Huoltohommia
- Kopf
- Viestit: 97
- Liittynyt: 20 Syys 2009 21:53
- Moottoripyörän malli: R1100RS
- Paikkakunta: Taivalkoski
Huoltohommia
Tänään aloittelin tuota huoltohommaa, tavoitteena ois käydä läpi lähes kaikki oleellisimmat huoltohommat. Ei sitä raaski jättää itse tekemättä, vaikka jo vähän ehdottelin tuota sinne huoltokurssille, jonka toteutumisesta ei vielä ole tietoa.
Tänään rasvailin kaikki vaijerit ja säädin samalla kytkimen, oli vähän liian tiukalla. Totesin taas Bilteman vaijerirasvaimen hintaansa nähden yliveto-työkaluksi. Kummeksuttaa tuo Kytkimen vaijerin säätöruuvin säätöarvo 12 mm (Haynes 10 mm) että miksi se täytyy vetää niin suureksi... noh Das insinööri on sen varmaan miettiny munkin puolesta. Kyllä huomas eron ryypyn toiminnassa kun olin sen rasvannu, liukuu niin että
Samalla tutkin sen jälkiasennetun piuhan mysteerin ja se selvi vaihdenäytön "uudeksi" johdoksi. Siitä revin pois ilmastointiteipit ja laitoin oikeaa erkkaria liitoksien päälle.
Siinä samalla tuumailin että pitäs varmaan laittaa varalta pistoke mahdollista navia varten eteen. Mistähän ois helpoin ottaa virtaa, varmaan joku valmis karva löytyy sieltä edestä. Pitää tutkia kun saa purettua pitemmälle.
On se vaan rentouttavaa hommaa päästä välillä talliin rassaamaan arjen vastapainoksi
Tänään rasvailin kaikki vaijerit ja säädin samalla kytkimen, oli vähän liian tiukalla. Totesin taas Bilteman vaijerirasvaimen hintaansa nähden yliveto-työkaluksi. Kummeksuttaa tuo Kytkimen vaijerin säätöruuvin säätöarvo 12 mm (Haynes 10 mm) että miksi se täytyy vetää niin suureksi... noh Das insinööri on sen varmaan miettiny munkin puolesta. Kyllä huomas eron ryypyn toiminnassa kun olin sen rasvannu, liukuu niin että
Samalla tutkin sen jälkiasennetun piuhan mysteerin ja se selvi vaihdenäytön "uudeksi" johdoksi. Siitä revin pois ilmastointiteipit ja laitoin oikeaa erkkaria liitoksien päälle.
Siinä samalla tuumailin että pitäs varmaan laittaa varalta pistoke mahdollista navia varten eteen. Mistähän ois helpoin ottaa virtaa, varmaan joku valmis karva löytyy sieltä edestä. Pitää tutkia kun saa purettua pitemmälle.
On se vaan rentouttavaa hommaa päästä välillä talliin rassaamaan arjen vastapainoksi
R 1100 RS -92
- Kopf
- Viestit: 97
- Liittynyt: 20 Syys 2009 21:53
- Moottoripyörän malli: R1100RS
- Paikkakunta: Taivalkoski
Re: Huoltohommia
Vaihdoin sitten öljyt koneeseen, ajattelin hoitaa homman näin että vaihdan näiksi talvikuukausiksi pelkät öljyt ja sitten keväällä kun ajokausi alkaa niin vaihtus öljyt uudemman kerran suodattimen kanssa. Varsinkin kun aattelin käyttää huokeaa öljyä niin ei lompakkokaan siitä niin rasitu.
