Sivu 1/1

Sytytyksen ajoitus

Lähetetty: 06 Elo 2007 16:00
Kirjoittaja mclean
Uutena bemaristina laitan tänne nyt kysymyksiä oikein urakalla, kun ei ole vielä kunnollista korjausopasta tullut hankittua. Seuraava kyssäri koskee R80/7:n sytytyksen ajoitusta. Pyörääni on edellinen omistaja vaihtanut kärjettömän syttysysteemin, jolloin on jätetty se mekaaninen keskipakosäädin pois. Mikä olisi oikea ennakko kiinteälle säädölle, jolla kone toimisi kunnollisesti? Ts. paljonko tuo keskipakosäädin toimiessaan on aientanut paukkua? Löysin vauhtipyörältä merkkejä...S...OT...R. Mikähän noista olisi se tai sinnepäin? Strobolla katsoen kipinä tuli nyt ainakin 6 tai 7 startin hampaan väliä OT-merkin jälkeen eli minusta aika lähellä yläkuolokohtaa ja siis todella myöhään. Käänsin syttyä sormituntumalta aiemmalle mutta niin, että vielä ei olla edes noissa merkeissä asti. Koneen käynti parani kovasti mutta nyt startilla on vaikeuksia pyöräyttää konetta.

Lähetetty: 07 Elo 2007 09:16
Kirjoittaja Ismo Vaara
Jos kärjetön ei ole bemarin oma, heitä se hel...vesilintuun!
Itse olen joutunut repimään muutaman tarvikehässäkän veks, yhden juuri tosta syystä.
Miksi vaihtaa maailman toimintavarmin kärjellinen systeemi rojuun?

Merkeistä S on tyhjäkäynnillä ja F on 3000rpm ja enemmän.

Lähetetty: 07 Elo 2007 14:48
Kirjoittaja mclean
Taas kerran syy entiselle omistajalle eli hän on vaihtanut ko. sydeemin ja vanhat kärkisysteemit ei ole enää käytettävissä. Jotta asia ei olisi kovin helppo, näyttää, että vauhtipyöräkin on 1/5 kierrosta eli yhden pulttivälin väärässä kohdassa(miten lie onnistunutkin?) ja ajoitusmerkit siis pielessä. Täytyy yrittää laiskuuttaan laskea startin hampaista tuo 1/5 kierrosta eli 72 astetta ja tehdä tussilla oikeaan kohtaan uudet väliaikaiset merkit. Talvella otan sitten laatikon irti ja panen asiat kondikseen.

Auttaisi muuten, jos joku, jolla on vauhtipyörä irrallaan, laskisi montako hammasta on 80/7:n startin kehällä. Menee gynekoloogin toimialalle laskea ne siitä blokin reijästä. :oops:

Lähetetty: 07 Elo 2007 17:17
Kirjoittaja Ismo Vaara
93

Lähetetty: 07 Elo 2007 21:00
Kirjoittaja mclean
Ilmeisesti noissakin on eroja. Nimittäin siitä reijästä laskettuna sain eka kerralla 110 ja toisella kerralla 111 hammasta. Noilla luvuilla 1/5 kierrosta tekee 22 tai 22,2 hammasta. Käytin noita tietoja merkkien siirtämiseen ja johan alkoi Bemu käymään. Seuraavaksi kannenpulttien tarkistus, venttiilien säätö ja kaasareitten letkuvaaitus. Kokeilin tuota letkukonstia ja sekin paransi käyntiä vaikka venat oli vielä säätämättä. Kyllä näemmä tämän kanssa tutuksi tullaan :D

Lähetetty: 08 Elo 2007 14:24
Kirjoittaja Ismo Vaara
Sun pyöräs onkin sitten ns. "kootut teokset". 111 hammasta tuli vasta uuden kytkimen myötä -79. Pyörän malli ei ollut enää R80/7, vaan pelkkä R80. Uudemman kytkimen myötä on vaihdettu myös vaihdelaatikko, tai ainakin kytkinakseli, takakansi ja kytkinvipu.

Lähetetty: 08 Elo 2007 14:43
Kirjoittaja mclean
Näin tässä viisastutaan. Rekkariotteessa mopo on R80-7-247-55PS/797. Käyttöönottovuosi Suomessa on juuri tuo 1979 ja valmistenumeron mukainen valmistuskuukausi näkyisi olevan 03/1978. Mopon koneen kyljessä on vanhan näköinen kyltti "R80/7).
Rengaskoossakin on joku hämy. Nimittäin olen antanut itselleni ymmärtää, että mopossani oleva 18 tuuman takarengas on ihan oikea ja siihen kuuluva . Rekisteriotteen mukaan takarenkaankin pitäisi olla 4.00H19!. Eturengas on ja kuuluukin olla 19.

Lähetetty: 09 Elo 2007 11:44
Kirjoittaja Ismo Vaara
Juuri tämänkaltaiset asiat ovat 2v. boxerien kiitos ja kirous. Ikinä ei voi asiaan vihkiytymätön tietää millaisen osakasan ostaa. Varaosat käy vuosimallista toiseen jopa läpi vuosikymmenten.
Mun -38 bemarissa on esimerkiksi samanlainen osa, jota Krauser käytti MKM 1000:ssa vielä -88! Arvatkaa mikä :?: