Akku irti/kiinni talven ajaksi
Akku irti/kiinni talven ajaksi
Aiemmista pyöristäni on ollut helppo ottaa akku talven ajaksi pois, mutta R1200c:ssä joutuisi irrottamaan tankin ennenkuin pääsee akkuun käsiksi. Noinko se vaan on tapana jättää paikalleen ja ladata keväällä uudelleen?
Re: Akku irti/kiinni talven ajaksi
Jos akku menee talven aikana ihan tyhjäksi, se jäätyy ja halkeaa jos pyörä on kylmässä. Jos pyörä on lämpimässäkin, voipi olla, ettei tyhjäksi mennyt akku enää huoli virtaa vastaan. Eli hyvä olisi saada ylläpitolaturi paikalleen tai ainakin toinen napa irti, jolloin akku ei tyhjene ja pärjää hyvin kylmässä yli talven.
R1200:sta en osaa sanoa, mutta omaa F650GS Dakariin olen jättänyt laturin (Ctek) kiinni
napoihin, jotka on tarkoitettu lisävirran antamista varten. Myös virtapistokkeen kautta voisi akkua ladata, mutten jaksanut alkaa värkkäämään pistoketta, kun se hoituu noista lisävirtanavoista, + penkin alla ja - öljynsuodattimen kiinnikkeessä.
R1200:sta en osaa sanoa, mutta omaa F650GS Dakariin olen jättänyt laturin (Ctek) kiinni
napoihin, jotka on tarkoitettu lisävirran antamista varten. Myös virtapistokkeen kautta voisi akkua ladata, mutten jaksanut alkaa värkkäämään pistoketta, kun se hoituu noista lisävirtanavoista, + penkin alla ja - öljynsuodattimen kiinnikkeessä.
- Kurahousu
- Viestit: 1034
- Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
- Moottoripyörän malli: G450X, R1200GSA
- Paikkakunta: Pori
Re: Akku irti/kiinni talven ajaksi
Minulta löytyy ylimääräinen bemarin oma ylläpitolaturi jos kiinnostaa, ei tarvitse sitten irrotella mitään kuin vaan laittaa plugiin kiinni. Plugi pyörään löytyy kans jos ei ole omasta takaa.
EDIT: Laturi meni kaupaksi.
EDIT: Laturi meni kaupaksi.
Viimeksi muokannut Kurahousu, 01 Joulu 2009 09:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
G450X - R1100GS Scrambler - R1200GSA
- Kopf
- Viestit: 97
- Liittynyt: 20 Syys 2009 21:53
- Moottoripyörän malli: R1100RS
- Paikkakunta: Taivalkoski
Re: Akku irti/kiinni talven ajaksi
Onko tuo bemarin pistoke standadi kokoa, ajattelin rakentaa hauenleuka laturia varten adapteripätkän lataamista varten.
R 1100 RS -92
- Kurahousu
- Viestit: 1034
- Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
- Moottoripyörän malli: G450X, R1200GSA
- Paikkakunta: Pori
Re: Akku irti/kiinni talven ajaksi
Bemari käyttää tota pienempää pistoketta, löytyy esimerkiksi biltemasta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
G450X - R1100GS Scrambler - R1200GSA
- Kopf
- Viestit: 97
- Liittynyt: 20 Syys 2009 21:53
- Moottoripyörän malli: R1100RS
- Paikkakunta: Taivalkoski
Re: Akku irti/kiinni talven ajaksi
Jep kiitos.
Biltemaan siis. Piuhan pätkää löytyykin jo hyllystä.
Täytyy vähän seurata tuota akun kuntoa, ostin RS:n ja ABSit ei "virity" aina. Ja kuten lueskelin tuolta vanhoja ketjuja niin akkuahan siellä veikkaillaan. Taas toisaalta tuo mun RS on seissyt nyt jonkin aikaa niin saattaa olla vähä huonolla latingilla tuo akku.
Tänään purin akun irti ja latasin pöydällä pari tuntia ja sitten kun tuossa pihatiellä kokeilin niin het pärähti tarkistus läpi.
Kaiken kaikkiaan näyttää siltä että nyky akkujen laatu on hanurista
Biltemaan siis. Piuhan pätkää löytyykin jo hyllystä.
Täytyy vähän seurata tuota akun kuntoa, ostin RS:n ja ABSit ei "virity" aina. Ja kuten lueskelin tuolta vanhoja ketjuja niin akkuahan siellä veikkaillaan. Taas toisaalta tuo mun RS on seissyt nyt jonkin aikaa niin saattaa olla vähä huonolla latingilla tuo akku.
