 Touko 2007 19:23
Kirjoittaja Ismo Vaara
Seosruuvi(mixture regulating screw) vaikuttaa kumpaankin! Seosruuville tulee kanava kaasarin kurkusta luistin ja kaasuläpän välistä, että "tyhjäkäyntisuuttimelta"(pilot). Seossuhdetta voi vaihtaa "tyhjäkäyntisuuttimen" kokoa vaihtamalla. Suljetun kaasuläpän ohi menevää ilma-/bensaseoksen MÄÄRÄÄ säädetään tuolla ns. seosruuvilla.
Näin olen itseni antanut ymmärtää.

Lähetetty: 31 Touko 2007 16:26
Kirjoittaja karisin
Kiitos

Lähetetty: 09 Elo 2007 10:08
Kirjoittaja mclean
Tässäpä kiinnostava aihe. Nimittäin miten tämä "seosruuvi" suhtautuu kaasuttimien tasapainotukseen. Tuolla vinkeissä neuvotaan tekemään tasapainotus letkumanometrillä ja säätämään systeemi silloin läppien rajoitinruuvilla. Läppien rajoitinruuvi ymmärtääkseni säätää virtauksen määrää ja sitä mitataan välillisesti paineen avulla. Kun nyt tuon "seosruuvinkin" sanotaan säätävän sekä POLTTOAINEEN, että ILMAN määrää, on terveellä kaupunkilaisjärjellä ajatellen joku ristiriita. Katselin ko.kaasarin räjäytyskuvia ja niissä on kyllä tyhjäkäynnin polttoaineelle erikseen oma KIINTEÄ suutin(idling jet) ja tämä "seosruuvi" on todellakin tyhjäkäynnin ilmamäärään vaikuttava seossuhdetta muuttava säätö(idling mixture screw).
Päättelisin, että ensin tyhmäkäynnin seos kondikseen ja sitten kaasarit synkkaan.

Lähetetty: 09 Elo 2007 11:34
Kirjoittaja Ismo Vaara
"Seosruuvit" säädetään aina keskenään samaan kohtaan. Jokaiselle eri mallille on annettu oma kerrosmäärä minkä ko. ruuvi tulee olla auki täysin suljetusta, esim. 1 1/4 kierrosta. Näillä ruuveilla EI ole mitään tekemistä kaasarien BALANSSIIN/TASAPAINOON säätämisen kanssa.

Lähetetty: 09 Elo 2007 14:05
Kirjoittaja karisin
Omassa pyörässä (R100RS-81) seosruuvit olivat aluksi 11/4 auki. Tällöin kun kaasun sulki, niin kierrokset jäivät päälle ja siitä pikku hiljaa laskivat tyhjäkäyntikierroksille. Nyt molemmat seosruuvit ovat "melkein"1 kierroksen auki. Moottori käy hyvin, ei mitään miettimisiä eikä edellä kuvatun kaltaisia jälkikäyntejä. Olen kuullut/lukenut jälkikäynnille monenlaisia selityksiä, minulla ainakin auttoi seosruuvin oikean asennon löytyminen. Seosruuvin oikea asento on siis erittäin tärkeä moottorin hyvinvoinnin kannalta.

Lähetetty: 09 Elo 2007 14:53
Kirjoittaja Ismo Vaara
Tässäpä se juju onkin. Moottori väljistyy ja karstoittuu, kaasarit kuluvat jne. Olisi suoranainen ihme, jos seosruuvien säädöt pysyisivät optimina loputtomiin. Kysymys oli kait kuitenkin kaasareiden BALANSSIIN säädöistä?
Tyhjäkäynnin BALANSSI säädetään siis kaasuläpän stop-ruuvista, EI "seosruuvista". Ajokierrosten BALANSSI säädetään vaijereista.
Voi muuten olla äärimmäisen vaikeaa hakea seoksia kohdalleen, jos kaasarit eivät ensin ole balanssissa!?

Lähetetty: 09 Elo 2007 16:24
Kirjoittaja karisin
TÄSTÄHÄN alunperin oli kysymys:
Seosruuvi?
R100RS-81, missä normaalit Bingin kaasarit. Vaikuttaako seosruuvi ilman vai bensan määrään? Suomeksi sama, rikastuuko seos avatessa seosruuvia vai päinvastoin


ISMO VAARAN VASTAUS:
Seosruuvi(mixture regulating screw) vaikuttaa kumpaankin! Seosruuville tulee kanava kaasarin kurkusta luistin ja kaasuläpän välistä, että "tyhjäkäyntisuuttimelta"(pilot). Seossuhdetta voi vaihtaa "tyhjäkäyntisuuttimen" kokoa vaihtamalla. Suljetun kaasuläpän ohi menevää ilma-/bensaseoksen MÄÄRÄÄ säädetään tuolla ns. seosruuvilla.
Näin olen itseni antanut ymmärtää.
MCLEAN
Tässäpä kiinnostava aihe. Nimittäin miten tämä "seosruuvi" suhtautuu kaasuttimien tasapainotukseen. Tuolla vinkeissä neuvotaan tekemään tasapainotus letkumanometrillä ja säätämään systeemi silloin läppien rajoitinruuvilla. Läppien rajoitinruuvi ymmärtääkseni säätää virtauksen määrää ja sitä mitataan välillisesti paineen avulla. Kun nyt tuon "seosruuvinkin" sanotaan säätävän sekä POLTTOAINEEN, että ILMAN määrää, on terveellä kaupunkilaisjärjellä ajatellen joku ristiriita. Katselin ko.kaasarin räjäytyskuvia ja niissä on kyllä tyhjäkäynnin polttoaineelle erikseen oma KIINTEÄ suutin(idling jet) ja tämä "seosruuvi" on todellakin tyhjäkäynnin ilmamäärään vaikuttava seossuhdetta muuttava säätö(idling mixture screw).
Päättelisin, että ensin tyhmäkäynnin seos kondikseen ja sitten kaasarit synkkaan.
Alkuperäiseen kysymykseeni vastaus on: Seos rikastuu, kun seosruuvia kierretään kiinnipäin. Vai olisiko toisinpäin?

Lähetetty: 09 Elo 2007 20:17
Kirjoittaja Ismo Vaara
Ei,ei. "Seosruuvin"(mixture regulating screw) alle tulee valmista ilma/bensa seosta joka on sekoittunut pilot air passagessa(suomeksi?). Seosruuvilla säädetään valmiin seoksen määrää, ei rikkautta. Rikkauden määrää suuttimen(pilot) koko.
No okei, kulkeehan läpän ohi aina kuitenkin ilmaa tyhjäkäynnilläkin, joten loppupelissä kaikki vaikuttaa vähän kaikkeen. Tässä syy ruiskulaitteiden kehittämiseen.