R100R vm 1993
R100R vm 1993
Onko kellään palstaa lukevalla R100R:ää ?
Ihan kokemusten vaihtamiseksi.
Ihan kokemusten vaihtamiseksi.
Minulla on ollut R100R alla nyt tämän ajokauden. Kilometrejä on kertynyt 8000. Ohessa kokemuksia:
+ Miellyttävä ja nöyrä moottori
+ Tukeva ajettava
+ Tekniikaltaan sopiva itse huoltoja ja korjauksia tekevälle (Haynes-manuaali...)
+ Osia löytyy hyvin ja hinnat kohtuullisia
+ Maltillinen polttoaineenkulutus ja pitkä toimintasäde (330 km kohdalla varatankille, varatankkia 4,5 litraa)
- Jarrut ovat jo valmistusajankohtana olleet antiikkiset
- Tonnikuutioisessa bokserissa on jo melkoiset tutinat (peilit)
- Istuinkorkeus voisi olla matalampi
- Itsellä suomi-pyörä, jossa vakiovarustus niukka (ei esim. kahvanlämmittimiä)
+ Miellyttävä ja nöyrä moottori
+ Tukeva ajettava
+ Tekniikaltaan sopiva itse huoltoja ja korjauksia tekevälle (Haynes-manuaali...)
+ Osia löytyy hyvin ja hinnat kohtuullisia
+ Maltillinen polttoaineenkulutus ja pitkä toimintasäde (330 km kohdalla varatankille, varatankkia 4,5 litraa)
- Jarrut ovat jo valmistusajankohtana olleet antiikkiset
- Tonnikuutioisessa bokserissa on jo melkoiset tutinat (peilit)
- Istuinkorkeus voisi olla matalampi
- Itsellä suomi-pyörä, jossa vakiovarustus niukka (ei esim. kahvanlämmittimiä)
BMW R100R
No ni.Minulla varsinaisena ajopyöränä vm 1998 K-RS , mutta kakkospyöränä tämä R100R. Kovasti olen tykästynyt tähän laitteeseen.
Pyörä on toki Saksasta tuotu, senhän kertoo jo vuosimallikin. Oikein¨
siistiksi olen sen saanut ja R-pyörän tärinöihinkin olen jo tottunut.
Mitään varsinaista vikaa ei ole tänän mennessä ilmennyt paitsi pieni öljyvuoto öljynpaineanturin juuresta. Liekö sulla tähän neuvoa.
Pyörä on toki Saksasta tuotu, senhän kertoo jo vuosimallikin. Oikein¨
siistiksi olen sen saanut ja R-pyörän tärinöihinkin olen jo tottunut.
Mitään varsinaista vikaa ei ole tänän mennessä ilmennyt paitsi pieni öljyvuoto öljynpaineanturin juuresta. Liekö sulla tähän neuvoa.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: BMW R100R
Kaikki bemarit on Saksasta tuotuja. Miten vuosimalli voi kertoa mistä maasta pyörä on tuotu??motora kirjoitti:No ni.Minulla varsinaisena ajopyöränä vm 1998 K-RS , mutta kakkospyöränä tämä R100R. Kovasti olen tykästynyt tähän laitteeseen.
Pyörä on toki Saksasta tuotu, senhän kertoo jo vuosimallikin. Oikein¨
siistiksi olen sen saanut ja R-pyörän tärinöihinkin olen jo tottunut.
Mitään varsinaista vikaa ei ole tänän mennessä ilmennyt paitsi pieni öljyvuoto öljynpaineanturin juuresta. Liekö sulla tähän neuvoa.
vuosi 1993
Palataan ajassa taaksepäin vuoteen 1993. Suomessa oli lama ja moottoriajoneuvoja myytiin ennätysvähän. Minulle on kerrottu että BMW moottoripyöriä myytiin Suomessa tuonna vuonna luokkaa 18 kpl (!), luku voi olla väärä, mutta suuntaa antava. Kuinka moni noista pyöristä on R100R-malleja? K-mallit olivat varmaan tuohon aikaan suosituimpia. Eli "suomi-pyörät" ovat tosi vähissä tuossa vuosimallissa, mutta onko sillä sitten mitään väliä, on toinen kysymys.
Muuten täällä foorumissa joku kyseli takalaukun kiinnittämisestä 2V GS:ään, mutta samanlainen tarakkahan on R100R:kin. Itse ostin Givin 49 litraisen takalaukun, mukana tuli peruskiinnityslevy. Ratkaisin kiinnitysongelman siten, että käytin Stauff-putkikiinnittimiä, kokoja 16 ja 18 mm putkelle. (Stauffit on sellaisia vihreitä muovipalikoita). Tarakan takaosaan, jossa putki on korkeammalla laitoin yhdet stauffit ja keskiosaan, joka on alempana laitoin kahdet stauffit päällekkäin. On muuten tukevasti kiinni...
