Onko nokkaketjun vaihdolle olemassa jokin kilometri määrä,kun ko osa tulisi vaihtaa vai alkaako se ilmoittaa itsestään rohinalla tai rallatuksella kun aika on täysi. Entä pitääkö vaihdon yhteydessä uusia muita osia?
kevättä odotellen Juha K
Nokkaketjun vaihto K100
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 07 Marras 2006 20:27
- Paikkakunta: ylistaro
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Yhteen olen vaihtanut
Vaihdoin 100 tuhatta ajettuun K 1100:een kaikki paitsi hammaspyörät. Osat olivat virheettömät mutta kun kerkesin tilata niin laitoinpa paikalleen. Eihän ne osat maksaneet kuin vähän toistasataa euroa.
Jas analysoin tarkemmin niin laahureissa oli mitättömät sivulenkkien urat. Ketju oli uutta vastaava. Ketjun kulumahan mitataan siten että se vedetään niin pitkäksi kuin se menee ja pidetään peukalon ja etusormen välissä siten että tapit ovat ylösalaisin. Sitten tsekataan vain ketjun taipuma. Sata tuhatta ajettu ketju taipui vain hieman enemmmän kuin uusi.
Tiedän yhden K 100:n josta nokkaketju katkesi ja hajoitti koneen. Olisko ollut valmistusvika tai onko joku esim. kiihdyttänyt joskus täysillä ja pudottanut siitä vaihteen vahingossa pienemmälle tms. mutta tämä on vain arvailua.
Yleensä ottaen ketjukäyttöinen jakopää kestää satoja tuhansia.
Jas analysoin tarkemmin niin laahureissa oli mitättömät sivulenkkien urat. Ketju oli uutta vastaava. Ketjun kulumahan mitataan siten että se vedetään niin pitkäksi kuin se menee ja pidetään peukalon ja etusormen välissä siten että tapit ovat ylösalaisin. Sitten tsekataan vain ketjun taipuma. Sata tuhatta ajettu ketju taipui vain hieman enemmmän kuin uusi.
Tiedän yhden K 100:n josta nokkaketju katkesi ja hajoitti koneen. Olisko ollut valmistusvika tai onko joku esim. kiihdyttänyt joskus täysillä ja pudottanut siitä vaihteen vahingossa pienemmälle tms. mutta tämä on vain arvailua.
Yleensä ottaen ketjukäyttöinen jakopää kestää satoja tuhansia.