RT talviteloille; öljynvaihto vai ei?
RT talviteloille; öljynvaihto vai ei?
Hävettää jo etukäteen (kesän ajomäärä;-)), mutta pakko kysyä mielipidettä:
Teetin vuosi sitten syksyllä 20 000 km:n huollon merkkiliikkeessa (R1150RT) ja viime kesänä tuli ajettua vain 1 000 km. Talvisäilytys oli lämpimässä tallissa.
Pitäisikö vaihtaa öljyt tai öljyt+suodatin vai voisiko laittaa talvehtimaan ilman mitään huoltotoimenpiteitä?
Kiitokset etukäteen asiallisista vastauksista!
Teetin vuosi sitten syksyllä 20 000 km:n huollon merkkiliikkeessa (R1150RT) ja viime kesänä tuli ajettua vain 1 000 km. Talvisäilytys oli lämpimässä tallissa.
Pitäisikö vaihtaa öljyt tai öljyt+suodatin vai voisiko laittaa talvehtimaan ilman mitään huoltotoimenpiteitä?
Kiitokset etukäteen asiallisista vastauksista!
Ei ole
Itse en vaihtaisi. Ajat vain koneen lämpimäksi kunnolla ja viet talliin. Kun tallisi on vielä lämmin ja tasalämpoinen, mitään kondensoitumista ei tapahdu. Nykyiset öljyt ovat hyvin lisäaineistettuja eivätkä ne hapetu ja kestävät hyvin ja neutraloivat palamistuotteita. Muistettava on vielä että kaikissa ajoneuvoissa on aina "vanhat" öljyt. Pääasia on että ne vaihdetaan ajoissa.
Kysymys onkin
...onko öljyn ja suodattimen vaihto vähän väliä järkevää ja tarpeellista. Mielestäni ei ole. Se joka ajaa sen kymppitonnin tai jopa viisitoistatuhatta kilometriä samoilla öljyillä, ajaa takuuvarmasti samat kilometrit kuin se kaveri joka vaihtaa parin kolmen tonnin välein.
Miksi sitten esim. nykyisissä perissä (aika monessa pyörässä) ei tarvitse vaihtaa öljyjä ollenkaan? Jos ajatellaan että se pari desiä mikä niihin menee ei maksa juuri mitään niin eikö siinä tapauksessa voisi vaihtaa peräöljyt vaikka viikottain? 25 tuhannen euron pyörän hinnassa pari desiä öljyä viikossa ei merkitse tässä laskussa mitään...
Miksi sitten esim. nykyisissä perissä (aika monessa pyörässä) ei tarvitse vaihtaa öljyjä ollenkaan? Jos ajatellaan että se pari desiä mikä niihin menee ei maksa juuri mitään niin eikö siinä tapauksessa voisi vaihtaa peräöljyt vaikka viikottain? 25 tuhannen euron pyörän hinnassa pari desiä öljyä viikossa ei merkitse tässä laskussa mitään...
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Onneksi on
Jos omistaisin sellaisen pyörän missä olisi "ikuiset peräöljyt", vaihtaisin tietenkin ne sopivan ajan kuluessa mutta pari kolmekymmentä tonnia varmasti tai enemmänkin olisi vaihtoväli. Vaihdoin nyt syksyllä K 1100 Lt-pyörääni kaikki öljyt, myös peräöljyt. Peräöljyillä oli ajettu vajaa 20 tuhatta ja ne olivat täysin kirkkaat ja puhtaat. Öljy oli ja on mobil 1 SHC. Sama tilanne vaihteistossa öljyt olivat erinomaisessa kunnossa. Vain magneettitulpassa oli mitätön määrä mustaa töhnää.
Nykyajan öljyt ovat ominaisuuksiltaan erinomaiset. Niihin on kehitetty niin hyvät lisäaineet että niillä ajaisi tuhottomat määrät mikäli kuskin hermot ja mielenrauha olisi kunnossa. Näin varsinkin merkkisynteettisillä, ja varsinkin täyssynteettisillä.