Muuten täällä foorumissa joku kyseli takalaukun kiinnittämisestä 2V GS:ään, mutta samanlainen tarakkahan on R100R:kin. Itse ostin Givin 49 litraisen takalaukun, mukana tuli peruskiinnityslevy. Ratkaisin kiinnitysongelman siten, että käytin Stauff-putkikiinnittimiä, kokoja 16 ja 18 mm putkelle. (Stauffit on sellaisia vihreitä muovipalikoita). Tarakan takaosaan, jossa putki on korkeammalla laitoin yhdet stauffit ja keskiosaan, joka on alempana laitoin kahdet stauffit päällekkäin. On muuten tukevasti kiinni...
Olen ihmetellyt noita käsitteitä "suomipyörä" tai muu pyörä. Jos otetaan vierekkäin joku ns. suomipyörä ja sitten tavallinen Bemari, miten ne eroaa? Minulla on vasta hankittu R80/7, enkä ole todella selvillä, mikä esim. tämä oma yksilöni on. Niinkuin hra Vaara tuolla aiemmin kertoi, kait ne kaikki on tuotu Saksasta eli ainakaan siinä ei ole ero.
Meni offiksi mutta kun tässä juttusarjassa tuli asia puheeksi....
Meni offiksi mutta kun tässä juttusarjassa tuli asia puheeksi....
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Muistini mukaan vuosi sitten myin juuri -93:n R100 R:n, uutena Suomessa rekisteröidyn. Väliähän asialla ei ole, ihmettelin vain vuosimallin perusteella tehtyä päätelmää Saksan "jälkituonnista".
Saksan R80/7:t erosivat tehoiltaan hieman esim. brittivientimalleista. Saksassa oli 50 hevosvoiman vakuutusmaksuraja tms. ja tehot rajoitettiin siihen. Muualla oli yleisesti 55 kaakkia.
Saksan R80/7:t erosivat tehoiltaan hieman esim. brittivientimalleista. Saksassa oli 50 hevosvoiman vakuutusmaksuraja tms. ja tehot rajoitettiin siihen. Muualla oli yleisesti 55 kaakkia.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: BMW R100R
Öljynpaineanturi vuotaa aina keskeltä läpi. Vaihda. Jos sattuisi vuotamaan juuresta, kiristä tai vaihda tiiviste.motora kirjoitti:No ni.Minulla varsinaisena ajopyöränä vm 1998 K-RS , mutta kakkospyöränä tämä R100R. Kovasti olen tykästynyt tähän laitteeseen.
Pyörä on toki Saksasta tuotu, senhän kertoo jo vuosimallikin. Oikein¨
siistiksi olen sen saanut ja R-pyörän tärinöihinkin olen jo tottunut.
Mitään varsinaista vikaa ei ole tänän mennessä ilmennyt paitsi pieni öljyvuoto öljynpaineanturin juuresta. Liekö sulla tähän neuvoa.
Itselläni on
Itselläni on 80-lopun R 100 RS. Monoperäinen tietenni. Ajettu 60 tuhatta ja tuotu Saksasta. On mukava peli ja kotiasentajan ystävä, toisin kuin joku K 12 LT. Väri on valkoinen ja tien päällä on silmänpalvojia, luulevat MP-poliisiksi!
2-venttiilinen boxeri on pyörä joka nousee arvoon arvaamattomaan. Hintoja voi katsella Saksan markkinoilta ja K-mallit ovat selvästi halvempia. Jos omistat hyvän Boxerin ja ei ole tarvetta hävittää, älä hävitä ellet saa kunnon hintaa.
Näkemykseni mukaan Suomessa on itseään arvostavia MP-liikkeitä joille kuitenkin boxeri on kauhistus ja eivät edes ole valmiita ottamaan sitä vaihdossa. Tuntuu että vain japsi-customit ovat valttia...
Todelliset MP-entusiastit arvostavat Boxeria, mutta Suomessa näitä entusiasteja tuntuu olevan aika vähän.
2-venttiilinen boxeri on pyörä joka nousee arvoon arvaamattomaan. Hintoja voi katsella Saksan markkinoilta ja K-mallit ovat selvästi halvempia. Jos omistat hyvän Boxerin ja ei ole tarvetta hävittää, älä hävitä ellet saa kunnon hintaa.
Näkemykseni mukaan Suomessa on itseään arvostavia MP-liikkeitä joille kuitenkin boxeri on kauhistus ja eivät edes ole valmiita ottamaan sitä vaihdossa. Tuntuu että vain japsi-customit ovat valttia...
Todelliset MP-entusiastit arvostavat Boxeria, mutta Suomessa näitä entusiasteja tuntuu olevan aika vähän.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti: