Ihan vain näin akateeminen kysymys: mikä ero tuossa on?Lienee niin yksinkertaista että ensimmäinen asiakas ilmoitti haluavansa pyörän kunhan saa rahoituksen selville, kuten myöhemmin sitten kävikin.
Jälkimmäinen asiakas ilmaisi mielenkiintonsa pyörään muttei sanonut sitä ostavansa vaan jahkailee vaihtolaitteensa kanssa.
Molemmat jahkailivat, toinen rahan kanssa, toinen vaihtopyörän!
Ei se rahakaan tai sen puute ole mikään kummempi syy, kuin vaihtopyörä, joka juuri ei ole kaupan pihassa!
Mutta "kaliffin" olisi tietysti pitänyt hypätä heti saman päivänä vaihtopyöränsä selkään ja ajaa arvioituttamaan sen arvo.
Aina tosiedulliset tavarat löytävät nopeati ostajan!
Toinen kysymys on mikä on kaupalle edullisin raktaisu!
Yksi hyvä kauppa, vai pitkä asiakasuhde.
Minulle sattui pari vuotta sitten mielenkiintoinen tapaus autokaupassa.
Ostin vaimolle Audia.
Hyvinkäälä oli 10tkm ajettu koeajossa ollut auto.
Lahdesa saman firman toisesa liikkeessä samanlainen, muta heiman enemmän ajettu ja muutaman tonnin halvempi.
Siinä saman liikeen miehet kilpalivat keskenään ja kun sanoin Hyvinkään miehelle, että taidan päätyä Lahden liikkeen autoon, hän pudotti hintaansa ja sai kaupan. Toki hän ensin tarkisti tietokoneeltaan, että sellaine auto oli heillä Lahdessa myynnissä.
Tässä tilanteessa firma hävisi muutaman tonnin, mutta sai varmasti pysyvän asiakkaan.
Asiakkaalle jäi tunne, että on tärkeä ja myyjät kilpailevat asiakkasta.
Samalla ko autofirma pitää yllä kilpailua, vaikkakin heillä on varmasti kymmeniä autoliikkeitä ympäri Suomea.
Ei siis mitään lyhytnäköistä kartellia.