Esimerkiksi joissakin DAF-kuorma-autoissa moottoriöljyt vaihdetaan ällistyttävän 120 tuhannen kilometrin välein. Toki moottorissa on kehittynyt öljyn puhdistusjärjestelmä mutta siltikin.
Tiedän kaverin joka on käyttänyt aina moottoripyörissään Teboilin Monitraa joka on traktoreiden yleisöljy. Sitä käytetääm em. laitteiden vaihteistoissa, perissä, moottorissa ja jarruissa. Siis yksi ainut öljy. Se on taloudellista ja järkevää. Kaveri vaihtaa öljyt milloin muistaa ja joutaa. Taitaa nytkin edellinen öljynvaihto olla jo kolmen vuoden takaa. Ysi R-Honda käy kuin uusi ja kohta satatuhatta kilometriä taulussa...
Ennen aikaan öljyt tosiaankin vaihdettiin muutaman tonnin välein ja samalla tehtiin alustan rasvaus. Niitä rasvanippoja oli useita. Siihen aikaan öljyt olivat mineraalipohjaisia ja huonosti kehitettyjä ja lisäaineistettuja ja ne väsähtivät aika pian. Koneremontteja tehtiin usein ja koneistamot ja varaosakauppiaat pärjäsivät. Pajoja oli lähes joka kylällä mutta eipä ole enää.
Öljyn heikkouden takia en muista nähneeni ainakaan pariin kymmeneen vuoteen pilalle kulunutta moottoria. Toki öljyn puutteeseen tuupertuneita olen kyllä nähnyt enemmänkin.
Nykyajan öljyt ovat ominaisuuksiltaan erinomaiset. Niihin on kehitetty niin hyvät lisäaineet että niillä ajaisi tuhottomat määrät mikäli kuskin hermot ja mielenrauha olisi kunnossa. Näin varsinkin merkkisynteettisillä, ja varsinkin täyssynteettisillä.
Esimerkiksi joissakin DAF-kuorma-autoissa moottoriöljyt vaihdetaan ällistyttävän 120 tuhannen kilometrin välein. Toki moottorissa on kehittynyt öljyn puhdistusjärjestelmä mutta siltikin.
Tiedän kaverin joka on käyttänyt aina moottoripyörissään Teboilin Monitraa joka on traktoreiden yleisöljy. Sitä käytetääm em. laitteiden vaihteistoissa, perissä, moottorissa ja jarruissa. Siis yksi ainut öljy. Se on taloudellista ja järkevää. Kaveri vaihtaa öljyt milloin muistaa ja joutaa. Taitaa nytkin edellinen öljynvaihto olla jo kolmen vuoden takaa. Ysi R-Honda käy kuin uusi ja kohta satatuhatta kilometriä taulussa...
Ennen aikaan öljyt tosiaankin vaihdettiin muutaman tonnin välein ja samalla tehtiin alustan rasvaus. Niitä rasvanippoja oli useita. Siihen aikaan öljyt olivat mineraalipohjaisia ja huonosti kehitettyjä ja lisäaineistettuja ja ne väsähtivät aika pian. Koneremontteja tehtiin usein ja koneistamot ja varaosakauppiaat pärjäsivät. Pajoja oli lähes joka kylällä mutta eipä ole enää.
Öljyn heikkouden takia en muista nähneeni ainakaan pariin kymmeneen vuoteen pilalle kulunutta moottoria. Toki öljyn puutteeseen tuupertuneita olen kyllä nähnyt enemmänkin.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Menee vähän ot:ksi, mutta vanhoihin koneisiin kannattaa miettiä mitä laittaa.
http://www.tampabaybritishcarclub.com/T ... _tips.html
Kannattaa käydä kysymässä moottorikoneistamosta ohjeet öljynvaihtoon. Heiltä löytää hieman eri näkökulmaa kuin prätkä- tai öljykauppiailta.
http://www.tampabaybritishcarclub.com/T ... _tips.html
Kannattaa käydä kysymässä moottorikoneistamosta ohjeet öljynvaihtoon. Heiltä löytää hieman eri näkökulmaa kuin prätkä- tai öljykauppiailta.