Tänään purin akun irti ja latasin pöydällä pari tuntia ja sitten kun tuossa pihatiellä kokeilin niin het pärähti tarkistus läpi.
Kaiken kaikkiaan näyttää siltä että nyky akkujen laatu on hanurista
R 1100 RS -92
- Kopf
- Viestit: 97
- Liittynyt: 20 Syys 2009 21:53
- Moottoripyörän malli: R1100RS
- Paikkakunta: Taivalkoski
Re: Akku irti/kiinni talven ajaksi
Biltemasta pistoketta ei löytyny... sain sitten EMC:ltä vinkin että IKH:lla niitä on ja sieltä löyty, ja se mikä parasta sellanen jossa on se punainen holkki, ja se käy molempiin pistokekokoihin.
Laturista katkaisin hauenleuat pois ja laitoin sen pistokkeen siihen. Sitten ostin Biletemasta sen 3,50€ maksavan akkujohdon jossa on tupakan sytkäri rasia ja hauenleuat toisessa päässä. Sillä voi sitten tarvittaessa ladata auton akkua.
EMC:ltä "erehdyin" ostamaan vähän huolto-osia, kysyin tulpista että onko ne Originaalit vai löytyiskö esim NGK:ta, myyjä esitti originaalien hinnaksi 11€ kpl ja sanoi että onhan niitä NGK:nakin mutta ne on egen kalliimmat kpl. uskoin tietenkin, mut sitten jotenkin jäi hiertämään ja katselin EMC:n lehteä jossa ne NGK tulpat on hintaan 9:50€ Häh! jotenkin jäi huono maku. Toki olisin voinut varmaankin viedä ne takasinkin mutta sen verran vieläkin kyrsii että ei kiinnosta.
Laturista katkaisin hauenleuat pois ja laitoin sen pistokkeen siihen. Sitten ostin Biletemasta sen 3,50€ maksavan akkujohdon jossa on tupakan sytkäri rasia ja hauenleuat toisessa päässä. Sillä voi sitten tarvittaessa ladata auton akkua.
EMC:ltä "erehdyin" ostamaan vähän huolto-osia, kysyin tulpista että onko ne Originaalit vai löytyiskö esim NGK:ta, myyjä esitti originaalien hinnaksi 11€ kpl ja sanoi että onhan niitä NGK:nakin mutta ne on egen kalliimmat kpl. uskoin tietenkin, mut sitten jotenkin jäi hiertämään ja katselin EMC:n lehteä jossa ne NGK tulpat on hintaan 9:50€ Häh! jotenkin jäi huono maku. Toki olisin voinut varmaankin viedä ne takasinkin mutta sen verran vieläkin kyrsii että ei kiinnosta.
R 1100 RS -92
- Kurahousu
- Viestit: 1034
- Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
- Moottoripyörän malli: G450X, R1200GSA
- Paikkakunta: Pori
Re: Akku irti/kiinni talven ajaksi
Onkohan biltema poistanut valikoimasta, viime vuonna sellasen sieltä ostin. Onneksi löyty ja vielä parempaa mallia.Kopf kirjoitti:Biltemasta pistoketta ei löytyny... sain sitten EMC:ltä vinkin että IKH:lla niitä on ja sieltä löyty, ja se mikä parasta sellanen jossa on se punainen holkki, ja se käy molempiin pistokekokoihin.
Mietiskelen juuri olisiko järkeä laittaa G 450X:ään pistoketta gepsille, aika pieni akku siinä on eikä kiksiä. Safari tankkia odottelen että tulis myyntiin niin saisin varusteltua ensi kevään pohjosen reissua varten... Pakettiauton kyydissä tietty pohjoseen mutta siellä sitten uusien ja vanhojen reittien kimppuun. Hieman meni aiheen ohi...
G450X - R1100GS Scrambler - R1200GSA
Re: Akku irti/kiinni talven ajaksi
On poistanut joo, näin kävi ilmi kun itse etsin.Kurahousu kirjoitti:Onkohan biltema poistanut valikoimasta, viime vuonna sellasen sieltä ostin.
Kaikenlaisten 12V johtojen, liitinten jne tarpeessa mua on auttanut paikallinen matkailuauto/vaunuliike, sieltä on löytynyt tarvikkeet ja neuvot noiden tiimoilta.
Sattumalta kun ovat niiden kanssa aika paljon tekemisissä?
"Tuolla ajaa taas mies tuo kummallinen, väittää olevansa onnellinen
onkin sitä kukaties, yksinäinen mopomies
matkallaan..."
onkin sitä kukaties, yksinäinen mopomies
matkallaan..."
