Kerholehti eli Rikastin

Keskustelua aiheesta ja aiheen vierestä
EevaP
Viestit: 54
Liittynyt: 18 Helmi 2006 18:56
Moottoripyörän malli: R75/6

Kerholehti eli Rikastin

Viesti Kirjoittaja EevaP »

Toisessa keskustelussa sivuttiin kerholehteä joten ajattelin että avataanpa sille ihan oman aihe.

Mikä tekee kerholehdestä hyvän ja kiinnostavan? Minkälaisia muutoksia juuri sinä tekisit?
eristola
Viestit: 7
Liittynyt: 08 Syys 2006 07:51

Viesti Kirjoittaja eristola »

Ensiksikin, olen sekä BMW-autokerhon että BMW-moottoripyöräkerhon jäsen. Autokerhon jäsen olen ollut muistaakseni vuodesta 2000. Vaikka Bemaristi-lehti oli jo tuolloin hyvä lehti, on se viime vuosina kehittynyt huimasti muistuttaen ulkoasultaan ja laadultaan esimerkiksi Mobilisti-lehteä! Kerhon jäsenmaksu kannattaa ehdottomasti maksaa jo pelkän lehden takia. Eli miksei otettaisi mallia? Lehden kehittäminen vie toki aikaa, mutta pitkässä juoksussa se onnistuisi. Minkälaisia juttuja siellä sitten olisi? Bemaristi-lehdessä on kattavia artikkeleita eri mallisarjoista eri aikakausilta, harrastajien kertomuksia projekteista, matkakertomuksia, kokoontumisien satoa erikoisten ajokkien osalta jne... Bemaristi-lehdessä julkaistaan aina uusien jäsenien luettelo, jota lukemalla saa käsityksen, että joukossa on paljon ihan uusilla Bemareilla ajavaa joukkoa. Tästä huolimatta esim. 2002-malleja koskevista artikkeleista ei liene purnattu, eikä lehdessä toisaalta ole paljon asiaa ollut esim. X5-malleista. Miten ko. sisältöä/ajatusmallia voidaan soveltaa Rikastimessa? BMW moottoripyörähistoriasta löytyy jo meikäläisen tietojen mukaan monia legendaarisia malleja, joista voi kirjoittaa samaan tapaan kuin autopuolellakin (R90S, R100RS, GS-mallit, K100, K1, jne...). Lisäksi on joitain aivan erikoisuuksia, kuten joku Futuro-projekti 70-80-lukujen vaihteessa. Pyörässä oli 2-sylinterinen perusboxeri varustettuna turbolla ja LH-jetronic ruiskulla! Lisäksi muotoilu oli aika lähellä myöhempää K1-mallia. Uskon, että tässäkin artikkelit painottuisivat enemmän sinne vanhan kaluston puolelle, toki uusien mallien käyttäjät voisivat kertoa kokemuksistaan hieman laajemmin kuin että on kaksi pyörää ja mukava ajella. Saksalaiset ovat aika säntillistä porukkaa, ja niin varmasti saksalaisilla pyörilläkin ajavat. Esim. F800-mallista olisi kiva lukea jonkinlaista "kestotestiä". Kerhokokoontumisista voisi bongailla harvinaisempaa kalustoa ja esitellä sitä sitten lehdessä. BMW Suomen mainokset täyttävät nykyisin lehden sivuja. Tämän lisäksi BMW Suomelta olisi varmasti saatavissa "press release"-tyyppisiä sähkeitä uutuuksista, niiden tekniikasta ja hinnoista. Tässä nyt alkuun jotain ajatuksia.
EevaP
Viestit: 54
Liittynyt: 18 Helmi 2006 18:56
Moottoripyörän malli: R75/6

Viesti Kirjoittaja EevaP »

Hyviä ideoita.

