Yhä vaan riittää askaretta R80/7:n tyhjäkäynnin kanssa. Nyt on kaasarit tasapainossa sekä pienillä, että isommilla kierroksilla ja tyhjäkäynnin seosruuvit säädetty. Varmin tyhjäkäynti löytyy, kun molemmat seosruuvit on saman verran...karvan yli yhden kierroksen auki. Myös muita asetuksia pienin muutosvälein molempiin suuntiin on kokeiltu. Kone käy kylmänä ja puolilämpimänä varmaa n. 1000 kierr./min. tyhjäkäyntiä. Mistä johtuu, että jos nyt sitten ajan koneen kuumaksi, tyhjäkäynti jää liian korkeaksi eli n. 1200..1400 kiekkaan? Jos säädän kierrokset niin, että kuuman koneen tyhjäkäynti on noin 1000, ei puolilämpimällä kiukaalla tahdo kaupunkiajosta tulla mitään, kun kone tahtoo sammuilla risteyksissä.
Mitenkähän nyt lähestyisi asiaa vai onko tuo tyhjäkäyntikierrosten iso vaihteluväli ominaisuus? Pyörästäni on rikastinvaijerit irti eli en ole käyttänyt sitä edes käynnistyksessä. Kuuluuko oikein toimivalla Bemarilla esim. pelata rikastinvivun kanssa alkukilometrit?
Tyhjäkäynnin säädöstä vielä...
Lisäyksenä edelliseen, että kun koneelle antaa kierroksia, minusta käynti ei palaudu niin nopeasti tyhjäkäynnille, kuin yleensä olen bensakoneiden tottunut tekevän. Onko esim. sekin j/m uuttuvakurkuisen kaasarin ominaisuus? Yleensähän bensakone palautuu välittömästi tyhjäkäyntiin, kun kaasusta hellittää.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Liki 30v. vanhalta koneelta ja kaasareilta voi odettaa melkein mitä vaan. Oletko koittanut ultraäänipuhdistusta ja/tai uusinut kuluneet neulat ja suuttimet? Onko kurkkujen teräsholkit kierretty tiukkasti kansiin? Venttiilien(välys+päittäisvälys) säädöt? Puristuspaineet?
Kylmäkäynnistystä vartenhan rikastin on. Sillä saadaan myös kierrokset sopivasti nostettua kylmänä.
Kylmäkäynnistystä vartenhan rikastin on. Sillä saadaan myös kierrokset sopivasti nostettua kylmänä.
Mekaaniselta kunnoltaan kone on hyvä. Puristukset on hyvät ja tasaiset. Kone on porattu 6000km sitten. Ei syö öljyä normaalia enempää ja öljy pysyy jopa aika kirkkaana. Venttiilivälykset on kohdallaan. Venttiilien päittäisvälyksiä en ole katsonut. Minusta ongelma tuntuu liittyvän kaasareihin ja tutkinpa ne seuraavaksi. Niitä en ole vielä edes avannut. Edellinen omistaja kertoi kalvojen olevan vuoden vanhat. Nuo suuttimet ja neulat saattaisivat olla kyllä kuluneet...lienevät kohtuu hintaisia vaikka vaihtaisi ihan vaan kokeeksi.
Niinhän sen pitäisi olla, ettei tyhjäkäyntiä niillä neuloilla säädetä mutta vaikutus oli siitä huolimatta suotuisa. Ennen kone ei palautunut heti rauhalliseen tyhjäkäyntiin vaan paluu tapahtui tosi hitaasti. Nyt se jostain syystä toimii. Epäilen itsekin vielä jotain hämärää, koska kone ei kestä juuri yhtään rikastinta ja koska tuo neulojen asento vastoin odotuksia vaikutti.
Tulppien värin katsoin. Kyllä ne vaaleni mutta vielä ollaan ruskeissa sävyissä eikä kone ainakaan köyhää seosta tupsauttele.
Tulppien värin katsoin. Kyllä ne vaaleni mutta vielä ollaan ruskeissa sävyissä eikä kone ainakaan köyhää seosta tupsauttele.