RT talviteloille; öljynvaihto vai ei?

R-sarjan pyörät
juissi
Viestit: 4
Liittynyt: 10 Maalis 2006 15:45

RT talviteloille; öljynvaihto vai ei?

Viesti Kirjoittaja juissi »

Hävettää jo etukäteen (kesän ajomäärä;-)), mutta pakko kysyä mielipidettä:
Teetin vuosi sitten syksyllä 20 000 km:n huollon merkkiliikkeessa (R1150RT) ja viime kesänä tuli ajettua vain 1 000 km. Talvisäilytys oli lämpimässä tallissa.
Pitäisikö vaihtaa öljyt tai öljyt+suodatin vai voisiko laittaa talvehtimaan ilman mitään huoltotoimenpiteitä?
Kiitokset etukäteen asiallisista vastauksista!
kaliffi
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Helmi 2006 20:09

Ei ole

Viesti Kirjoittaja kaliffi »

Itse en vaihtaisi. Ajat vain koneen lämpimäksi kunnolla ja viet talliin. Kun tallisi on vielä lämmin ja tasalämpoinen, mitään kondensoitumista ei tapahdu. Nykyiset öljyt ovat hyvin lisäaineistettuja eivätkä ne hapetu ja kestävät hyvin ja neutraloivat palamistuotteita. Muistettava on vielä että kaikissa ajoneuvoissa on aina "vanhat" öljyt. Pääasia on että ne vaihdetaan ajoissa.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Ei tosiaan tarvitse öljyjä vaihtaa 1000 km jälkeen. Kyllä ne siellä kestää talven yli.

Vaihda 10.000 km välein niin kuin huolto-ohjelma sanoo.
Tai jos se 10.000 km kestää kymmenen vuotta niin sitten vaikka kolmen vuoden välein.

Pekka
kaliffi
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Helmi 2006 20:09

Kysymys onkin

Viesti Kirjoittaja kaliffi »

...onko öljyn ja suodattimen vaihto vähän väliä järkevää ja tarpeellista. Mielestäni ei ole. Se joka ajaa sen kymppitonnin tai jopa viisitoistatuhatta kilometriä samoilla öljyillä, ajaa takuuvarmasti samat kilometrit kuin se kaveri joka vaihtaa parin kolmen tonnin välein.

Miksi sitten esim. nykyisissä perissä (aika monessa pyörässä) ei tarvitse vaihtaa öljyjä ollenkaan? Jos ajatellaan että se pari desiä mikä niihin menee ei maksa juuri mitään niin eikö siinä tapauksessa voisi vaihtaa peräöljyt vaikka viikottain? 25 tuhannen euron pyörän hinnassa pari desiä öljyä viikossa ei merkitse tässä laskussa mitään...
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Wanhaan hywään aikaan koneen öljyt vaihdettiin 2000 km välein ja pyörien laakerit rasvattiin 400(neljänsadan!) km välein. Tosin vaihto/rasvaus oli tehty naurettavan helpoksi.
After ~70 years, still going strong!
kaliffi
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Helmi 2006 20:09

Onneksi on

Viesti Kirjoittaja kaliffi »

Jos omistaisin sellaisen pyörän missä olisi "ikuiset peräöljyt", vaihtaisin tietenkin ne sopivan ajan kuluessa mutta pari kolmekymmentä tonnia varmasti tai enemmänkin olisi vaihtoväli. Vaihdoin nyt syksyllä K 1100 Lt-pyörääni kaikki öljyt, myös peräöljyt. Peräöljyillä oli ajettu vajaa 20 tuhatta ja ne olivat täysin kirkkaat ja puhtaat. Öljy oli ja on mobil 1 SHC. Sama tilanne vaihteistossa öljyt olivat erinomaisessa kunnossa. Vain magneettitulpassa oli mitätön määrä mustaa töhnää.

Nykyajan öljyt ovat ominaisuuksiltaan erinomaiset. Niihin on kehitetty niin hyvät lisäaineet että niillä ajaisi tuhottomat määrät mikäli kuskin hermot ja mielenrauha olisi kunnossa. Näin varsinkin merkkisynteettisillä, ja varsinkin täyssynteettisillä.

Esimerkiksi joissakin DAF-kuorma-autoissa moottoriöljyt vaihdetaan ällistyttävän 120 tuhannen kilometrin välein. Toki moottorissa on kehittynyt öljyn puhdistusjärjestelmä mutta siltikin.