Kiitokset vastauksistanne!
Vaikka olisin vuosi sitten tiennyt tulevan kauden kilometrit, niin tuskinpa olisin öljyjen laatua laskenut;-)! Tuskinpa olisin myyntiäkään harkinnut.
Viime kesä toi vain uusia asioita mukanaan eivätkä säätkään suosineet, joten mp-harrastus jäi vähemmälle.
Hyvää ja turvallista loppukautta!
Vaikka olisin vuosi sitten tiennyt tulevan kauden kilometrit, niin tuskinpa olisin öljyjen laatua laskenut;-)! Tuskinpa olisin myyntiäkään harkinnut.
Viime kesä toi vain uusia asioita mukanaan eivätkä säätkään suosineet, joten mp-harrastus jäi vähemmälle.
Hyvää ja turvallista loppukautta!
- Heimari
- Viestit: 114
- Liittynyt: 02 Maalis 2006 21:25
- Moottoripyörän malli: R 100/7T
- Paikkakunta: Karkku
Re: RT talviteloille; öljynvaihto vai ei?
Taas 9000 ajettuani vaihdoin laatikon öljyt. Väri oli kuin maitokahvissa.
Magneettitulppaan oli taas kertynyt pienenpientä (alle 0.5mm) metallitikkua, jotka olivat hauskasti magneetissa pystyssä kun siilillä piikit.
Olen tullut siihen tulokseen että kondenssivettä tulee kesässä niin paljon, että tästälähtien vaihdan laatikkoöljyt 5000 välein.
Miten nykyautoissa on estetty kondenssiveden muodostuminen laatikoihin?
Niihinhän ei ikinä enää vaihdeta öljyä vaan öljyn pitäisi kestää laatikon iän.
Tämähän tarkoittaa 500 000 km tai enemmän.
Vai onko kondenssivesi sittenkin vaaratonta. Kuinka paljon voiteluominaisuudet todella heikkenevät kun tippa vettä muuttaa värin harmaaksi? Ehkäpä ei paljonkaan.
T: Heimari
Magneettitulppaan oli taas kertynyt pienenpientä (alle 0.5mm) metallitikkua, jotka olivat hauskasti magneetissa pystyssä kun siilillä piikit.
Olen tullut siihen tulokseen että kondenssivettä tulee kesässä niin paljon, että tästälähtien vaihdan laatikkoöljyt 5000 välein.
Miten nykyautoissa on estetty kondenssiveden muodostuminen laatikoihin?
Niihinhän ei ikinä enää vaihdeta öljyä vaan öljyn pitäisi kestää laatikon iän.
Tämähän tarkoittaa 500 000 km tai enemmän.
Vai onko kondenssivesi sittenkin vaaratonta. Kuinka paljon voiteluominaisuudet todella heikkenevät kun tippa vettä muuttaa värin harmaaksi? Ehkäpä ei paljonkaan.
T: Heimari
R100/7T 1980
R 1200 RT 2005
Dnepr K650 1970
R 1200 RT 2005
Dnepr K650 1970
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: RT talviteloille; öljynvaihto vai ei?
Oletko tarkastanut laatikon huohotinreijän? 2v boxerin laatikossa ilmanvaihto tapahtuu nopeusmittarinvaijerin alapään kiinnitysruuvin läpi poratun n.1mm reijän kautta. Monesti reikä on mökköä täynnä tai ruuvi on vaihdettu reijättömään.Heimari kirjoitti:Taas 9000 ajettuani vaihdoin laatikon öljyt. Väri oli kuin maitokahvissa.
Magneettitulppaan oli taas kertynyt pienenpientä (alle 0.5mm) metallitikkua, jotka olivat hauskasti magneetissa pystyssä kun siilillä piikit.
Olen tullut siihen tulokseen että kondenssivettä tulee kesässä niin paljon, että tästälähtien vaihdan laatikkoöljyt 5000 välein.
