Sivu 1/1
R1200GS takamurikan stefa
Lähetetty: 27 Syys 2007 21:02
Kirjoittaja Marko Hemmilä
Moi,
Mulla on 2005 vuoden R1200GS jolla on nyt ajettu vähän yli 45tkm.
Tänään huomasin että perämurikan stefa (siis sen läpikatsottavan taka-akselin oikealla puolella oleva stefa) on alkanut hikoilla öljyä, ei paljoa, mutta sen verran että huomaa.
Onko tuo ominaisuus, vai merkki siitä että stefa pitäisi vaihdattaa piakkoin ? Takuuta on vielä kuukausi jäljellä, joten kannattaisiko tuota yrittää saada takuuseen ?
Lähetetty: 27 Syys 2007 22:44
Kirjoittaja Ismo Vaara
Jos asia mietityttää, ei kannata ainakaan sitä kuukautta miettiä.
Varsinkin, kun (käsittääkseni) perässä ei ole edes öljyntäyttöaukkoa, eikä ton Hammersley Cyclesin mukaan varaosia saa kuin koko möntin. Liki 1400$, kiitos ja tervetuloa uudelleen!
No joo, on niillä varaosia ainakin RT:n perään, mutta jostain syystä GS:ään ei näytä olevan!?
Lähetetty: 02 Loka 2007 21:22
Kirjoittaja R1200GS
Viime kesänä Etelä-Saksassa reissatessa tein saman havainnon eli perästä oli hieman tihkunut öljyä. Kävin varmuuden vuoksi matkan varrelle tulleessa BMW:n huollossa. Huoltomies irroitti muovisen suojarenkaan (lähtee muuten helposti irti ruuvarilla vetämällä), jolloin pääsimme näkemään poterossa olevan stefan. Stefan ympärillä ei ollut näkyvissä öljyä, ainoastaan hieman öljynsekaista pölyä. Myös jarrulevyn puoli oli kuiva. Huoltomiehen mukaan öljyn tihkuminen stefan läpi oli normaalia kun ottaa huomioon ilman lämpötilan noin 30...35 astetta. Suomessa kurvaillessa perä on pysynyt kuivana. Pyörällä (R12GS/05) on nyt ajettu noin 37 tkm. Kerran olen öljyt perään vaihtanut.
Lähetetty: 02 Loka 2007 22:14
Kirjoittaja Ismo Vaara
Mistä ne öljyt laitetaan sisään? Noissa räjäytyskuvissa kun ei oikein näy täyttöaukkoa.
Lähetetty: 04 Loka 2007 19:05
Kirjoittaja R1200GS
Öljyn täyttöaukkona toimii perän yläosassa oleva nopeusmittarin anturan reikä. Öljyn ujuttaminen pienehköstä reiästä (halk n. 10 mm) vaatii kärsivällisyyttä, sillä perän sisällä oleva lautaspyörä on lähellä vaikeuttaen öljyn sisään valuttamista. Apuna käytin 100 ml:n (lääke?)ruiskua, johon kiinnitin sopivan kokoisen muoviletkun. Perän takaosassa on täyttötulppa, josta saa öljyä sisään yli puolet sen kokonaismäärästä 250 ml, mutta ei kuitenkaan kaikkea ilman, että öljyä alkaa valumaan täyttöaukosta takaisin päin. Tämä siis silloin, kun pyörä on vaakatasossa keskitukensa varassa. Tässä tapauksessa loput öljystä oli laitettava perään em. nopeusmittarin aunturan reiästä.
Lähetetty: 04 Loka 2007 19:08
Kirjoittaja Marko Hemmilä
Kiitokset vastauksista.
Kävin tuota näyttämässä liikkeessä ja sovittiin että 50tkm:n huollossa vaihtavat siihen uuden stefan.
Näissä perissä ei siis ole öljyn tyhjennysproppua, mutta täyttöaukko kyllä löytyy.
Lähetetty: 04 Loka 2007 22:00
Kirjoittaja Ismo Vaara
Kyllä tyhjennysproppu on noissa räjäytyskuvissa, täyttöaukko oli mulle arvoitus.
Lähetetty: 05 Loka 2007 20:32
Kirjoittaja Marko Hemmilä
Jaa, no en oo varma onko tyhjennys vai täyttöproppu, mutta tuo proppu ei oo murikan pohjassa vaan takana. Eli jos haluaa öljyt tyhjentää niin silloin pitää perämurikka kääntää 90 astetta alas.