GPS ja sen käyttö

Keskustelua aiheesta ja aiheen vierestä
Harri
Viestit: 15
Liittynyt: 04 Maalis 2006 18:13
Moottoripyörän malli: R1200GSA

GPS ja sen käyttö

Viesti Kirjoittaja Harri »

Olen harkinnut GPS härvelin hankkimisto, mutta minkälainen onkin monimutkainen juttu. Enemmän kuin sopiva merkki minua mietityttää, että miten sitä pyörässä oikein käyttää? Lukisin mielelläni omia kokemuksianne/tuntemuksianne käytöstä. Ehtiikö sitä näyttöä tiirailla liikenteessä, vai onko se tärkein juttu ne ääniopasteet ? Onko kosketusnäyttö kiva, vai oikeasti toimiva ? Käytättekö yleensä ajossa aktiivisesti vai katsotaanko GPS:stä vain eksyttyä, että mihin sitä taas tuli ajettua? :roll:
Avatar
desmo
Viestit: 61
Liittynyt: 18 Helmi 2006 18:51
Moottoripyörän malli: Paris Dakar
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja desmo »

Lyhyesti keskustelua on käyty muilla foorumeilla aika perusteellisesti, katso vaikka http://www.matkaendurot.net/forum/index.php
jos tietää mitä etsii, löytää vain sen
Hanski
Viestit: 110
Liittynyt: 01 Maalis 2006 08:53
Moottoripyörän malli: R1150GS
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Hanski »

Moro Harri,
Itse olen myös samassa jamassa, ja olen päätymässä Tom Tom Rideriin. Onkos tämä nyt sitten navigaattori ennemmin kuin GPS, kun pelkästään tiestöllä liikutaan. Suurin syy navigaattorin ostamiselle on moporeissut kesällä Keski-Eurooppaan (näin tämän kalliin hankinnan itselleni perustelen). Oikeiden teiden ja hotellien löytäminen on toisinaan hieman aikaavievää, ja toivon näin säästäväni aikaa ja hermoja vastaisuudessa, ja saavani lomalle lisää sitä laatuaikaa. Paperikartat kannan edelleen mukana reittisuunnittelun vuoksi, mutta navigaattori näyttäköön minulle lähimmät hotellit tai opastakoon minut maisemateille tai tylsille nähtävyyksille.

Tom Tomin perusteluina mm:
-Vesitiiviys
-Tärinän sieto
-bluetooth korvakuuloke (ajo-ohjeita parempi kuunnella, kuin seurata näytöltä)
-isohko näyttö
-erilaiset ajomoodit (moottoriteiden välttäminen ym.)
-siirrettävissä helposti autoon tai kävelylle mukaan
-Länsi-Euroopan kartat mahtuvat yhdelle kortille (2Gb)

Louis.de kauppaa Rideria 599,-, mikä on tietääkseni halvin hinta. Onhan tuokin kallis verrattuna Tom tomin muihin tuotteisiin, mutta tuote on uusi, joten siitä on hyvä pyytää.. Onhan toki vaihtoehtoja esim. Garminilta, mutta Tom tom tuntuu mielestäni tällä hetkellä paremmalta. Kehukoon muut sitten muita merkkejä. :wink:
sjuggen
Viestit: 10
Liittynyt: 21 Helmi 2006 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja sjuggen »

Itselläni on ollut käytössä kesän verran Garminin Quest. Ilman ääniohjeitakin pärjää, ainakin kotimaan vauhdeissa. Vehje pitää vaan sijoittaa tarpeeksi ylös, jotta sen näkee helposti ajon aikana. Yleensä noissa näkyy matka seuraavaan käännökseen, joten sitä ruutua ei tarvi olla kyttäämässä koko aikaa.

Itse olen käyttänyt tuota lähinnä eteläisen Suomen pikkuteitä kolutessani. Kotona olen etukäteen karttaohjelmalla suunnitellut reitin pikkuteitä pitkin, siirsin reitin Questiin ja matkaan. Jos olen ymmärtänyt oikein, niin Riderissä tuo tietokoneella tehtävä etukäteis suunnittelu ei ole ainakaan helppoa.

Kyllä Questin ruudustakin normaalillä näöllä näkee kaiken tarvittavan, mutta kait isompi ruutu on aina parempi. 599€ Riderista on kyllä ilmeisen hyvä tarjous.
Hanski
Viestit: 110
Liittynyt: 01 Maalis 2006 08:53
Moottoripyörän malli: R1150GS
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Hanski »

Kyllä tuo 599,- on paras tarjous, mitä olen noita hintoja tämän vuoden puolella seurannut Suomessa ja Saksassa. Kysyin Louisilta saisiko siihen hintaan vielä Skandinavia kartan tuon Saksan sijaan, mutta siihen eivät pystyneet. No aivan sama, kun tilaan tod.näk. tuon Länsi-Euroopan karttapaketin joka tapauksessa.