Eipähän jää "likaset" öljyt talveksi koneeseen makaamaan. Tästähän on varmaan niin useaa koulukuntaa että juttua riittää, tässä taas sitten yksi sovellus asiasta
Samalla tuossa kun käyttelin konetta lämpimäksi ja kotikatu on sula... niin eihän siinä pidätelly mikää
Oli muuten hyvä jumpata ABSeja hiekoitetulla asfaltilla, hyvin pelaa, ja onpahan vähän mäntiä nyt liikuteltu ettei jumi Naapureilla oli ihmettelemistä että mitä hel... se nyt hommaa tuolla pimeässä onneksi oli pimeä kun aattelee ajovarusteita: Nokia kontiot, toppatakki ja pipo
Eipähän jää "likaset" öljyt talveksi koneeseen makaamaan. Tästähän on varmaan niin useaa koulukuntaa että juttua riittää, tässä taas sitten yksi sovellus asiasta
Samalla tuossa kun käyttelin konetta lämpimäksi ja kotikatu on sula... niin eihän siinä pidätelly mikää
Oli muuten hyvä jumpata ABSeja hiekoitetulla asfaltilla, hyvin pelaa, ja onpahan vähän mäntiä nyt liikuteltu ettei jumi Naapureilla oli ihmettelemistä että mitä hel... se nyt hommaa tuolla pimeässä onneksi oli pimeä kun aattelee ajovarusteita: Nokia kontiot, toppatakki ja pipo
R 1100 RS -92
- Kopf
- Viestit: 97
- Liittynyt: 20 Syys 2009 21:53
- Moottoripyörän malli: R1100RS
- Paikkakunta: Taivalkoski
Re: Huoltohommia
Tänään oli sitten pyhäpäivän ratoksi vuorossa jarrunesteet.
Aloitin takapäästä, kun ajatteli sen helpommaksi opetella. Säiliön pohjalla oli hieman sitä jossain sedimentiksi kutsuttua sottaa, neste oli kuitenkin aika puhdasta, ihmeen puhdasta. Hyvinhän se meni muuten mutta ilmausruuvin juuresta meinasi neste vuotaa ulkopuolelle.
Etupäässä taas sitten säiliö oli tosi likanen, mustaa sottaa oli joka kolo täynnä ja jotain sokerin omaiseksi kiinteytynyttä säiliön syvennyksiin jne. Putsailin säiliön ekaksi meisselillä lapioimalla moskat pois ja sen jälkeen pesin säiliön uudella nesteellä ja vanupuikolla. Molemmat säiliöt tyhjensin lasten lääkeruiskulla ekaksi jotten olisi pumpannut sitä likaista nestettä läpi järjestelmän
Samoin etu sylintereistä tuli aika mustaa nestettä eli tosiaankin oli paikallaan tämä homma, ei varmaankaan ollu ihan äskein vaihdettu nuita. Ja kun miettii että jos säiliössä on nuin paljon moskaa niin mitäs löytyy ABSin yksikön ja sylintereiden syövereistä. Taas toisaalta ihmetyttää takapään nesteen kirkkaus, eli se oli varmaan vaihdettu jossain vaiheessa ja etupää jätetty vaihtamatta.
Kyllä kannattaa tehdä / teettää tuokin homma kerran vuodessa, aika helppo homma.
Aloitin takapäästä, kun ajatteli sen helpommaksi opetella. Säiliön pohjalla oli hieman sitä jossain sedimentiksi kutsuttua sottaa, neste oli kuitenkin aika puhdasta, ihmeen puhdasta. Hyvinhän se meni muuten mutta ilmausruuvin juuresta meinasi neste vuotaa ulkopuolelle.
Etupäässä taas sitten säiliö oli tosi likanen, mustaa sottaa oli joka kolo täynnä ja jotain sokerin omaiseksi kiinteytynyttä säiliön syvennyksiin jne. Putsailin säiliön ekaksi meisselillä lapioimalla moskat pois ja sen jälkeen pesin säiliön uudella nesteellä ja vanupuikolla. Molemmat säiliöt tyhjensin lasten lääkeruiskulla ekaksi jotten olisi pumpannut sitä likaista nestettä läpi järjestelmän
Samoin etu sylintereistä tuli aika mustaa nestettä eli tosiaankin oli paikallaan tämä homma, ei varmaankaan ollu ihan äskein vaihdettu nuita. Ja kun miettii että jos säiliössä on nuin paljon moskaa niin mitäs löytyy ABSin yksikön ja sylintereiden syövereistä. Taas toisaalta ihmetyttää takapään nesteen kirkkaus, eli se oli varmaan vaihdettu jossain vaiheessa ja etupää jätetty vaihtamatta.
Kyllä kannattaa tehdä / teettää tuokin homma kerran vuodessa, aika helppo homma.