- Kopf
- Viestit: 97
- Liittynyt: 20 Syys 2009 21:53
- Moottoripyörän malli: R1100RS
- Paikkakunta: Taivalkoski
Re: Akku irti/kiinni talven ajaksi
MarkoJ kirjoitti:On poistanut joo, näin kävi ilmi kun itse etsin.Kurahousu kirjoitti:Onkohan biltema poistanut valikoimasta, viime vuonna sellasen sieltä ostin.
Kaikenlaisten 12V johtojen, liitinten jne tarpeessa mua on auttanut paikallinen matkailuauto/vaunuliike, sieltä on löytynyt tarvikkeet ja neuvot noiden tiimoilta.
Sattumalta kun ovat niiden kanssa aika paljon tekemisissä?
Tuohan onkin hyvä vinkki, niissä liikkeissähän he rakentelevat näitä melkein päätyökseen.
R 1100 RS -92
Re: Akku irti/kiinni talven ajaksi
Oulusta löysin tuon pistokkeen Ruskon kaupunginosassa sijaitsevasta "Puuilo"-myymälästä.Hinta 6,20 euroa.
Malli oli tuo kumpaankin pistokkeeseen sopiva eli punaisella holkilla varustettu.
Malli oli tuo kumpaankin pistokkeeseen sopiva eli punaisella holkilla varustettu.
- Kopf
- Viestit: 97
- Liittynyt: 20 Syys 2009 21:53
- Moottoripyörän malli: R1100RS
- Paikkakunta: Taivalkoski
Re: Akku irti/kiinni talven ajaksi
hups, IKH:lla sain kaksi tuolla hinnalla, otin varalta toisen jos rakennan "kojetauluun" pistorasian ja tarvin siihen jollekkin sitä... Ihme vaan että puuilo ottaa nuin paljoPate kirjoitti:Oulusta löysin tuon pistokkeen Ruskon kaupunginosassa sijaitsevasta "Puuilo"-myymälästä.Hinta 6,20 euroa.
Malli oli tuo kumpaankin pistokkeeseen sopiva eli punaisella holkilla varustettu.
R 1100 RS -92
Re: Akku irti/kiinni talven ajaksi
Kirjoittelin reilu vuosi sitten toisaalla tällä foorumilla tätä BMW:n pistokeasiaa sivuten:
clip clip 8<
BMW-motskareissa on käytetty DIN-normin mukaista 12mm pistoketta, jota ei pidä sotkea ISO-standardin samankokoiseen plugiin.
...
ja löytyi sitten tuollainen adapteri Suomesta:
http://www.siivonen.fi/pistokkeet_rasiat_ja_johdot.htm ja tuolta loppupuolella Adapteri DIN-ISO tuotenumero 8574120.
Etusivulta vaan yhteystiedot ja rimpautus liikkeeseen, niin eivätköhän nuo palikan saa vaikka postilla lähetettyä.
clip clip 8<
Eli on olemassa kahta 12mm pistoketta: ISO-standardin (väärä) ja DIN-normin (oikea) mukaiset, jotka pitää erottaa toisistaan. Osa niistä punapäisistä "yleispistokkeista" on ISO-plugeja ja niissä on plusnapa (ja runkokin) erilainen kuin 12mm DIN-pistokkeessa (josta kuva tässä ketjussa ylempänä). ISO-liittimen plussapää on sivuilta suora ja päästä tasainen ja antaa jousella myöten eikä siten mene DIN-pistorasiaan pohjaan saakka vaan jää huulille. Huonosta kontaktista voi saada sitten harmia joko epävarmana toimintana tai ikävänä kipinöintinä, joka puolestaan voi johtaa muihin ei-toivottuihin sivuvaikutuksiin.
Itse marssin taannoin Joensuulaiseen autovaraosaliikkeeseen ja ilmoitin tarvitsevani 12mm DIN-pistokkeen. Aikansa kun kansioitaan selasivat, niin sellainen sieltä sitten löytyi ja tilaamalla tuli seuraavaksi päiväksi.
§
clip clip 8<
BMW-motskareissa on käytetty DIN-normin mukaista 12mm pistoketta, jota ei pidä sotkea ISO-standardin samankokoiseen plugiin.
...
ja löytyi sitten tuollainen adapteri Suomesta:
http://www.siivonen.fi/pistokkeet_rasiat_ja_johdot.htm ja tuolta loppupuolella Adapteri DIN-ISO tuotenumero 8574120.