Suomessa tuo pelkän Tomtomin hinta on järkiään lähemmäs 800€, vaikka olen neljästä paikkaa kysynyt tarjousta L-Euroopan kartan kanssa (joka sekin maksaa formaatista riippuen 100-250€).

PC:n käyttö reittisuunnittelussa ei kuulemma varsinaisesti onnistu ainakaan toistaiseksi. Louis kauppaa tuohon Tomtomiin PC-softaa hintaan 39,-, jolla ymmärtääkseni jonkinlaista reittisuunnittelua tms. voi tehdä. Tosin Org-foorumilla oli epäilijöitä voiko noin halvasta ohjelmasta olla mihinkään.

Joku myös kehui tuota Bluetooth korvamokkulaa sen vuoksi, ettei näyttöruutua juuri ehdi tihrustamaan ajon aikana. Tiedä häntä, mutta olen jo aivopessyt itseni ja Tomtom on hankinnassa lähiviikkojen aikana, ja ehkä myös tuo Tourenplaner-softa, onhan se jo niin halpakin.
vihaan salasanoja
Viestit: 31
Liittynyt: 28 Helmi 2006 20:10

GPS

Viesti Kirjoittaja vihaan salasanoja »

Ensin ostin garminin, vesitiiviin sellaisen, maksoi pirusti, karttojen taso oli paikoitellen..... no sattuuhan sitä, samoin muistikortti.... 256 megaa, siihen ei sovi kuin suomi, muistit maksavat parisatta kappale, että revi siitä keski euroopassa huumoria.

nykyinen gps on vesitiivis tom tomin rideri varustettuna kaikilla mahdollisilla kartoilla, mm. pyöräretki helmikuussa englannissa onnistui tom tomilla mainiosti. laite on asennettu k 1100 rs:n tuulilasiin ja virta tulee suoraan akusta, laitteen mukana tuleva asennusteline toimii erinomaisesti. Laitteen hinta..... jos ostaa halvan niin sitten pitää ostaa kaksi laitetta, se halpa laite ja sitten toinen se kunnollinen laite.

åke
vihaan salasanoja
Viestit: 31
Liittynyt: 28 Helmi 2006 20:10

GPS

Viesti Kirjoittaja vihaan salasanoja »

Tarkennuksena edelliseen viestiini
Hankin aluksi garminin gpsmap 276 C gps:n. Sitten hankin tom tom 500:sen ja nyt pyörässäni on tom tom rider.

Huomioita laitteista
- Garminin karttojen kattavuus oli arveluttava, nyt vuoden alussa tulleessa uudessa päivityksessä asiat ovat kaiketi korjaantuneet, omia kokemuksia ei ole. Tom tomin kartat ovat hyviä, mm. englannissa hain osoitteita postinumeron perusteella, ja noin 2000km matkalla 2 - 3 riteystä oli muuttunut.

-Garminin oma muistikortti on liian pieni ja sikakallis, isompia saa (512mb) saksasta 1/3 täkäläisestä hinnasta, mutta edelleen se 512 megaa ei riitä, ja lomamatkalla saa vaihdella kortteja kesken matkanteon. Tom tomiin saa koko euroopan yhdellä kerralla mukaan
-Garmin toimiessaan lähettää voimakasta häiriötä 450 mhz bandilla, pyörääni asennettu prm radiopuhelin ei toiminut, vika korjaantui päällystämällä gps 0,1mm alumiiniteipillä. Tom tomissä tätä ilmiötä en ole havainnut
- garminin 18h akunkestävyys on erittäin hyvä juttu, tom tom kestää muutaman tunnin
- garminin karttanäyttö on hyvä, näkymä scriinillä on ihan kartan näköinen, ja selvästi isompi kuin tom tomissa.
- garminin monipuoliset ominaisuudet ovat hyvä juttu, tom tom on niiltä osin varjo garminista. Erityisesti itse arvostan garminin keskinopeusnäyttöä ja monipuolista näytön eri asioiden näytölle saamista
- garmin on hidas, kartta liikku nykimällä, tom tomin kuva liikkuu aivan reaaliajassa.
- garmin ei löydä kunnolla satelliitteja, tom tom löytää satelliitit jopa autotallissa.
- tom tomin nopeuden mukaan säätyvä sisäänrakennettu zoomaus on todella huono juttu, ajaminen vain karttaa katselemalla ei onnistu kun se näytöllä oleva kuvajainen on useimmiten liian pieneltä alueelta, garminissa tämä juttu menee käyttäjän laitteelle antaman ohjeen mukaisesti

se minkä laitteen itse kukin itselleen hankkii, riippuu monesta asiasta, mutta laitteiden erot ovat pienet, ja ohjeena uuden laitteen hankkijalle ehdottaisin selvittämään mitä kysymyksiä myyjälle on esitettävä.

