APS-valo ja varoitusvalo vilkuttaa

K-sarjan pyörät
eskojarvinen
Viestit: 2
Liittynyt: 17 Kesä 2007 12:10

APS-valo ja varoitusvalo vilkuttaa

Viesti Kirjoittaja eskojarvinen »

Olen ihmetellyt miksi aina välillä APS ja varoituskolmion valot alkaa vilkkumaan ajon aikana mutta välillä taas ovat viikkoja vilkkumatta? Epäilen jotakin kosketus tai kytkinvikaa koska APS kyllä on silti toiminnassa.Osaisko joku kertoa mistä moinen johtuis? K100 RS -89
arska
Viestit: 3
Liittynyt: 14 Maalis 2007 22:01
Moottoripyörän malli: K100RS 16V
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja arska »

Oletko testannut, että ABS:t varmasti toimii valojen vilkkuessa.
Itselläni oli nimittäin samanlainen oire samanlaisessa pyörässä, mutta ABSit ei kyllä toimineet valojen vilkkuessa.

Tuollainen ilmiö esiintyi välillä useinkin ja välillä saattoi todella mennä viikkoja, ettei sitä ilmennyt. Joskus pyörän sammuttaminen ja uudelleen käyttöönotto riittivät saamaan ABSit taas päälle.
Lopulta kuitenkin kävi niin, ettei vilkkuminen enää loppunut ja jarrut oli tavalliset, eli tarvittaessa lukkiutuvat.

Viimein vein pyöräni RM Heinolle, ja pyysin tarkistamaan, riittääkö vikamuistin nollaus, vai tarviiko tehdä jotain muutakin ja tulos oli, että yksi rele piti vaihtaa, mutta sen jälkeen kaikki on toiminut kuten pitää. Ja itse kustannus oli "peräti" 50 EUR.

Mulle kerrottiin, että akun heikko lataustila tai akun ikä voi riittää aiheuttamaan häiriön ABSeihin, tiedä häntä...
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

arska kirjoitti:O
Mulle kerrottiin, että akun heikko lataustila tai akun ikä voi riittää aiheuttamaan häiriön ABSeihin, tiedä häntä...
Toi pitää paikkansa.
Mulla oireet hävisivät, kun ostin uuden akun.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
pozo izquierdo
Viestit: 341
Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
Moottoripyörän malli: K 1200 LT
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja pozo izquierdo »

Samat oireet itselläkin. Ensteksi ABS valo vilkutteli silloin tällöin ja yleensä mopon sammutus poisti vilkutuksen. Sitten vilkuttelu tiheni eikä enää sammutuksella joka kerralla hävinnyt.
Vaihdoin uuden akun.
Oireet poistuivat noin kuukaudeksi kunnes alkoivat vähitellen uudelleen. Taas tiheni kunnes hälyvalon vilkutus päällä koko ajan ja ABSitkin poissa pelistä. Vikalokiin oli jäänyt maininta etuanturin etäisyyshälytyksestä, joka kuitattiin huollossa, koska juuri sillä hetkellä ei ABS-häiriö (tietenkään) ollut päällä.
Huoltoa seuraavana päivänä alkoi vilkutus uudelleen. Tilasin sokkona uuden ABS-anturin etupyörään, jonka vaihdoin ja vilkutus hävisi.

Kyseessä -04-mallin 1200 LT, jossa ABS-häiriöitä ei kuulemma enää tarvitse kuitata huollon toimesta. Häiriö kuittaantuu itsekseen kun sen syy on poistunut. Vikahistioriaan se jää, mutta siellä se kai joutaakin olla kunnes seuraavassa huollossa sitten siivotaan veks.

t. pozo
Vastaa Viestiin