R 1100 RS -92
- Kopf
- Viestit: 97
- Liittynyt: 20 Syys 2009 21:53
- Moottoripyörän malli: R1100RS
- Paikkakunta: Taivalkoski
Re: Huoltohommia
Vähän rauhallista on tässä nyt ollu.
Taannoisen jarrunesteen vaihdon jälkeen etupääsylinteri vittuuntu hommaan sen verran että laski allensa. .. no hyvä että teki sen tallissa eikä motarilla. Ei kait siinä ku tilataan uus mäntä tiivisteineen, jotain 65€ kuulostaa maksavan. Homma kyllä lykkääntyy ens vuoden puolelle kun pidän lomaa tässä pari viikkoa ja sen jälkeen vois taas keskittyä tähänkin.
Tankin purin jo irti jotta pääsen vaihtamaan pa-suodattimen, sen vaihdosta kun ei ole tietoa niin parempi uusia sekin.
Laturin hihna näytti ihan hyvältä, joten ajattelin siinä ainakin nyt säästää ja jättää tuonnemmaksi.
Vasen etuteleskooppi näyttäs vuotavan, stefat täytynee tilata ja vaihtaa, ja samalla lurauttaa uudet öljyt sisään.
Saihan ne vaihdettua ilman putkien purkamista kokonaan irti?
Taannoisen jarrunesteen vaihdon jälkeen etupääsylinteri vittuuntu hommaan sen verran että laski allensa. .. no hyvä että teki sen tallissa eikä motarilla. Ei kait siinä ku tilataan uus mäntä tiivisteineen, jotain 65€ kuulostaa maksavan. Homma kyllä lykkääntyy ens vuoden puolelle kun pidän lomaa tässä pari viikkoa ja sen jälkeen vois taas keskittyä tähänkin.
Tankin purin jo irti jotta pääsen vaihtamaan pa-suodattimen, sen vaihdosta kun ei ole tietoa niin parempi uusia sekin.
Laturin hihna näytti ihan hyvältä, joten ajattelin siinä ainakin nyt säästää ja jättää tuonnemmaksi.
Vasen etuteleskooppi näyttäs vuotavan, stefat täytynee tilata ja vaihtaa, ja samalla lurauttaa uudet öljyt sisään.
Saihan ne vaihdettua ilman putkien purkamista kokonaan irti?
R 1100 RS -92
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Huoltohommia
Helppo homma vaihtaa ne stefat.
Tuolla on ohjeet
http://www.ukgser.com/forums/showthread.php?t=97873
Pekka
Tuolla on ohjeet
http://www.ukgser.com/forums/showthread.php?t=97873
Pekka
- Kopf
- Viestit: 97
- Liittynyt: 20 Syys 2009 21:53
- Moottoripyörän malli: R1100RS
- Paikkakunta: Taivalkoski
Re: Huoltohommia
Juu, tuo on hyvä ohje, epäilyttää vaan että saako pakettia punottua niin paljon että putken saa nostettua ulos ylä kolmion ohi, vaan eipä se oo uskon kappale, pitää kokeilla. Ja toisaalta eihän putkea ihan pakko oo ottaa irti, jos nostelee stefan ja muut hilppeet ylös pitkin putkea.Pekkavee kirjoitti:Helppo homma vaihtaa ne stefat.
Tuolla on ohjeet
http://www.ukgser.com/forums/showthread.php?t=97873
Pekka
Mikä on muuten kokemuksenne, miten kauan stefat kestää, varmaan on kiinni käyttö olosuhteistakin.
R 1100 RS -92
Re: Huoltohommia
Tuota minäkin mietin, ja ilmeisesti saa kun irroittaa kummankin putken. ( niinkuin
ohjeessa kyllä neuvotaan ) Kestävyydestä ei kokemusta mutta veikkaisin että ne
kannattaa vaihtaa aina pareittain, vai?
ohjeessa kyllä neuvotaan ) Kestävyydestä ei kokemusta mutta veikkaisin että ne
kannattaa vaihtaa aina pareittain, vai?
Re: Huoltohommia
Stefojen koon jos joku lisäisi tänne niin voisi hakea valmiiksi ennen vaihtoa.
Ei ole noissa räjäytyskuvien osaluetteloissakaan kokoja.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=31&fg=15
Näyttää muuten esim. R1100RT ja K1200LT olevan samat stefat.Luultavasti kaikissa sama.