Miten nykyautoissa on estetty kondenssiveden muodostuminen laatikoihin?
Niihinhän ei ikinä enää vaihdeta öljyä vaan öljyn pitäisi kestää laatikon iän.
Tämähän tarkoittaa 500 000 km tai enemmän.
Vai onko kondenssivesi sittenkin vaaratonta. Kuinka paljon voiteluominaisuudet todella heikkenevät kun tippa vettä muuttaa värin harmaaksi? Ehkäpä ei paljonkaan.
T: Heimari
Kyllähän bemarikin kokeili prätkissä huoltovapaata(kertakäyttö) perää, jossa ei ollut edes reikiä öljyille. Aika nopeasti ne ilmestyivät takaisin!
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
- R80/7
- Viestit: 58
- Liittynyt: 19 Helmi 2006 07:20
- Moottoripyörän malli: BMW R80/7
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: RT talviteloille; öljynvaihto vai ei?
Mä vaihdan joka vuosi BMW R80/7 museopyörään kaikki öljyt, koneeseen, laatikkoon, kartaaniputkeen ja perään sekä suodattimen koneeseen tuli kilometrejä vähän tai paljon. Saattaa olla hätävarjelun liiottelua mutta homma on niin pieni ja halpa ja oon aatellu ajaa tolla vehkeellä ilman isompia remontteja lopun ikääni. Perilliset saa sitte ihmetellä sen kanssa ja tehdä mitä tykkäävät kun on ensin mut vanhainkotiin kärränny, mutta mä teen näin. Samoin teen kyllä Guzzinikin kanssa vaikken sitä välttämät loppua ikääni pidä. Myöskin Mizit saa kerta vuoteen puhtaat öljyt laatikkoihinsa, vaikkei siihen toiseen (ES250 -62) paljookan kilometrejä tuu. Se toinen (ETZ250 -84) taas kulkee talvetkin joka päivä. Varmaan jonkun mielestä tämmönen on ihan hullua mutta mä tykkään pitää laitteistani hyvää huolta ja kun kustannukset ja vaiva ei oo suuria.......
hannulahtinen
Re: RT talviteloille; öljynvaihto vai ei?
1) Jokainen tekee omalleen niinkuin parhaaksi näkeeR80/7 kirjoitti:Saattaa olla hätävarjelun liiottelua mutta homma on niin pieni ja halpa ja oon aatellu ajaa tolla vehkeellä ilman isompia remontteja lopun ikääni.
2) "Syyshuolto" ennen talviteloille laittoa on mukavaa puuhaa ja eräänlaista "saattohoitoa" ennen ajokauden totaalista loppumista
3) Viime syksynä "talvihoitoon" tullut jaappanilainen sai uudet nesteet ja vielä vietti synkimmän ajan moottoripyöränosturin päällä renkaiden säästämiseksi ja sitä käynnistettiin ja käytettiin lämpimäksi kerran kuussa. Kevään tultua pyörä työnnettiin pihalle ja starttinappulasta painettuna lähti tulille siten, että startti nippanappa ennätti pyörähtää... Sitä sitten naapurin motoristi ihmettelemään; siellä kun on kuulemma kovempikin virpominen ennen savujen tuloa.
Mitä tällä ajoin takaa? En tiedä itsekään. Oma K-moponi tulee talvehtimaan vastaavalla tavalla, katsotaan sitten keväällä miten käy.
"Tuolla ajaa taas mies tuo kummallinen, väittää olevansa onnellinen
onkin sitä kukaties, yksinäinen mopomies
matkallaan..."
onkin sitä kukaties, yksinäinen mopomies
matkallaan..."
Re: RT talviteloille; öljynvaihto vai ei?
Nykyaikaisilla moottoriöljyillä, rahan ja vaivan tuhlausta. Ammatikseni alan koulutuksen saaneena, oma R1100RS jää, 1000 km öljynvaihdon jälkeen talviunille. Olkoot sitten jotain sijaistoimintaa jos vaihtelee öljyjä turhan takia. Tuhlausta.