Tiedän kaverin joka on käyttänyt aina moottoripyörissään Teboilin Monitraa joka on traktoreiden yleisöljy. Sitä käytetääm em. laitteiden vaihteistoissa, perissä, moottorissa ja jarruissa. Siis yksi ainut öljy. Se on taloudellista ja järkevää. Kaveri vaihtaa öljyt milloin muistaa ja joutaa. Taitaa nytkin edellinen öljynvaihto olla jo kolmen vuoden takaa. Ysi R-Honda käy kuin uusi ja kohta satatuhatta kilometriä taulussa...

Ennen aikaan öljyt tosiaankin vaihdettiin muutaman tonnin välein ja samalla tehtiin alustan rasvaus. Niitä rasvanippoja oli useita. Siihen aikaan öljyt olivat mineraalipohjaisia ja huonosti kehitettyjä ja lisäaineistettuja ja ne väsähtivät aika pian. Koneremontteja tehtiin usein ja koneistamot ja varaosakauppiaat pärjäsivät. Pajoja oli lähes joka kylällä mutta eipä ole enää.

Öljyn heikkouden takia en muista nähneeni ainakaan pariin kymmeneen vuoteen pilalle kulunutta moottoria. Toki öljyn puutteeseen tuupertuneita olen kyllä nähnyt enemmänkin.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Menee vähän ot:ksi, mutta vanhoihin koneisiin kannattaa miettiä mitä laittaa.
http://www.tampabaybritishcarclub.com/T ... _tips.html

Kannattaa käydä kysymässä moottorikoneistamosta ohjeet öljynvaihtoon. Heiltä löytää hieman eri näkökulmaa kuin prätkä- tai öljykauppiailta.
juissi
Viestit: 4
Liittynyt: 10 Maalis 2006 15:45

Viesti Kirjoittaja juissi »

Kiitokset vastauksistanne!
Vaikka olisin vuosi sitten tiennyt tulevan kauden kilometrit, niin tuskinpa olisin öljyjen laatua laskenut;-)! Tuskinpa olisin myyntiäkään harkinnut.
Viime kesä toi vain uusia asioita mukanaan eivätkä säätkään suosineet, joten mp-harrastus jäi vähemmälle.
Hyvää ja turvallista loppukautta!
Avatar
Heimari
Viestit: 114
Liittynyt: 02 Maalis 2006 21:25
Moottoripyörän malli: R 100/7T
Paikkakunta: Karkku

Re: RT talviteloille; öljynvaihto vai ei?

Viesti Kirjoittaja Heimari »

Taas 9000 ajettuani vaihdoin laatikon öljyt. Väri oli kuin maitokahvissa.
Magneettitulppaan oli taas kertynyt pienenpientä (alle 0.5mm) metallitikkua, jotka olivat hauskasti magneetissa pystyssä kun siilillä piikit.
Olen tullut siihen tulokseen että kondenssivettä tulee kesässä niin paljon, että tästälähtien vaihdan laatikkoöljyt 5000 välein.
Miten nykyautoissa on estetty kondenssiveden muodostuminen laatikoihin?
Niihinhän ei ikinä enää vaihdeta öljyä vaan öljyn pitäisi kestää laatikon iän.
Tämähän tarkoittaa 500 000 km tai enemmän.
Vai onko kondenssivesi sittenkin vaaratonta. Kuinka paljon voiteluominaisuudet todella heikkenevät kun tippa vettä muuttaa värin harmaaksi? Ehkäpä ei paljonkaan.
T: Heimari
R100/7T 1980
R 1200 RT 2005
Dnepr K650 1970
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: RT talviteloille; öljynvaihto vai ei?

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Heimari kirjoitti:Taas 9000 ajettuani vaihdoin laatikon öljyt. Väri oli kuin maitokahvissa.
Magneettitulppaan oli taas kertynyt pienenpientä (alle 0.5mm) metallitikkua, jotka olivat hauskasti magneetissa pystyssä kun siilillä piikit.
Olen tullut siihen tulokseen että kondenssivettä tulee kesässä niin paljon, että tästälähtien vaihdan laatikkoöljyt 5000 välein.
Miten nykyautoissa on estetty kondenssiveden muodostuminen laatikoihin?
Niihinhän ei ikinä enää vaihdeta öljyä vaan öljyn pitäisi kestää laatikon iän.
Tämähän tarkoittaa 500 000 km tai enemmän.
Vai onko kondenssivesi sittenkin vaaratonta. Kuinka paljon voiteluominaisuudet todella heikkenevät kun tippa vettä muuttaa värin harmaaksi? Ehkäpä ei paljonkaan.
T: Heimari
Oletko tarkastanut laatikon huohotinreijän? 2v boxerin laatikossa ilmanvaihto tapahtuu nopeusmittarinvaijerin alapään kiinnitysruuvin läpi poratun n.1mm reijän kautta. Monesti reikä on mökköä täynnä tai ruuvi on vaihdettu reijättömään.

