Alumiinin lakkaus

Keskustelua aiheesta ja aiheen vierestä
kaitsu
Viestit: 212
Liittynyt: 02 Kesä 2007 09:51

Alumiinin lakkaus

Viesti Kirjoittaja kaitsu »

R80RT vm. -87 kunnostus etenee pikkuhiljaa... Moottori on peruskorjattu kuten myös vaihdelaatikko ja kun halvalla sain niin ostin uuden perävälityksen. Alumiiniosia on puhdistettu ja osin kiilloitettu. Onko olemassa jotain lakkaa jolla moottorin/vaihdelaatikon/perän pinnat voi suojata ja helpottaa samalla puhtaanapitoa tulevan ajokauden aikana? Vai lopetanko kiilloituksen...

Kaitsu
kk
Viestit: 57
Liittynyt: 11 Maalis 2006 09:44

Viesti Kirjoittaja kk »

Lakkaakin varmaan on, mutta keino estää tai ainakin lykätä alumiinia hapettumiselta on heti puhdistuksen jälkeen huuhdella ko.kappale sinolilla. Asiaa on käsitelty Veteraanimoottoripyöräklubin foorumilla. (www.vmpk.fi)

Itse olen puhdistellut alumiinilohkoja, periä ym joko pyörivällä teräsharjalla+ pata patalla/ saippuavedellä tai sitten vain pata patalla ja jättänyt silleen, jonka jälkeen osa siitä sitten pikkuhiljaa tummenee.
Tosin osat ovat minulla olleet 30-luvun laitteista joiden valupinta on osittain karkeampi kuin " nykyaikaisissa".
terv kk
Peksi
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Syys 2007 16:06

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Lakatakin voi, mutta lakkapinnan kellertyminen harmittaa vielä enemmän kuin hapettuminen. Mikäli haluaa mahdollisimman vähän kellertyvän lakan, niin pitää maalata 2k-ruiskulakalla. Spraymaalit varsinkin kellertyvät todella nopeasti oli kohde lämpöä ottava tai ei. Tämän vuoksi pitää juuri käyttää ruiskutavaraa. Lakkaa saa ruiskutavarana ainakin mattana ja kiiltävänä, joista itse valitsisin matan kun on kyse noista osista mistä olet puhunut.

Kiillotetut osat eivät pidä täyttä kiiltoa (täydellistä peilipintaa), jos ne lakataan. Eli jos haluat pitää alumiinit täydellisen kiiltävänä, niin laitat niihin vain vahaa tai jotain muuta hapettumista estävää tavaraa ja käsittelet säännöllisesti vaikka autoglymin metal polishilla.

Henkilökohtainen mielipiteeni on jättää lakkaamatta. Puhdistaa vain hyvin ja jos haluaa, niin dippaa tosiaan tuossa sinolissa. Veteraanimiehet on sen keinon hyväks todenneet :)
Vastaa Viestiin