Sivu 1/2

vaihtaminen ilman kytkintä R-bemuissa?

Lähetetty: 07 Maalis 2006 00:58
Kirjoittaja bemubata
sellaista kyselen, että kun nyt juuri talvikelien vuoksi on hieman hankalaa päästä koeajoille, niin miten onnistuu pykälien heittely näissä uudemmissa R-sarjan bemareissa? tarviiko usein tai aina kytkimen apua vai meneekö kaasun kanssa joustaen veto pois ja pykälä vai menisikö jopa ihan raakana sisään? uloshan ei raakana pitäisikään tulla, vaan kaasulla avittaen. siksi moista utelen, kun itselläni vain hyvin vähän kokemusta bemarilla ajamisesta ja en muista taannoisesta koeajosta edes kokeilleeni vaihtaa ilman kytkimen käyttämistä ja kun nuissa ajamissani japsiprätkissä lootat pääosin ovat olleet niin notkeita, että vaihtaminen on onnistunut valtaosin ilman kytkimen apuja, että pitääkö ajatusmaailmaa sopeuttaa kuinkakin paljon kun gs-bemua haaveksuilen. sellaisista lupaavin olisi tietysti R1200GS, joten erityisesti sellaisen vaihtamiskokemukset olisivat tervetulleita. vaihtamisella tarkoitan vaihteiden vaihtamista, en pyörän.

Miksi?

Lähetetty: 07 Maalis 2006 10:13
Kirjoittaja imma
Miksi vaihteita pitäisi yleensäkään kokeilla ilman kytkintä? Ei kai se ole valmistajan tarkoitus alunperinkään ollut?
Minä ainakin kokeilin keskiseisontatuella aivan kytkimen kanssa. Ja kyllä siitä jo selvisi onko "loota" kunnossa vaiko ei. :wink:

Lähetetty: 08 Maalis 2006 18:55
Kirjoittaja Ismo Vaara
Joo-o vielä kun joku kysyis kuinka kauan voi bemaria huudattaa rajoitinta vasten ilman että menee rikki!
Raakana vaihtaminen on tullut tuolta crossi/enduro/jäärata puolelta, kun taistellaan sekuntien sadasosista. aidosti se suoritetaan kaasu pohjassa, vain hieman/ei ollenkaan kytkintä käyttäen.
Miksi katupyörän pitäisi kestää moista? Kyllä se kytkin on siinä pyörässä ihan vaan vaihdelaatikkoa säästämässä! :shock:

Lähetetty: 09 Maalis 2006 12:38
Kirjoittaja Heimari
Sopii hienosti aihe ja kirjoitustyyli yhteen.
Molemmissa haetaan katkeamatonta etenemistä. Ajaessa vältetään kytkimen ja kirjoitettaessa kappaleenvaihdon käyttöä.
Ihan vaan huomio, älkää ottako itteenne.
T: Heimari

Lähetetty: 09 Maalis 2006 12:44
Kirjoittaja Heimari
Taisi olla flame. Mennin halpaan.
Heimari

Lähetetty: 10 Maalis 2006 17:37
Kirjoittaja bemubata
siis, alkuperäiseen kysymykseen olisin kaipaillut vastausta, näyttää tulevan ihan muuta kuin asiallisia vastauksia asialliseen kysymykseen. kummallista sanoisin, vai ovatko kaikki bemaristit todella tällaisia pappamotoristeja kuten em. vastauksista saisi vaikutelmana. toivottavasti ei sentään. kytkintä käytetään toki liikkeellelähdöissä ja pysähtymisissä. mielestäni ilman kytkinta vaihtaminen vain kuuluu moottoripyöräilyyn koskapa näissä rutkuttimissa on sekventiaalinen vaihteistokin ja säästäähän se kytkintäkin kun ei tarvitsisi joka välissä nykiä kahvaa ja kuten joku edellä mainitsi, niin onhan eteneminen jouhevampaa notkealla lootalla. prätkällä ajetaan kuin prätkällä.

moto-lehdessä vain mainittiin uudessa gs-bemussa olevan aiempia notkeamman vaihdelaatikon, mutta ei kerrottu vaihtamismaahdollisuudesta pelkällä jalannostolla. huom. nyt on jopa kappalejako tekstissä, josko se on vaatimuksena asioiden ymmärretyksi menemiselle. virnahdus. herneitä kasvaa kesällä. ei tarvitse ottaa tänne.

olenpa itse ajanut useamman satatuhatta kilometria näillä nousevan auringon maan moottoripyörillä vaihtaen ilman kytkimen käyttöä ja ovat lootat kestäneet moista käsittelyä, kirjoittelen tämän siksi vain kun kohta joku kirjoittaa etteivät vaihteiston hammasrattaat kestä tjn.

Lähetetty: 10 Maalis 2006 20:35
Kirjoittaja Ismo Vaara
Ehkä parhaan neuvon asiassa olen kuullut crossiharkoissa junnukouluttajalta: "Älkää vaihtako raakana harjoituksissa, säästätte isienne lompakkoja!" Poitsut eivät vaan tahtoneet uskoa ja laatikkoja hajosi. Pyörätkin on suurimmaksi osaksi japseja ja laatikot tehty kestämään raskasta jalkaa...

Olen kyllä korjannut useampiakin BMW:n vaihdelaatikoita, vaikka kytkintä on käytetty.
GS 1200 laatikkoa en ole koskaan edes avannut, malli on niin uusi.

Mutta kaikkihan ajaa omilla niinkuin haluaa. Voi vain olla vaikea löytää asiantuntemusta tässäkohtaa?

