R100GS -89 kardaani kolisee
R100GS -89 kardaani kolisee
lonksuu kun pyörittää seisontatuella, erityisesta taaksepäin pyörittäessä. Ajossa tärisee, erityisesti kun vedättää isolla vaihteella. Aika reilu klappi, kun moottorijarrutuksen jälkeen laittaa vedon päälle. Onko kellään kokemuksia, missä vika ja kuinka kannattaa korjata
Paralever R100GS:n kardaanin nivelten kestoikä on yleensä 60 000 - 100 000 km välillä. Jos kardaani lonksuu selvästi takapyörää käsin yhteen suuntaan pyöritettäessä, on jommassa kummassa nivelessä reilusti välystä ja vaarana on koko akselin katkeaminen.
Kardaanin saa helpoimmin esiin irrottamalla kardaanin laipan vaihdelaatikosta ja ottamalla takahaarukan irti kokonaan. Itse perää ei tarvitse irroittaa haarukasta. Kardaani tulee ulos svingin läpi kokonaan.
Jos kardaanin nivelissä on käsin tuntuvaa välystä, koko akseli on uusittava. Myllymaan Repalla on ollut myös kunnostettuja vaihtoakseleita ja taitaapa niitä löytyä joiltakin saksalaisilta BMW-spesialisteilta. Hintaa akselille kertynee 400 - 500 Euroa.
Kardaanin saa helpoimmin esiin irrottamalla kardaanin laipan vaihdelaatikosta ja ottamalla takahaarukan irti kokonaan. Itse perää ei tarvitse irroittaa haarukasta. Kardaani tulee ulos svingin läpi kokonaan.
Jos kardaanin nivelissä on käsin tuntuvaa välystä, koko akseli on uusittava. Myllymaan Repalla on ollut myös kunnostettuja vaihtoakseleita ja taitaapa niitä löytyä joiltakin saksalaisilta BMW-spesialisteilta. Hintaa akselille kertynee 400 - 500 Euroa.
taaimmainen ristinivel oli sökönä
Avasin laitteen ja taaimmmainen ritinivel melkeen kokonaan syöpynyt rikki. Ihme että mopo vielä kulki eteenpäin. kardaanitunnelissa oli myös öljyä noin ruokalusikallinen. Mistäköhan sitä oli sinne tullut
Jos vaihteiston puoli näyttää tiiviiltä niin öljy lienee vuotanut perästä. Pieni määrä öljymäistä ainetta voi tosin irrota ajan oloon kardaanin uritusten voitelurasvastakin.
Vuodosta on haittaa viimeistään sitten kun öljyä alkaa tippumaan ulos haitarikumien välistä. Itse olen joutunut vaihdattamaan ainakin kahteen eri paralever-bemuun perän kardaanin puoleisen tiivisteen n. 60 000 km tienoilla. Tiivisteen vaihdossa tarvitaan sen verran erikoistyökaluja että kannattanee teettää huoltoliikkeessä, missä työkalut on valmiiksi olemassa.
Vuodosta on haittaa viimeistään sitten kun öljyä alkaa tippumaan ulos haitarikumien välistä. Itse olen joutunut vaihdattamaan ainakin kahteen eri paralever-bemuun perän kardaanin puoleisen tiivisteen n. 60 000 km tienoilla. Tiivisteen vaihdossa tarvitaan sen verran erikoistyökaluja että kannattanee teettää huoltoliikkeessä, missä työkalut on valmiiksi olemassa.
Voiko MAV kertoa miten systeemin saa kasattua, jos perämurikka on kardaanitunnelissa kiinni? Eli ujutetaanko kartaani ensin perään ja koko höskä ruuvataan sitten runkoon ja vaihdelaatikkoon? Kuulostaa vaikealta. Mulla tulee öljyä vaihdelaatikosta sinne kartaanitunneliin jonkun verran.
Kuuluko asiaan?
T:I
Kuuluko asiaan?
T:I
Kyllä, kardaani pujotetaan takahaarukan läpi paikalleen. Joskus onnistuu ensi kerralla, joskus saa yrittää tunnin... Oikea asento pyörimissuunnassa ja sopivasti pieneen kulmaan taitettu alempi nivel, niin lopulta onnistuu. On joka tapauksessa helpompaa kuin perän irroitus takahaarukasta, jos perää ei muusta syystä tarvitse irroittaa.
Vaihdelaatikosta ei kuulu vuotaa öljyä kardanitunnelin puolelle, eli tiivisteen vaihdon aika lähestyy! Kardaanin keston parantamiseksi jotkut ovat kokeilleet täyttää kardaanitunneliin öljyä, kuten vanhoissa nivelettömissä bemun swingeissä tehdään, ja saaneet sen jopa pysymään sisällä. Minusta öljy kuitenkaan ei voi olla hyväksi kardaanin kumivaimentimelle.
Vaihdelaatikosta ei kuulu vuotaa öljyä kardanitunnelin puolelle, eli tiivisteen vaihdon aika lähestyy! Kardaanin keston parantamiseksi jotkut ovat kokeilleet täyttää kardaanitunneliin öljyä, kuten vanhoissa nivelettömissä bemun swingeissä tehdään, ja saaneet sen jopa pysymään sisällä. Minusta öljy kuitenkaan ei voi olla hyväksi kardaanin kumivaimentimelle.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
BMW:ltä ei löydy varaosana ristiniveltä, vaan koko kardaanin joutuu ostamaan uuden.
Olen jo vuosia pitänyt mukanani autotarvikeliikkeestä saatavaa ristiniveltä(GMB 802-ST1948). Hinta on kohtuulliset 12,60€. Sen osaa joka kyläseppä asentaa hitsaamalla migillä esim. prikat nivelen reikien pälle. Samalla kardaani keskittyy riittävällä tarkkuudella, koska ko. ristinivel on hivenen alkuperäistä pidempi sakaroiltaan.
Rasvanipalla olevaa niveltäkin on joskus saanut, mutta nippa täytyy poistaa tilanahtauden takia muutoin kuin rasvatessa.
Monet ovat ihmetelleet GS:n kardaanitunneliin ilmestynyttä öljyä. Joskus syy on ollut, että pyörään on asennettu vaihdelaatikko katumallista rikkoutuneen tilalle. Niissä ulostuloakselin stefa on erilainen ja "huohotinrako" stefanreijässä on jätetty tukkimatta. Siitä tihkuu öljyä kardaanitunneliin pieniä määriä, ei haittaa yleensä mitään.
Olen jo vuosia pitänyt mukanani autotarvikeliikkeestä saatavaa ristiniveltä(GMB 802-ST1948). Hinta on kohtuulliset 12,60€. Sen osaa joka kyläseppä asentaa hitsaamalla migillä esim. prikat nivelen reikien pälle. Samalla kardaani keskittyy riittävällä tarkkuudella, koska ko. ristinivel on hivenen alkuperäistä pidempi sakaroiltaan.
Rasvanipalla olevaa niveltäkin on joskus saanut, mutta nippa täytyy poistaa tilanahtauden takia muutoin kuin rasvatessa.
Monet ovat ihmetelleet GS:n kardaanitunneliin ilmestynyttä öljyä. Joskus syy on ollut, että pyörään on asennettu vaihdelaatikko katumallista rikkoutuneen tilalle. Niissä ulostuloakselin stefa on erilainen ja "huohotinrako" stefanreijässä on jätetty tukkimatta. Siitä tihkuu öljyä kardaanitunneliin pieniä määriä, ei haittaa yleensä mitään.