R80 kardaanin pultit

R-sarjan pyörät
mclean
Viestit: 141
Liittynyt: 31 Heinä 2007 23:40

R80 kardaanin pultit

Viesti Kirjoittaja mclean »

Olen antanut itseni ymmärtää, että Ärrä80 jne kardaanin nivelen kiinnityspultit vaihteistoon olisivat ns. venyvät ja sitämyöten kertakäyttöisiä. Mikähän on totuus? Olen iltalukemisena virkistänyt saksantaitojani ja lueskellut Verlagin julkaisemaa saksankielistä R sarjan korjausopusta. Kaikki muut ruuvit siellä selostetaan momentteineen mutta ko. pulteista siellä ei sanota juuri mitään. Kerrotaan vaan, että tämä on "die Schraube".
Siis mikähän on asianlaita? Jos ruuvit ovat nuo venyvät, mistä saa uudet ja mitkä ovat kiristysarvot uusille? Onko korvaavia tavallisia 10.8 tai 12.9 tvst. kovia ruuveja olemassa ja niille sopivia momentteja? Luulisin, että edellinen omistaja on laittanut paikalleen vanhat pultit sormituntumamomenttiin. Mitäs siitä sanotte vai onko käytäntö ihan OK?
Avatar
Mikki
Viestit: 261
Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
Paikkakunta: Tyrwää

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Mua näin on ainakin valistettu, että K.O. pultit ovat kertakäyttö-kamaa (tosin kyseistä valistusta en itse ole noudattanut, tällä hetkellä kartaani on samoilla pulteilla jo kolmatta kertaa kiinni) ja pultit pitää vaihtaa joka kerta kun ne avataan. Momentit saanet pulttikauppiaalta, esim. Reijo Myllymaa, Hämeenlinna.
pariktim
Viestit: 20
Liittynyt: 24 Maalis 2006 19:44

Viesti Kirjoittaja pariktim »

Haynesin korjauskäsikirja antaa momentiksi 38 - 42 Nm ja käskee vaihtamaan pultit aina kun niihin on koskettu. Tilanahtauden takia ei kiristys tavallisella momenttiavaimella onnistu. Itse olen tiukkaillut pultit näppituntumalla.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

On kertakäyttöisiä tosiaan. EN SUOSITTELE, mutta omissa (en myytävissä) vehkeissäni olen vanhoja käyttänyt menestyksellä. Ja en ota sitten vastuuta tästä vinkistä! Ostakaa uudet, ei maksa paljoa.

PS: Vanhoilla venyneillä on taipumus joskus kiertyä auki, mutta jos on vanhoja taas taskussa, ajo jatkuu taas pian, ehkä seuraavat 40000km?
mclean
Viestit: 141
Liittynyt: 31 Heinä 2007 23:40

Viesti Kirjoittaja mclean »

Kiitos taas. Sen verran on koneinsinöörissä vielä koneinsinööriä, että kokeilen sitten vanhoilla ja varaan muutaman varapultin sivulaukun pohjalle kilisemään. Vaikkapa Loctitea jengan sekaan lisukkeeksi. Jotain jännitystä pitää mopoilussakin olla.

Teen muuten kardaanin irrotusoperaation jonkun valopään edellisen omistajan takia. Pyörääni on asennettu vauhtipyörä yhden pulttivälin eli 1/5 kierrosta väärään kohtaan. Starttikehän hampaista laskemalla olen laittanut uudet ajoitusmerkit mutta olisihan se asiallista, jos vauhtiratas olisi oikeassa kohdassa....edes mahdollisen seuraavan omistajan avittamiseksi.
Vastaa Viestiin