Mainitsemasi "Klassikot ja Legendat" viittaavat Veteraanijaokseen - löytyisiköhän sieltä kynämiehiä? Ja GS porukoilla olisi varmasti myös kerrottavaa. Vai kuinka?
Mara
Viestit: 22
Liittynyt: 25 Helmi 2007 15:52
Moottoripyörän malli: K1200S
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Mara »

En tiije lehen teosta mittään mut luulisin että lehestä aiotaan saaha esim. mobilistin kaltainen sisällötään kuin ulkoasultaan niin kai se jo vaatisi melkein päätoimisen toimittajan ym. asiantuntevia avustajia mainosten aktiivista myyntiä ym.tukea. Minkähän verran autokerhon puolella mahtaa esim. maahantuoja olla lehden takana. Ainakin kerhossa luulis olevan huomattavasti suurempi volyymi kuin mopo puolella :?:
eristola
Viestit: 7
Liittynyt: 08 Syys 2006 07:51

Pikku hiljaa

Viesti Kirjoittaja eristola »

Laittaisin ilmoille hakemuksen: juttuja ja jutuntekijöitä kaivataan. Jos näitä juttuja keräisi pikkuhiljaa - niin niistä voisi aikanaan saada jotain kasaankin. Autopuolella on ollut nähtävissä kovasti herättelyä, että kirjoitelkaa nyt niitä juttuja, ja nyt niitä sitten on kirjoiteltukin. Ulkoasu voidaan pitää sen mukaisena mihin rahkeet riittävät, mustavalkokuvat ja A5-koko riittävät alkuun. Voin itsekin talven aikana kirjoitella juttuja juuri klassikkomallirintamalta tms. Kokemuksia ko. malleista ei juuri ole, mutta toisaalta olen tottunut keräämään tietoa lehdistä ja kirjallisuudesta.
Avatar
Noora
Viestit: 14
Liittynyt: 26 Helmi 2006 22:06
Moottoripyörän malli: R65
Paikkakunta: Tampere

Bemaristi vs. Rikastin

Viesti Kirjoittaja Noora »

Huomioitavaa on että nykyinen Bemaristi lehti on pitkän työn tulos. Alussa lehti oli mustavalkoinen ja laatu oli kopiokonelaatua. Nykyinen ulkoasu hivelee silmää ja on ihan "myytävän lehden" vaatimukset täyttävä.
Mustavalkoisesta lehdestä siirryttiin neliväriseen ja siitä täysvärilliseen julkaisuun. Pari vuotta lehden taiton on hoitanut painotalo, sitä ennen lehden taiton hoiti jäsen, joka oli perehtynyt taittamiseen ja Page Makerin saloihin.Ulkoasu on siis ammattilaisten käsissä.
Sisältö onkin sitten toinen juttu... Itse olin Bemaristin vt. päätoimittajana vuoden ja silloin tuli selväksi homman vaikeus. Jutuista oli krooninen pula ja muutama aktiivinen kirjoittaja joutui kohtuuttoman kuorman alle.
Nykyään homma toimii niin, että tapahtumien järjestäjät kirjoittavat jutun tapahtumasta tai jos omat taidot ei riitä valtuuttavat jonkun kirjoittamaan jutun puolestaan. Jos lehdessä on jokin teemanumero päätoimittaja pyytää (siis anelee ja rukoilee) jota kuta kirjoittamaan jutun omasta ajokistaan. Tai jos löytyy ahkera kirjoittaja, hänelle annetaan aihe josta tekee jutun. Murto-osa jutuista tulee pyytämättä.
Sitten on tietysti nuo tekniikka osiot, jotka on lainauksia tehtaan materiaalista ym. Lehdissä olleita koeajoja tai esittelyjä sekä käännöksiä muiden maiden lehdistä.
Bemaristin julkaisu on kallista lystiä, sillä se on suurin menoerä kerhon budjetissa.
Rikastimen ulkoasussa ja sisällössä on toki parannettavaa, mutta se vaatii myös rahallisia panostuksia. Tarvitaan myös juttujen tekijöitä.
Potentiaalia lehden kehittymiseen on, kuten myös tarvettakin.
Lehden koko on yksi mikä itsellä pistää silmään. Olisi helpompi saada kuvia tapahtumista, tekniikka asioita ym., jos koko olisi lähellä A4-sivua.
Tiedän miten suuri työ on lehden teossa, kun se vielä tapahtuu vapaa-ajalla.
En tiedä miten Rikastimen toimittaminen nykyään toimii ja miten tehdään, mutta miettimisen arvoinen idea olisi ns. toimituskunta, joka vastaisi lehteen tulevien juttujen metsästyksestä, kuvamateriaalien hommaamisesta yms.
Onko kerholla mitään arkistoa,jossa olisi tehtaa materiaalia? Autokerholla on melkoisen iso arkisto, josta on saatu materiaalia ja kuvia juttuihin.