1. millainen muisti
2. miten kartat ja ohjelmat päivitetään, JA MITÄ SE MAKSAA
3. soveltuuko laite pyöräkäyttöön
4. laitteen vesitiiveys

tässä näitä ajatuksia

åke
bmw53
Viestit: 16
Liittynyt: 14 Maalis 2006 21:41

GPS ja sen käytö

Viesti Kirjoittaja bmw53 »

Olen garmin Qwestin kannalla se on pieni siihen saa mp-telineen ja jos käyttää kypäräpuhelnta voi liittää kuulojutun joka opastaa kartat ovat hyviä skä maahantuojalta saa aina tarvittaessa asianuntevaa apua. ehdoton laite jota voi käyttää myös taskussa kaupungilla tai maastossa akku käyttö olilo 10htai jotain SUOSITTELEN
Bmw 53
R1200GS
Viestit: 5
Liittynyt: 17 Helmi 2006 14:47

Viesti Kirjoittaja R1200GS »

Hankin GPS-laitteen (Garmin Quest) noin vuosi sitten ja asensin sen heti pyörään R1200GS, johon se sopi hyvin muiden mittareiden viereen.
Käytön opettelu kesti jonkin aikaa, mutta murrosikäinen poikani oppi sen heti!
Kokemuksesta voin nyt jälkeenpäin sanoa, että laitteen sijoittelupaikkaan kannattaa kiinnittää huomiota, sijoittelu siten, että katsetta tarvitsee kääntää ajossa mahdollisimman vähän.
Questin oma MP-teline on siro ja siinä on näppärä lukitussysteemi.
Laite on toiminut hyvin, pois en sitä enää antaisi!
vaaraha
Viestit: 6
Liittynyt: 05 Maalis 2006 10:29
Paikkakunta: Jyväskylä

GPS / TomTom RIDER

Viesti Kirjoittaja vaaraha »

Olen myös hankimmassa navigaattoria pyörään; soittelin tänään RXTX-Tuotteelle Tampereelle ja sieltäkin lähtee TomTom RIDER hintaan 599€ sisältäen skandinavian kartaston. Saksasta ko. tuote löytyy netistä muutamia kymppejä halvemalla, mutta lähetyskulujen kanssa hinta on lienee sama.

Nyt hinta näyttää olevan 579€, http://www.rxtx-tuote.fi/uudet/index.ph ... er&tuote=Y

Hannu V.
Viimeksi muokannut vaaraha, 14 Huhti 2006 15:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Olli
Viestit: 1
Liittynyt: 12 Maalis 2006 14:37

Re: GPS

Viesti Kirjoittaja Olli »

vihaan salasanoja kirjoitti:Ensin ostin garminin, vesitiiviin sellaisen, maksoi pirusti, karttojen taso oli paikoitellen..... no sattuuhan sitä, samoin muistikortti.... 256 megaa, siihen ei sovi kuin suomi, muistit maksavat parisatta kappale, että revi siitä keski euroopassa huumoria.

nykyinen gps on vesitiivis tom tomin rideri varustettuna kaikilla mahdollisilla kartoilla, mm. pyöräretki helmikuussa englannissa onnistui tom tomilla mainiosti. laite on asennettu k 1100 rs:n tuulilasiin ja virta tulee suoraan akusta, laitteen mukana tuleva asennusteline toimii erinomaisesti. Laitteen hinta..... jos ostaa halvan niin sitten pitää ostaa kaksi laitetta, se halpa laite ja sitten toinen se kunnollinen laite.

åke
Miten toteutit tuon 'tuulislasiin' kiinnittämisen? Itse sitä pähkäilin ja lopuksi tyrkkäsin Riderin kiinni ohjaustankoon. Pala keskimuovista pois ja mukana tulevalla kiinnikkeellä kytkinkahvan puolelle kiinni.
Jos olis vaikka kuva tuosta asennuksestasi niin olisin kiinnostunut näkemään.
Ensimmäinen itämeren ympäriajo viikon päästä saa mennä kyllä nykyisellä asennuksella.