Etusivulta vaan yhteystiedot ja rimpautus liikkeeseen, niin eivätköhän nuo palikan saa vaikka postilla lähetettyä.
clip clip 8<
Eli on olemassa kahta 12mm pistoketta: ISO-standardin (väärä) ja DIN-normin (oikea) mukaiset, jotka pitää erottaa toisistaan. Osa niistä punapäisistä "yleispistokkeista" on ISO-plugeja ja niissä on plusnapa (ja runkokin) erilainen kuin 12mm DIN-pistokkeessa (josta kuva tässä ketjussa ylempänä). ISO-liittimen plussapää on sivuilta suora ja päästä tasainen ja antaa jousella myöten eikä siten mene DIN-pistorasiaan pohjaan saakka vaan jää huulille. Huonosta kontaktista voi saada sitten harmia joko epävarmana toimintana tai ikävänä kipinöintinä, joka puolestaan voi johtaa muihin ei-toivottuihin sivuvaikutuksiin.
Itse marssin taannoin Joensuulaiseen autovaraosaliikkeeseen ja ilmoitin tarvitsevani 12mm DIN-pistokkeen. Aikansa kun kansioitaan selasivat, niin sellainen sieltä sitten löytyi ja tilaamalla tuli seuraavaksi päiväksi.
§
Re: Akku irti/kiinni talven ajaksi
Taisivat vähän laittaa jotain "Lapin lisää" pistokkeeseen.Hyvin kuitenkin toimii tuo pistoke.Kopf kirjoitti:hups, IKH:lla sain kaksi tuolla hinnalla, otin varalta toisen jos rakennan "kojetauluun" pistorasian ja tarvin siihen jollekkin sitä... Ihme vaan että puuilo ottaa nuin paljoPate kirjoitti:Oulusta löysin tuon pistokkeen Ruskon kaupunginosassa sijaitsevasta "Puuilo"-myymälästä.Hinta 6,20 euroa.
Malli oli tuo kumpaankin pistokkeeseen sopiva eli punaisella holkilla varustettu.
Sama muuten kuin tuolla Siivosen luettelossa numerolla 8574200 olevassa jatkojohdossa oleva pistoke.
http://www.siivonen.fi/pistokkeet_rasiat_ja_johdot.htm
- Kopf
- Viestit: 97
- Liittynyt: 20 Syys 2009 21:53
- Moottoripyörän malli: R1100RS
- Paikkakunta: Taivalkoski
Re: Akku irti/kiinni talven ajaksi
Tuossa linkissä oleva on prikulleen se sama DIN normin mukainen punapäinen mitä IKHkin myy. Näyttäähän tuo tosiaankin toimivan.ssutinen kirjoitti:Kirjoittelin reilu vuosi sitten toisaalla tällä foorumilla tätä BMW:n pistokeasiaa sivuten:
clip clip 8<
BMW-motskareissa on käytetty DIN-normin mukaista 12mm pistoketta, jota ei pidä sotkea ISO-standardin samankokoiseen plugiin.
...
ja löytyi sitten tuollainen adapteri Suomesta:
http://www.siivonen.fi/pistokkeet_rasiat_ja_johdot.htm ja tuolta loppupuolella Adapteri DIN-ISO tuotenumero 8574120.
Etusivulta vaan yhteystiedot ja rimpautus liikkeeseen, niin eivätköhän nuo palikan saa vaikka postilla lähetettyä.
clip clip 8<
Eli on olemassa kahta 12mm pistoketta: ISO-standardin (väärä) ja DIN-normin (oikea) mukaiset, jotka pitää erottaa toisistaan. Osa niistä punapäisistä "yleispistokkeista" on ISO-plugeja ja niissä on plusnapa (ja runkokin) erilainen kuin 12mm DIN-pistokkeessa (josta kuva tässä ketjussa ylempänä). ISO-liittimen plussapää on sivuilta suora ja päästä tasainen ja antaa jousella myöten eikä siten mene DIN-pistorasiaan pohjaan saakka vaan jää huulille. Huonosta kontaktista voi saada sitten harmia joko epävarmana toimintana tai ikävänä kipinöintinä, joka puolestaan voi johtaa muihin ei-toivottuihin sivuvaikutuksiin.
Itse marssin taannoin Joensuulaiseen autovaraosaliikkeeseen ja ilmoitin tarvitsevani 12mm DIN-pistokkeen. Aikansa kun kansioitaan selasivat, niin sellainen sieltä sitten löytyi ja tilaamalla tuli seuraavaksi päiväksi.
§
R 1100 RS -92