Hyvä asia on että parannus ideoita on alettu miettimään... muutenhan kehitys pysähtyisi :D

Tämän piiitkän jutun kirjootti: Noora Piispanen
R65
EevaP
Viestit: 54
Liittynyt: 18 Helmi 2006 18:56
Moottoripyörän malli: R75/6

Haaste Rikastin -talkoisiin

Viesti Kirjoittaja EevaP »

Rikastimen tulevaisuutta ja kehityssuuntia mietitään joulun jälkeen. Kokouspäivää ei ole päätetty vielä mutta tammikuun aikana oli meininki.

Lehden tekemisestä kiinnostuneet ottakaa pikaisesti yhteyttä Markku Ollikaiseen (rikastin@bmwmoottoripyorakerho.fi) taikka minuun.

Tule mukaan!
EevaP
Viestit: 54
Liittynyt: 18 Helmi 2006 18:56
Moottoripyörän malli: R75/6

Rikastimen säätöä

Viesti Kirjoittaja EevaP »

Rikastimen kehittämiskokous pidettiin 19.1. Paikalla oli lähes koko toimikunta. Siellä päätettiin tehdä lehdestä A4 kokoinen ja kokonaan nelivärinen. Tänä vuonna päätettiin julkaista kolme lehteä joista ensimmäinen menee painoon maaliskuun loppupuolella vuosikokouksen jälkeen.

Hahmottelimme ryhmätyönä lehdille sisältöjä ja teemoja. Tässä lyhyt yhteenveto:

Ensimmäinen lehti keskittyy kerhon asioihin kuten vuosikokousmateriaaleihin ja muihin sääntömääräisiin (erityisesti kun muutumme ry:ksi). Lehteen tulee myös jutut ajoturvallisuudesta. Vanhat pyörät saavat tähän lehteen palstatilaa.

Toinen lehti on matkailunumero. Puhutaan matkapyöristä, niiden tuunauksesta, julkaistaan matkakertomuksia ja kuvauksia osallisumisista kokoontumisajoihin ja järjestetyistä kokoontumisajoista.

Kolmannessa lehdessä vähän ennen joulua luodataan maahantuojan uutisia uusista pyöristä ja tuotteista. Gessut saavat tähän lehteen palstatilaa. Julkaisemme seuraavan vuoden tapahtumakalenterin ja tarvittavat ry:n sääntömääräiset asiat.

Kaikissa lehdissä julkaistaan jäsenistön pikkuilmoituksia tarpeen mukaan, BMW henkisiä mainoksia, kerhoon liittymistiedot uusille jäsenille, yhteistyökumppanien luettelo alennuksineen sekä tietoja kerhotuotteista.

Ylläoleva muodostaa rungon mutta sisältö saattaa tilanteen mukaan hieman elää . Mikäli jollakin on kysyttävää niin kysykää vaan reippaasti! Jos sinusta tuntuu että voisit tuottaa tekstiä johonkin lehteen niin ota yhteyttä päätoimittajaan rikastin@bmwmoottoripyorakerho.fi tai minuun. Apu ja ideat ovat aina tervetulleita!

Terveisin Eeva
päätoimittajan apulainen
Vastaa Viestiin