Olli
Avatar
desmo
Viestit: 61
Liittynyt: 18 Helmi 2006 18:51
Moottoripyörän malli: Paris Dakar
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja desmo »

jos tietää mitä etsii, löytää vain sen
3210181
Viestit: 5
Liittynyt: 26 Helmi 2006 09:06

GPS

Viesti Kirjoittaja 3210181 »

Itselläni Garmin Ques 2 siinä koko euroopan katukartasto + tyhjää muistia viä 1 kika vai mitä ne ovat hyvin pelittää
mielestäni erinomainen pieni menöö taskuhun ku pirättää johonki niin ei vie palio tilaa. Jotku valittaa hankalaksi käyttää mutta ei mun mielestä ku
vain oppii sen kujeet ( ei vaikeita ku meikäläänenki osaa enkä hääppöönen nörtti) Mielestäni euroopas ainaki mahtava peli ku ei tartte kattella karttaa, muuta ku mennä mihinkä nuoli osootteloo ja jos laittaa viä äänen kypärähän ei voi ohi ajella. Ainut huonopuoli ku siinä ei oo viä Puolaa eikä Balttiaa Tsekki löytyy joten aika hyvin sillä päriää, ittellä oli viime kesänä Quest 1 siinä muisti oli pieni ei mahtunu ku osa eurooppaa ja suomi piti ottaa pois, mutta se oli nätti homma netistä eikä kyllä mitää maksanu ku vaivaa ja onhan se tää Suomes ki hyvä jos pitää löytää outo osoote mutta ouroos mais eto peli ku tietää aijoos mikä kaista pitkäkö risteyksehen josta tyyraa toisehen suuntahan. Joten hommaa vain sellaanen rouva se huuteloo erestä ja akka takaa niin kyllä osajaa.
vihaan salasanoja
Viestit: 31
Liittynyt: 28 Helmi 2006 20:10

Re: GPS ja sen käyttö

Viesti Kirjoittaja vihaan salasanoja »

Harri kirjoitti:Olen harkinnut GPS härvelin hankkimisto, mutta minkälainen onkin monimutkainen juttu. Enemmän kuin sopiva merkki minua mietityttää, että miten sitä pyörässä oikein käyttää? Lukisin mielelläni omia kokemuksianne/tuntemuksianne käytöstä. Ehtiikö sitä näyttöä tiirailla liikenteessä, vai onko se tärkein juttu ne ääniopasteet ? Onko kosketusnäyttö kiva, vai oikeasti toimiva ? Käytättekö yleensä ajossa aktiivisesti vai katsotaanko GPS:stä vain eksyttyä, että mihin sitä taas tuli ajettua? :roll:
Tulin juuri garmisch partenkirchenistä bmw tapaamisesta, pyörässäni on tom tom rider, ajomatkaa tuli 4644 km. koko matkan ajan laite taas perinteisesti toimi ihan mainiosti lukuunottamatta etelä ruåtsin alueella ollutta juuri valmistunutta moottoritieosuutta joka ei ole tom tomin kartassa, tosin uusi karttojen päivitys on tulossa. matkan aikana hain useita eri osoitteita saksan alueella, ja laite vei minut aina jotakuinkin suoraan antamaani osoitteeseen. mikä on se oikea.... tom tom..... garmin.... joku muu. sen päättää ostaja mutta ainakin tom tom toimii mainiosti ja näytti ainakin saksassa olevan aika yleinen mottoripyöräsuunnistin.

Itse en käytä bluetooth systeemiä, laite on asennettu suoraan tuulilasiin siten että se on jatkuvasti suoraan näkökentässä, ja katselen sitä ajoittain ja ainakin toistaiseksi näytöllä oleva reittiä imitoiva viiva ja ilmoitus monenko metrin päästä on seuraava käännös on toiminut ihan mallikkaasti.

åke
ossy-57
Viestit: 51
Liittynyt: 10 Huhti 2006 22:14
Moottoripyörän malli: R1100GS, R100
Paikkakunta: Sysmä

tom tomin toiminta?

Viesti Kirjoittaja ossy-57 »

Onko muilla ollut ongelmia riderin virransyötön kanssa? pätkii ajossa ja nastat+ vastakappaleet mustuu, siirtty akkukäytölle ja akun tyhjennettyään sammuu. Onko vain mulla vai onko useammallakin?
ps. revin sitten tänään blöötöötin johdonkin poikki...
Minäkö? Ei pidä paikkaansa.
Vastaa Viestiin