K100RT -85, "kilkattaa" vääntäessä.
K100RT -85, "kilkattaa" vääntäessä.
Otsikon pyörä kilkattaa kun lähtee vääntämään. Heti kun on sopivat kierrokset niin kilkatus katoaa. Onko ominaisuus, venttiilin välykset vai sytytys. Koneella ajettu 108 tkm.
Tarkennusta
Kilkattaa vai nakuttaa? Lisääntyykö kilkatus kun vedätät isommilla vaihteilla? Aja tankki tyhjemmäksi ja tankkaa 98-bensaa ja kokeile vedätystä uudestaan.
Liekö kone karstainen? Mittaa puristuspaineet. Jos sytytys on laitettu liian aikaiselle sekin voi aiheuttaa nakutusta.
K 100 kone ei ole erityisen nakutusherkkä ainakaan -87 alkaen. Sinun pyöräsi on alkusarjaa ja vaatii bensan sekaan lyijyn korvaavan lisäaineen ja mielellään 98 bensan.
Liekö kone karstainen? Mittaa puristuspaineet. Jos sytytys on laitettu liian aikaiselle sekin voi aiheuttaa nakutusta.
K 100 kone ei ole erityisen nakutusherkkä ainakaan -87 alkaen. Sinun pyöräsi on alkusarjaa ja vaatii bensan sekaan lyijyn korvaavan lisäaineen ja mielellään 98 bensan.
Tarkempi tutkimustulos on, että kilkatus kuuluisi enemmän laturin ja startin lähettyviltä. Tämän totesi myös toinen kuuntelija. Se ei siis tule venttiilikopan alueelta. Startti ja laturi ovat nyt irti muttei mitään hälyyttävää löytynyt. Talven aikana uusin laturin vaimenninkumitkin. Ääni tulee aina hiljaisessa nopeudessa ja joka vaihteella kun kääntää kaasua ja kone alkaa vääntämään. Se on kilkatus, ei nakutus.
Startissa tuntuu olevan päittäisvälystä, kuuluko olla?
Startissa tuntuu olevan päittäisvälystä, kuuluko olla?
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Tarkasta
Nyt kun laturi on pois paikaltaan tarkasta ainakin se että laturin pyörittäjä on varmasti kiinni eikä ole jostakin syystä löystynyt. Sitten mieleeni tulee voiman ulosottorummun niitit. Niiden väljistyessä kilkatus ja kolina on aika kovaa. Tosin se kyllä kuuluu tyhjäkäynnilläkin eikä välttämätta tarvitse vedättää.
Muuta en ainakaan minä tähän hätään keksi...
Muuta en ainakaan minä tähän hätään keksi...
Startin
Alkusarjan k 100 malleissa oli heppoisempi mekanismi. Sarjanumerosta 820 lähtien mekanismi oli koottu ja varmistettu kuudella pultilla jotka sijaitsivat rattaiden välissä eikä päässeet irtoamaan. Huonommassa mallissa pultit löystyivät ja saattoivat katketa ja löytää tiensä kampikammioon. Ennen sitä kolina on kyllä suht. kovaa ja selvää. Viimeistään sitten kun startilla ei saa pyörää käyntiin asia on pihvi ja vika on varmistunut.
Ongelma ratkaistu. Ääni tuli jommasta kummasta, startista tai laturista.
Laturille en tehnyt mitään, eli se saattoi olla väärin siihen joustokytkimeen nähden. Startin purin ja siinä oli, kuten aiemmin sanoin, päittäisvälystä. Lisäksi laakeri oli pyörinyt pesässään. Laakeri liimalla paikalleen ja kasaus siten että päittäisvälys jäi pois. Nyt kuitenkin kilkatus on poissa ja se on tärkeintä. Kiitos kaikille kommenteista.
Laturille en tehnyt mitään, eli se saattoi olla väärin siihen joustokytkimeen nähden. Startin purin ja siinä oli, kuten aiemmin sanoin, päittäisvälystä. Lisäksi laakeri oli pyörinyt pesässään. Laakeri liimalla paikalleen ja kasaus siten että päittäisvälys jäi pois. Nyt kuitenkin kilkatus on poissa ja se on tärkeintä. Kiitos kaikille kommenteista.