Lähetetty: 11 Maalis 2006 15:45
Kirjoittaja makeha01
Niin, omalla r1150gs:llä ajanut +100tkm, ja kytkintä käyttelen aina pienemmälle vaihtaessa ja joskus suuremmalle vaihtaessa. Kun tiukkaa ajoa, niin pakko käyttää kytkintä, mutta rauhallisemmassa menossa AINA ilman kytkintä. Tässä kytkin ja mies säästyy.

No Broblemo !

Lähetetty: 12 Maalis 2006 18:05
Kirjoittaja mchuurre
JOVAIN ON !

...tullut ohjasteltua ilman kytkintä eikä ole haittaa, ei ääniä eikä metallisilppua laatikkoöljyissä. Ja ihan on se ja sama oli sitten K- tai R-sarjalainen. Kyllähän nuo BMW:n ohjasteluoppaat kertoo että käytettävä on, mutta ei se ole kuin tottumis- ja ajotapakysymys.

Keväisin kun tarjoutuu ympäri suomea näitä BMW-koeajopäiviä niin tätähän voitte jokainen, joka tätä vielä ihmettelee, KOKEILLA ! Ei net rikki mene !

Omilla K-100 RT:llä (-88) ja K-1200LT:llä olen ajellut niin että ei mitään. TIETENKIN aina alaspäin vaihdettaessa on oltava tarkempana että passaa laatikon rattaidenpyörintä nopeudet ~ ajettuun nopeuteen, eikä ihan ykköselle asti, ainakaan itse, ole yleensä ilman vaihdellut.

Mitä uudenpi loota, (tai R GS:ä) sen helpommin vaihteet "imeytyy" sisään ja pienemmillä "äänillä" eli huomaamattomammin.... :D

No Broblemou ! Ken ajaa, tietää....

Lähetetty: 13 Maalis 2006 12:35
Kirjoittaja VS
["bemubata"]: "moto-lehdessä vain mainittiin uudessa gs-bemussa olevan aiempia notkeamman vaihdelaatikon, mutta ei kerrottu vaihtamismaahdollisuudesta pelkällä jalannostolla."

Lainaanpa Moto-lehden tekstiä (sivu 77, nro 1/2005): "Ei nykyinenkään GS oikein suostu vaihtoihin kytkintä käyttämättä. KTM:ssä homma käy niinkin, ja se on hyödyllistä kovassa soratieajossa... jne."

Siis kerrottiinpa sittenkin. Yksilöeroja on, joissakin GS:issä onnistuu paremmin, joissakin huonommin. Ei kuitenkaan niin hyvin kuin yleensä KTM 950 Adventuressa, joka oli tuolla kertaa vertailun toisena osapuolena.

Olen tosin ajanut myös KTM 950:llä (Moto 9/2003), jossa vaihteisto oli melko nahkea. Syy lienee kova kohtelu aiemmilla koeajoilla, joita oli ollut tekemässä maailmanmestaritason kuskeja.

Terv. VS

Lähetetty: 13 Maalis 2006 14:43
Kirjoittaja Ismo Vaara
VS tuossa ihmetteli koeajokottaraisen vaihteiston nahkeutta ja epäili sen johtuvan maaimanmestaritason koeajajista. Olisiko niin, että vaihteita olisi potkittu sisään ilman kytkintä? Ei tarvitse olla edes piirinmestari, jotta vaihteiston rikki saa!
Kun noita laatikoita on tullut avattua kymmeniä ja vikoja on ollut jos jonkinlaisia, vääntyneitä siirtohaarukoita, pyöristyneitä rattaan "pykäliä", haljenneita selektorinholkkeja, ihmettelee helposti jotta: MIKSI??

Lähetetty: 13 Maalis 2006 15:11
Kirjoittaja Heimari
Jospa se on jotenkin Miehekästä 8)
Tarttee kokeilla, saattaa jäädä koukkuun..

Lähetetty: 13 Maalis 2006 20:30
Kirjoittaja jari-pekka
kyllä kyllä toimii ilmankytkintä. jos tuntumasi ajoneuvoon on kunnossa. toimiihan se fullerinlaatikkokin vaikka ei ole synkronisoitu. tulee joskus ajeltua kun kaveri on vierellä ja näkee. kaiketi se on sitä näyttämisenhalua. ei ole ollut laatikonöljyssä muruja eikä muuta ongelmaa.

Lähetetty: 14 Maalis 2006 09:20
Kirjoittaja Ismo Vaara
Kannattaa katsella eteenpäin, kaverin vaihdepedaalin sijasta, varsinkin jos ajaa rinnakkain!

Kyllähän ne vaihteet ilman kytkintä päälle menee, missä pyörässä vaan. Meni viime kesänä vuoden -38 bemarissakin, kun kytkimen painimen osat löystyi.

Lähetetty: 14 Maalis 2006 10:09
Kirjoittaja Heimari
Kai sääli Bemun laatikkoa kohtaan (arvokas ja hieno laite) sekä ei-urheilullinen ajotapa estävät minua vieläkin harjoittelemasta tätä jaloa taitoa.
Autollakin tämä tapa on jäänyt pikkuhiljaa pois
Dneprissäni on systeemi jossa vaihdevivun painallus käyttää myös hetkellisesti kytkintä irti.
Tämä siksi, ettei tiukassa tilanteessa tarvitse lopettaa vasemmalla kädellä pistoolilla ampumista kytkimen käytön vuoksi.
Silti siinäkin pappailen ja käytän kytkintä kädellä, tulee niin vähän ammuttua liikenteessä (tunnustan, joskus ihan vähän tekisi mieli..) :oops:
Heimari