Ei ole noissa räjäytyskuvien osaluetteloissakaan kokoja.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=31&fg=15
Näyttää muuten esim. R1100RT ja K1200LT olevan samat stefat.Luultavasti kaikissa sama.
- Kopf
- Viestit: 97
- Liittynyt: 20 Syys 2009 21:53
- Moottoripyörän malli: R1100RS
- Paikkakunta: Taivalkoski
Re: Huoltohommia
Juu, kyllä minä ainakin vaihdan molemmat kun kerran niiden kanssa rupean jumppaamaan. Koko ois hyvä saada jostain, näkyisköhän se pölysuojan alta? Tasannolla ois varmaan sopivaa stefaa siihen.
R 1100 RS -92
- Kopf
- Viestit: 97
- Liittynyt: 20 Syys 2009 21:53
- Moottoripyörän malli: R1100RS
- Paikkakunta: Taivalkoski
Re: Huoltohommia
En tuolta kyllä stefojen kokoja ole löytänyt
Tämmöinen tuli vastaan :
http://www.oldsaltweb.com/R1100-1150%20parts.rtf
jotain hyödyllistä tuollakin.
Tämmöinen tuli vastaan :
http://www.oldsaltweb.com/R1100-1150%20parts.rtf
jotain hyödyllistä tuollakin.
R 1100 RS -92
Re: Huoltohommia
...tai sitten ei. Osanumero löytyy mutta mittoja ei ilmoitettu.
Sorry.
Sorry.
Re: Huoltohommia
Ei taida nähdä kokoa ennen irroitusta kun stefa on noin päin paikallaanKopf kirjoitti:Juu, kyllä minä ainakin vaihdan molemmat kun kerran niiden kanssa rupean jumppaamaan. Koko ois hyvä saada jostain, näkyisköhän se pölysuojan alta? Tasannolla ois varmaan sopivaa stefaa siihen.
Lainaus tuolta ohjekuvista:
"thanks for a great how to!
for those of you stuck in the middle of nowhere: the size is 35x48x11 mm"
eli oliskohan tuo se koko?
- Kopf
- Viestit: 97
- Liittynyt: 20 Syys 2009 21:53
- Moottoripyörän malli: R1100RS
- Paikkakunta: Taivalkoski
Re: Huoltohommia
Tuo on varmaan aika lähellä, voihan tuon putken käyda vaikka mittaamassa. Onko tuo normaali yks huulinen stiifiste elikkä stehva, nuissa kuvissa melkein näkyy nuo merkinnät.Pate kirjoitti:Ei taida nähdä kokoa ennen irroitusta kun stefa on noin päin paikallaanKopf kirjoitti:Juu, kyllä minä ainakin vaihdan molemmat kun kerran niiden kanssa rupean jumppaamaan. Koko ois hyvä saada jostain, näkyisköhän se pölysuojan alta? Tasannolla ois varmaan sopivaa stefaa siihen.
Lainaus tuolta ohjekuvista:
"thanks for a great how to!
for those of you stuck in the middle of nowhere: the size is 35x48x11 mm"
eli oliskohan tuo se koko?
R 1100 RS -92
- Kopf
- Viestit: 97
- Liittynyt: 20 Syys 2009 21:53
- Moottoripyörän malli: R1100RS
- Paikkakunta: Taivalkoski
Re: Huoltohommia
Haa! löyty
1100 R 1100 GS 94 -> ARI.003T DCY 35 X 48 X 11 31422311988
1100 R 1100 RS ARI.003T DCY 35 X 48 X 11 31422311988
1100 R 1100 RT 94 -> ARI.003T DCY 35 X 48 X 11 31422311988
http://www.com-bike.eu/_var/files/281-L ... I_2009.xls
1100 R 1100 GS 94 -> ARI.003T DCY 35 X 48 X 11 31422311988
1100 R 1100 RS ARI.003T DCY 35 X 48 X 11 31422311988
1100 R 1100 RT 94 -> ARI.003T DCY 35 X 48 X 11 31422311988
http://www.com-bike.eu/_var/files/281-L ... I_2009.xls
Viimeksi muokannut Kopf, 07 Joulu 2009 19:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
R 1100 RS -92