Kyllähän bemarikin kokeili prätkissä huoltovapaata(kertakäyttö) perää, jossa ei ollut edes reikiä öljyille. Aika nopeasti ne ilmestyivät takaisin! :roll:
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Avatar
R80/7
Viestit: 58
Liittynyt: 19 Helmi 2006 07:20
Moottoripyörän malli: BMW R80/7
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: RT talviteloille; öljynvaihto vai ei?

Viesti Kirjoittaja R80/7 »

Mä vaihdan joka vuosi BMW R80/7 museopyörään kaikki öljyt, koneeseen, laatikkoon, kartaaniputkeen ja perään sekä suodattimen koneeseen tuli kilometrejä vähän tai paljon. Saattaa olla hätävarjelun liiottelua mutta homma on niin pieni ja halpa ja oon aatellu ajaa tolla vehkeellä ilman isompia remontteja lopun ikääni. Perilliset saa sitte ihmetellä sen kanssa ja tehdä mitä tykkäävät kun on ensin mut vanhainkotiin kärränny, mutta mä teen näin. Samoin teen kyllä Guzzinikin kanssa vaikken sitä välttämät loppua ikääni pidä. Myöskin Mizit saa kerta vuoteen puhtaat öljyt laatikkoihinsa, vaikkei siihen toiseen (ES250 -62) paljookan kilometrejä tuu. Se toinen (ETZ250 -84) taas kulkee talvetkin joka päivä. Varmaan jonkun mielestä tämmönen on ihan hullua mutta mä tykkään pitää laitteistani hyvää huolta ja kun kustannukset ja vaiva ei oo suuria.......
hannulahtinen
MarkoJ
Viestit: 125
Liittynyt: 05 Touko 2008 14:32

Re: RT talviteloille; öljynvaihto vai ei?

Viesti Kirjoittaja MarkoJ »

R80/7 kirjoitti:Saattaa olla hätävarjelun liiottelua mutta homma on niin pieni ja halpa ja oon aatellu ajaa tolla vehkeellä ilman isompia remontteja lopun ikääni.
1) Jokainen tekee omalleen niinkuin parhaaksi näkee
2) "Syyshuolto" ennen talviteloille laittoa on mukavaa puuhaa ja eräänlaista "saattohoitoa" ennen ajokauden totaalista loppumista
3) Viime syksynä "talvihoitoon" tullut jaappanilainen sai uudet nesteet ja vielä vietti synkimmän ajan moottoripyöränosturin päällä renkaiden säästämiseksi ja sitä käynnistettiin ja käytettiin lämpimäksi kerran kuussa. Kevään tultua pyörä työnnettiin pihalle ja starttinappulasta painettuna lähti tulille siten, että startti nippanappa ennätti pyörähtää... Sitä sitten naapurin motoristi ihmettelemään; siellä kun on kuulemma kovempikin virpominen ennen savujen tuloa.

Mitä tällä ajoin takaa? En tiedä itsekään. Oma K-moponi tulee talvehtimaan vastaavalla tavalla, katsotaan sitten keväällä miten käy.
"Tuolla ajaa taas mies tuo kummallinen, väittää olevansa onnellinen
onkin sitä kukaties, yksinäinen mopomies
matkallaan..."
MustaRS
Viestit: 15
Liittynyt: 12 Kesä 2007 22:24

Re: RT talviteloille; öljynvaihto vai ei?

Viesti Kirjoittaja MustaRS »

Nykyaikaisilla moottoriöljyillä, rahan ja vaivan tuhlausta. Ammatikseni alan koulutuksen saaneena, oma R1100RS jää, 1000 km öljynvaihdon jälkeen talviunille. Olkoot sitten jotain sijaistoimintaa jos vaihtelee öljyjä turhan takia. Tuhlausta.
Vastaa Viestiin