R80 perän rakenne

R-sarjan pyörät
mclean
Viestit: 141
Liittynyt: 31 Heinä 2007 23:40

R80 perän rakenne

Viesti Kirjoittaja mclean »

Olen uusimassa Bemuni perään lautaspyörän sisällä olevaa akselintynkää eli sitä vetoboorikappaletta. Hra Vaaralta ostamani akseli näyttää todella laatutuotteelta. Lautaspyörän shimmaus tukeutuu pyörään itseensä ja pienemmän laakerin asetus näyttää sattuvan uudessa akselissa tarkalleen entiseen kohtaan. Perää ei akselinvaihdon takia tarvi muuten purkaa. Homma on jokaisen sorvin- ja prässinomistajan tehtävissä. Helppoa kuin heinänteko. Alan mieltyä tähän muinaisjäänteeseen. :idea:
Mutta mikä ihmeen poraus on perän lautaspyörän luukussa? Tuo n. 3-4mm poraus lähtee isomman stefan ulkopuolelta siitä urasta, joka on boorikappaleen ympärillä. Ymmärtäisin porauksen merkityksen ylimäärärasvan poistoreitiksi tai joksikin perän huohotuskanavaksi, jos tuo alaspäin menevä poraus johtaisi johonkin mutta kun se ei vie mihinkään. Alapäässä reikä päättyy runkokappaleessa olevaan koloon, josta ei ole minkäänlaista ohuttakaan tiehyttä mihinkään. Oliskohan sakemannilta unohtunut jotain vai onko kyse kenties silmälasien uusimistarpeesta?
mclean
Viestit: 141
Liittynyt: 31 Heinä 2007 23:40

Viesti Kirjoittaja mclean »

:shock: Taitaa olla, että kovin moni ei sittenkään ole syvällisesti perehtynyt Bemarin perän rakenteeseen tai sellaiset eivät liiku tällä foorumilla.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Olikos sun pyörän peränkuoret sileät vai rivoitetut? Vuosimalli?
mclean
Viestit: 141
Liittynyt: 31 Heinä 2007 23:40

Viesti Kirjoittaja mclean »

Enpäs ole noteerannut ripoja tai rivattomuutta....tutkin illalla. Runkonumeron mukaan pyörä on valmistettu maaliskuussa 1978. Välityssuhde 10/32
mclean
Viestit: 141
Liittynyt: 31 Heinä 2007 23:40

Viesti Kirjoittaja mclean »

:oops: Hälytys seis. Kyllä nyt on asiaa optikolle. On sinne sakemanni tehnyt porauksen ulos asti vuotoöljyä varten. Tiehyt oli vaan niin kurassa ja tukossa, että sitä ei puolisokea huomannut. Porauksen on tarkoitus johtaa perän isomman stefan mahdollinen vuotoöljy ulos, jotta se ei joudu jarruihin. Fiksua.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Ei se mikään ihme...

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

...poraus olis sieltä puuttunutkin. Eikös jonkun vuosimallin R1200 gessun perästä tehdas unohtanut ÖLJYPROPUT vallan pois! :lol:
Vastaa Viestiin